3D: intensivering van de ervaring techniek Sinds Beowulf staat 3D echt op de agenda. Een aantal bios coopconcerns investeerde, maar anderen kijken eerst de kat uit de boom. Door de publiciteitsmachine is heel Nederland ondertussen wel op de hoogte van deze vernieuwde bios coopervaring. 41 Door Frank de Neeve Als een intensivering van emoties, zo werd de verzamelde pers half novem ber in Kinepolis Brussel verzekerd, zó moet 3D aan het grote publiek wor den verkocht. Om dat kracht bij te zetten had de Belgische bioscoopgi gant, die haar theaters gaat uitrusten met het nieuwe 3D-systeem van Dolby, een filmpje gemaakt met film- zoenen door de jaren heen; een fïlm- kus in een jaren dertig-sfeertje, eentje in echte American Graffiti-sxi\\ met een setting van jaren 50-bolides, eindi gend in onze tijd, waarbij de digitale 3D-kus garant staat voor de meest intense emotie. Bij het verlaten van de zaal werden lipbalsem-sticks uitge deeld en als onderdeel van de marke tingcampagne stond een luxe limousi ne klaar met reclame voor de website www.moviekiss.be op de zijkant. Het moge duidelijk zijn: de bioscoop wereld, met digitale pioniers als Kinepolis voorop, heeft grote com merciële verwachtingen van 3D. Deze worden gevoed door de hardwarefa brikanten, die een toename aan speci fieke 3D-bezoekers beloven. De Nederlandse exploitanten waren eerst wat huiverig, maar de release van Beowulf heeft met name Pathé goede publiciteit opgeleverd, terwijl JT Bioscopen al diep in de buidel tastte om het systeem van Real D te installe ren. En het is waar: als je oog in oog hebt gestaan met het zwaard van Beowulf, vergeet je dat niet gauw. Exploitanten die in 3D hebben geïnvesteerd zijn ook niet ontevreden. Peter Isaak heeft bij Utopolis inderdaad hogere bezoe- kerscijfers voor de 3D- dan voor de 2D- versie.'Ik ben vooralsnog tevre den met het resultaat. Het 3D-element voorziet dus in een behoefte bij de doelgroep van Beowulf en we krijgen uitsluitend positieve reacties op de 3D-voorstellingen. Ons economisch resultaat staat wel onder druk met 3D, omdat er te veel dure 3D-brillen moeten worden afgeschreven als gevolg van breuk.' Gedoemd te mislukken 2009 wordt een echt 3D-jaar; iedere studio heeft momenteel 3D-films in productie. Maar ook in 2008 is er een aantal 3D-releases, zoals U2 3D en Horroween. Fly Me To the Moon is een veelbelovende animatiefilm van de Belgische 3D-pionier Ben Stassen. Zijn bedrijf nWave werd bekend door de 3D-films die in pretparken gebruikt worden en die ver van de spotlights van de filmindustrie inmiddels miljoe nen hebben opgeleverd. Fly Me To the Moon is de eerste speelfilm van nWave en men claimt dat het de eer ste film is, die vanaf de conceptfase al in 3D werd bedacht. Stassen, die in Kinepolis voor de vuist weg een presentatie gaf, waarschuw de exploitanten om voor een 3D-voor- stelling toch vooral extra aandacht te besteden aan de lichtopbrengst. 3D kan tot 80% van het licht kosten en aangezien digitale projectie toch al niet zuinig omspringt met het licht, wordt 3D voor de grote zalen voorlo pig niet aangeraden. Maar voor Stassen begint een goede 3D-voorstel- ling al met het ontwerp van de zaal. Als die geen stadium seating heeft en als het doek aan de kleine kant is, zal 3D nooit kunnen overrompelen en is de investering in zo'n zaal gedoemd om te mislukken. Kwetsbaar Naast het op film gebaseerde IMAX 3D zijn er momenteel drie digitale 3D-systemen op de markt. Alle in Nederland geïnstalleerde systemen werken met één projector, wat als voordeel heeft dat het beeld uit één punt komt en er dus geen synchroni satieproblemen kunnen optreden. De HOLLAND FILM NIEUWS

Historie Film- en Bioscoopbranche

Holland Film Nieuws | 2007 | | pagina 38