'Het lidmaatschap is eigenlijk al gratis' m HFN INTERVIEW 'Volgens mij concurreert de bioscoop met een avondje uit eten, of met een bezoek aan de sauna of een voetbal wedstrijd/ Een interview met NVB-directeur Romana Engeman Ze was directeur van de ANVR, de brancheorganisatie van Nederlandse reisondernemingen en werkte als manager leisure en lifestyle bij de Koninklijke Nederlandse Jaarbeurs. Sinds afgelopen najaar is Romana Engeman directeur van de Nederlandse Vereniging van Bioscoopex ploitanten (NVB). In de voorbije maanden heeft zij geprobeerd zich de sector eigen te maken. Ze ontdekte dat de NVB feitelijk veel voor de bioscopen betekent. 'De uitdaging is: hoe maak je dat zichtbaar?' Door Jeroen Huijsdens Stel je bent op een netwerkbijeen komst. Tijdens een sessie speed- daten heb je maximaal vijftien seconden om jezelf te introduceren. Wat vertel je? 'Ik ben Romana Engeman, directeur van de NVB, de overkoepelende or ganisatie voor bioscopen en filmthe aters in ons land. Wij zorgen voor de algemene belangenbehartiging van onze leden en voor collectieve promotie van bioscoopbezoek.' Dat was inderdaad binnen de vijftien seconden... 'Haha, dat was de vraag toch?' Als je jezelf dan nog wat nader kunt voorstellen... 'Dan vertel ik dat ik veel heb gedaan op het gebied van evene mentenorganisatie en belangenbe hartiging. Ik ben de afgelopen jaren directeur geweest van de ANVR. Daar heb ik ervaring opgedaan in het managen van een werkge versorganisatie. Dat speelt ook bij de NVB. Het leuke van de NVB vind ik dat we te maken hebben met bioscoopbezoek, een vorm van vrijetijdsbesteding. Dat is een centraal thema in mijn loopbaan. Wat doen consumenten in hun vrije tijd en hoe kun je op brancheniveau bedrijven bedienen die zich daar mee bezighouden. Hoe kun je ze helpen bij hun taken?' Stel datje dezelfde introductie moet doen, maar dan aan de hand van een bekende filmrol. 'Dat weet ik eigenlijk niet. Ik heb vrienden die destijds zeiden dat ze aan mij moesten denken bij het zien van... Haha. Oh, ik kan mij de film titel niet meer herinneren. Wellicht weet jij hem. Het ging in ieder geval over een carrièrevrouw in New York die opeens een baby onder haar hoede krijgt, besluit te verhuizen naar het platteland om daar een jambedrijf te starten, dat dan weer heel succesvol wordt.' Diane Keaton in Baby Boom... 'Ja. Maar dat was niet mijn associ atie, maar die van vrienden.' Waarom kwamen ze daar mee, denk je? 'Misschien omdat ik wat weg heb van het type vrouw. Maar ook omdat ik in een nieuwe situatie wel redelijk snel kan omschakelen. Om dan direct te kijken wat ik er van kan maken.' Wat is je de afgelopen maanden het meeste opgevallen? 'De betrokkenheid bij het filmpro duct. Dat viel me op. Ik hoorde bijvoorbeeld tijdens de voorberei dingen van de algemene ledenver gadering dat de leden ook wel films wilden zien. Dat vond ik opvallend. Ik dacht eerder aan inspirerende dingen hoe je met je bedrijf kunt omgaan. Maar men wil graag de nieuwste films zien. Dat onder streept hoe zeer men daar mee bezig is.' Was dat in de reisbranche dan niet zo? 'Jawel, daar werken ook liefheb bers. Mensen die graag en veel reizen. Dat is ook logisch. Maar in die branche zijn bedrijven nadruk kelijker bezig zich van elkaar te onderscheiden. Ze zien elkaar meer als concurrenten. In de bioscoop branche is er op plaatselijk niveau in sommige gevallen wel concur rentie, maar landelijk gezien is daar minder sprake van. Dat is ook wel te begrijpen.' De sector moet meer naar buiten kijken? Waar de concurrentie wel zit? 'Ja, en hoe je daar mee omgaat. Daarom kijken we nu bijvoorbeeld kritisch naar de Bioscoopmonitor. Ik kom vragen tegen als "Naar wat voor soort bioscoop bent u geweest?" Dat interesseert de bezoeker niet. Dat is denken vanuit je eigen sector, terwijl het interes santer is om te weten waarom hij niet is geweest, of waarom hij kiest voor een bepaalde vorm van film- consumptie. En waarom gaat men naar de bioscoop? Dat zal voor een deel zijn omdat men een film wil zien, maar voor een belangrijk deel ook omdat men een avond uit wil. Volgens mij concurreert de bioscoop met een avondje uit eten, of met een bezoek aan de sauna of een voetbalwedstrijd. Je hele bioscoop formule moet kloppen wil je mensen aan je binden. Daar heb je hele goede voorbeelden van. In andere gevallen denk ik dat men daar mis schien wat bewuster mee bezig zou mogen zijn.' Kan de NVB daarbij helpen? 'Dat is wel lastig. De NVB beschikt over een klein bureau. We doen alleen die dingen die ondernemers zelf niet kunnen doen. Veel van onze tijd zit in administratieve taken Informatie over de NVB is te vinden op www.nvbinfocentrum.nl

Historie Film- en Bioscoopbranche

Holland Film Nieuws | 2008 | | pagina 18