Het einde van de filmladder m MARKETING HFN Pathé stopt met filmladder in landelijke dagbladen Sinds begin dit jaar komen de Pathé-bioscopen niet meer voor in de filmladders van de PCM-kranten. Lezers van de Volkskrant, NRC Handelsblad, NRC Next en Trouw missen nu op donderdag een flink deel van het filmaanbod in de drie grote steden. Pathé is gestopt met de wekelijkse advertentie om zo 300.000 euro per jaar te besparen. Is dit het aangekondigde einde van de filmladder? 'Onze website heeft jaarlijks 650.000 unieke bezoekers.' Pathé's digitale filmladder: www. pathe.nl meer onderlinge concurrentie. Daarnaast zijn de advertentietarieven nu eenmaal lager dan bij de grote landelijke dagbladen. Berend Jan de Wilde van JT Bios copen: 'Ook wij denken voortdurend na welke media het meest geschikt zijn om je publiek te bereiken. Je ziet gewoon dat het aantal reserveringen via het internet de laatste jaren steeds meer toeneemt. Maar op films als Alles is liefde en The Kite Runner komt een ander, ou der publiek af. Ik heb niet het idee dat die mensen even vaardig zijn met het internet of de mobiele telefoon als de jongelui. Dat is juist publiek dat meer gesteld is op service.' Uitloper Ook Ron Sterk van Minerva ziet nog niet het einde van de gedrukte filmladder, al zijn de advertenties veel compacter geworden met een verwijzing naar de website. Het aandeel reserveringen via de website is in korte tijd gegroeid naar 15 d 17%. Sterk: 'Veel van onze bezoekers kijken nooit in een krant. Maar in een aantal van onze steden is juist Uitloper, met daarin de filmladder, een populair medium. Die wordt gratis verspreid via bars en cafés. Wij betalen daar een kleine bijdrage aan, de rest wordt bekostigd door de adverteerders.' Na drie weken uit de filmladder weet Youry Bredewold nog niet welk effect het heeft op de bezoekcijfers. Pathé gaat na drie maanden evalueren. Door Lucia Alleman Zeven jaar geleden stopte Pathé ook al eens met de filmladder, maar kwam op dat besluit terug. De situatie is nu anders volgens marketingmanager Youry Brede wold. 'De afgelopen jaren heeft een grote verschuiving plaatsgevonden van print- naar internetcommunicatie. Nederland is het land met de grootste internetpenetra tie. Onze website heeft jaarlijks 650.000 unieke be zoekers. Dan is het niet meer te verantwoorden dat we zoveel geld uitgeven aan gedrukte media. Bovendien kunnen wij met de website veel directer communiceren met onze bezoekers. Via de mail kun je op woens dagochtend al weten welke films er draaien', aldus Bredewold. Pathé ziet de publicatie van het filmaanbod als een service aan de lezer van de krant. Bredewold: 'De Telegraaf, Metro en De Echo zien dat ook zo. Zij publiceren de filmladder gratis.' Ouder publiek De beslissing van Pathé geldt voor de landelijke kranten die de filmladders van de drie grote steden afdrukken. De Pathé-bioscopen in de kleinere plaatsen bepalen hun eigen beleid. Zij kunnen ervoor kiezen om in de regionale kranten te blijven adverteren. Bredewold verwacht dat ook het wat oudere publiek van Tuschinski en straks het City Theater het programma zal vinden via de nieuwe media. Siep Kuppens van communicatiebureau Weuring en Kuppens, dat weke lijks de filmladder voor de grote steden samenstelt, is daar niet van overtuigd: 'De die hards onder het bios cooppubliek weten inderdaad wel dat de blockbusters bij Pathé draaien en zoeken op het internet de tijden op. Maar de mensen die een specifieke film zoeken of eens een keertje naar de bioscoop willen, die missen nu het aanbod van Pathé. En de indruk bestaat dat die groep de laatste tijd groeiend is.' Kuppens verwacht niet dat hij bij de uitgever een reductie van de tarieven gedaan krijgt, zoals zeven jaar geleden. En gratis plaat sing, zoals Pathé wil, acht hij uitgesloten. De provincie In de provinciesteden is de situatie anders. Er is vaak 83% van de Nederlanders heeft een internetverbinding. Nederland is koploper in Europa (bron: Eurostat).

Historie Film- en Bioscoopbranche

Holland Film Nieuws | 2008 | | pagina 11