AH Filmweken in the picture onderzoek Evaluatie twee-voor-een-actie 2007 De NVB en NVF hebben aan Stichting Onderzoek Filmsector gevraagd, de resultaten van de twee-voor-een-actie 2007, beter bekend als de AH Filmweken, in kaart te brengen. De interesse ging hierbij vooral uit naar harde gegevens en naar de publieksgroepen die tijdens de filmactie de bioscoop bezochten. De deskresearch en het publieksonderzoek van dit jaar resulteerden dan ook in belangrijke marketinggegevens. - 38 van vorig jaar. Zo is dit jaar naar kanni balisme gevraagd vóór aanvang van de voorstelling en niet geruime tijd daar na. Op deze wijze speelt de tevreden heid over de film geen rol meer bij het antwoord. Na het bezoek ontving de deelnemer een online vragenlijst over het bioscoopbezoek tijdens de actie. Door Dimitri Lahaut Via de deskresearch zijn zeer interes sante inzichten verkregen. Eén daar van heeft betrekking op het deelne merspercentage. Dit percentage weer spiegelt het aandeel actiebezoekers ten opzichte van het totale bezoek. Bij de bestudering van de gegevens viel direct op dat het deelnameper centage door de jaren heen een stij gende lijn vertoont. Dit jaar was het deelnamepercentage 59%. ben 200.000 bezoekers meer de bios coop bezocht dan in de eerste actie week. In tabel 1 zijn enige kerngege vens weergegeven. Verschillen tussen bioscoopbezoekers Tien bioscopen en filmtheaters ver spreid over heel Nederland hebben Bezoek tijdens de actie Bezoek met korting Gemiddelde van de acties 2000- 2005 1.683.000 Actie 2006 1.997.000 1.148.000 Actie 2007 2.022.000 1.196.000 Tabel 1: Enige kerngegevens uit de deskresearch. Toelichting: Bezoek met korting is het aantal personen met een filmbon plus een betalende persoon. Films Uit voorgaande jaren is gebleken dat verschillende type films het uiteenlo pend goed doen tijdens de actie. Dit jaar was Ratatouille de meest trekkrachtige film. Bijna 14% van de totale groep bioscoopbezoekers heeft Ratatouille gezien. Relatief gezien zijn de meeste bonnen ingeleverd bij de films The Bourne Ultimatum, Hairspray en Ratatouille. Zoals de verwachting was, zijn de meeste bios coopbezoekers in de laatste weken van de actie naar de bioscoop geweest. In de laatste actieweek heb- Meten weten Filmacties zoals de AH Filmweken zul len niet iedereen evenveel aanspre ken. Voor de één is het een stimulans om bij wijze van uitzondering naar de film te gaan, voor de ander betekent het een extra kortingsmogelijkheid die mooi is meegenomen. Bij het laat ste is sprake van kannibalisme. Om na te gaan in welke publieksgroep de filmactie het meeste succes oplevert, is ook dit jaar een publieksonderzoek uitgevoerd. Bij de ontwikkeling van het publieksonderzoek is rekening gehouden met de onderzoekshiaten meegewerkt aan het onderzoek. 766 personen hebben de vragenlijst onli ne ingevuld. Uit de resultaten blijkt dat de filmactie vooral onder inciden tele bezoekers (maximaal vier bezoe ken per jaar) een reden is geweest om de bioscoop te bezoeken. Onder fre quente bioscoopbezoekers is dit veel minder het geval. Daarbij is de actie het meest succesvol onder incidentele bezoekers in de commerciële bios copen. De actie is daarentegen het minst succesvol onder frequente bios coopbezoekers in de filmtheaters. Verklaring hiervoor is dat frequente Relatief gezien zijn de meeste bonnen ingeleverd bij de films The Bourne Ultimatum, Hairspray en Ratatouille. HOLLAND FILM NIEUWS

Historie Film- en Bioscoopbranche

Holland Film Nieuws | 2007 | | pagina 35