Het einde van de filmladder
m
MARKETING
HFN
Pathé stopt met filmladder in landelijke dagbladen
Sinds begin dit jaar komen de Pathé-bioscopen niet meer
voor in de filmladders van de PCM-kranten. Lezers van de
Volkskrant, NRC Handelsblad, NRC Next en Trouw missen
nu op donderdag een flink deel van het filmaanbod in
de drie grote steden. Pathé is gestopt met de wekelijkse
advertentie om zo 300.000 euro per jaar te besparen. Is
dit het aangekondigde einde van de filmladder?
'Onze
website
heeft
jaarlijks
650.000
unieke
bezoekers.'
Pathé's digitale
filmladder: www.
pathe.nl
meer onderlinge concurrentie. Daarnaast zijn de
advertentietarieven nu eenmaal lager dan bij de grote
landelijke dagbladen. Berend Jan de Wilde van JT Bios
copen: 'Ook wij denken voortdurend na welke media
het meest geschikt zijn om je publiek te bereiken. Je ziet
gewoon dat het aantal reserveringen via het internet de
laatste jaren steeds meer toeneemt. Maar op films als
Alles is liefde en The Kite Runner komt een ander, ou
der publiek af. Ik heb niet het idee dat die mensen even
vaardig zijn met het internet of de mobiele telefoon als
de jongelui. Dat is juist publiek dat meer gesteld is op
service.'
Uitloper
Ook Ron Sterk van Minerva ziet nog niet het einde
van de gedrukte filmladder, al zijn de advertenties
veel compacter geworden met een verwijzing naar de
website. Het aandeel reserveringen via de website is
in korte tijd gegroeid naar 15 d 17%. Sterk: 'Veel van
onze bezoekers kijken nooit in een krant. Maar in een
aantal van onze steden is juist Uitloper, met daarin
de filmladder, een populair medium. Die wordt gratis
verspreid via bars en cafés. Wij betalen daar een
kleine bijdrage aan, de rest wordt bekostigd door de
adverteerders.'
Na drie weken uit de filmladder weet Youry Bredewold
nog niet welk effect het heeft op de bezoekcijfers.
Pathé gaat na drie maanden evalueren.
Door Lucia Alleman
Zeven jaar geleden stopte Pathé ook al eens met de
filmladder, maar kwam op dat besluit terug. De situatie
is nu anders volgens marketingmanager Youry Brede
wold. 'De afgelopen jaren heeft een grote verschuiving
plaatsgevonden van print- naar internetcommunicatie.
Nederland is het land met de grootste internetpenetra
tie. Onze website heeft jaarlijks 650.000 unieke be
zoekers. Dan is het niet meer te verantwoorden dat we
zoveel geld uitgeven aan gedrukte media. Bovendien
kunnen wij met de website veel directer communiceren
met onze bezoekers. Via de mail kun je op woens
dagochtend al weten welke films er draaien', aldus
Bredewold. Pathé ziet de publicatie van het filmaanbod
als een service aan de lezer van de krant. Bredewold:
'De Telegraaf, Metro en De Echo zien dat ook zo. Zij
publiceren de filmladder gratis.'
Ouder publiek
De beslissing van Pathé geldt voor de landelijke kranten
die de filmladders van de drie grote steden afdrukken.
De Pathé-bioscopen in de kleinere plaatsen bepalen
hun eigen beleid. Zij kunnen ervoor kiezen om in de
regionale kranten te blijven adverteren.
Bredewold verwacht dat ook het wat oudere publiek
van Tuschinski en straks het City Theater het programma
zal vinden via de nieuwe media. Siep Kuppens van
communicatiebureau Weuring en Kuppens, dat weke
lijks de filmladder voor de grote steden samenstelt, is
daar niet van overtuigd: 'De die hards onder het bios
cooppubliek weten inderdaad wel dat de blockbusters
bij Pathé draaien en zoeken op het internet de tijden
op. Maar de mensen die een specifieke film zoeken of
eens een keertje naar de bioscoop willen, die missen
nu het aanbod van Pathé. En de indruk bestaat dat die
groep de laatste tijd groeiend is.' Kuppens verwacht
niet dat hij bij de uitgever een reductie van de tarieven
gedaan krijgt, zoals zeven jaar geleden. En gratis plaat
sing, zoals Pathé wil, acht hij uitgesloten.
De provincie
In de provinciesteden is de situatie anders. Er is vaak
83% van de Nederlanders heeft een internetverbinding. Nederland is koploper in Europa (bron: Eurostat).