3D: intensivering van de ervaring
techniek
Sinds Beowulf staat 3D echt op de agenda. Een aantal bios
coopconcerns investeerde, maar anderen kijken eerst de kat
uit de boom. Door de publiciteitsmachine is heel Nederland
ondertussen wel op de hoogte van deze vernieuwde bios
coopervaring.
41
Door Frank de Neeve
Als een intensivering van emoties, zo
werd de verzamelde pers half novem
ber in Kinepolis Brussel verzekerd, zó
moet 3D aan het grote publiek wor
den verkocht. Om dat kracht bij te
zetten had de Belgische bioscoopgi
gant, die haar theaters gaat uitrusten
met het nieuwe 3D-systeem van
Dolby, een filmpje gemaakt met film-
zoenen door de jaren heen; een fïlm-
kus in een jaren dertig-sfeertje, eentje
in echte American Graffiti-sxi\\ met
een setting van jaren 50-bolides, eindi
gend in onze tijd, waarbij de digitale
3D-kus garant staat voor de meest
intense emotie. Bij het verlaten van de
zaal werden lipbalsem-sticks uitge
deeld en als onderdeel van de marke
tingcampagne stond een luxe limousi
ne klaar met reclame voor de website
www.moviekiss.be op de zijkant.
Het moge duidelijk zijn: de bioscoop
wereld, met digitale pioniers als
Kinepolis voorop, heeft grote com
merciële verwachtingen van 3D. Deze
worden gevoed door de hardwarefa
brikanten, die een toename aan speci
fieke 3D-bezoekers beloven. De
Nederlandse exploitanten waren eerst
wat huiverig, maar de release van
Beowulf heeft met name Pathé goede
publiciteit opgeleverd, terwijl JT
Bioscopen al diep in de buidel tastte
om het systeem van Real D te installe
ren.
En het is waar: als je oog in oog hebt
gestaan met het zwaard van Beowulf,
vergeet je dat niet gauw. Exploitanten
die in 3D hebben geïnvesteerd zijn
ook niet ontevreden. Peter Isaak heeft
bij Utopolis inderdaad hogere bezoe-
kerscijfers voor de 3D- dan voor de
2D- versie.'Ik ben vooralsnog tevre
den met het resultaat. Het 3D-element
voorziet dus in een behoefte bij de
doelgroep van Beowulf en we krijgen
uitsluitend positieve reacties op de
3D-voorstellingen. Ons economisch
resultaat staat wel onder druk met
3D, omdat er te veel dure 3D-brillen
moeten worden afgeschreven als
gevolg van breuk.'
Gedoemd te mislukken
2009 wordt een echt 3D-jaar; iedere
studio heeft momenteel 3D-films in
productie. Maar ook in 2008 is er een
aantal 3D-releases, zoals U2 3D en
Horroween. Fly Me To the Moon is
een veelbelovende animatiefilm van
de Belgische 3D-pionier Ben Stassen.
Zijn bedrijf nWave werd bekend door
de 3D-films die in pretparken gebruikt
worden en die ver van de spotlights
van de filmindustrie inmiddels miljoe
nen hebben opgeleverd. Fly Me To the
Moon is de eerste speelfilm van
nWave en men claimt dat het de eer
ste film is, die vanaf de conceptfase al
in 3D werd bedacht.
Stassen, die in Kinepolis voor de vuist
weg een presentatie gaf, waarschuw
de exploitanten om voor een 3D-voor-
stelling toch vooral extra aandacht te
besteden aan de lichtopbrengst. 3D
kan tot 80% van het licht kosten en
aangezien digitale projectie toch al
niet zuinig omspringt met het licht,
wordt 3D voor de grote zalen voorlo
pig niet aangeraden. Maar voor
Stassen begint een goede 3D-voorstel-
ling al met het ontwerp van de zaal.
Als die geen stadium seating heeft en
als het doek aan de kleine kant is, zal
3D nooit kunnen overrompelen en is
de investering in zo'n zaal gedoemd
om te mislukken.
Kwetsbaar
Naast het op film gebaseerde IMAX
3D zijn er momenteel drie digitale
3D-systemen op de markt. Alle in
Nederland geïnstalleerde systemen
werken met één projector, wat als
voordeel heeft dat het beeld uit één
punt komt en er dus geen synchroni
satieproblemen kunnen optreden. De
HOLLAND FILM NIEUWS