De cirkel is rond F m HFN NL in aantocht IN PRODUCTIE IN PRODUCTIE NL IN AANTOCHT Ik ben ontzettend blij dat ik deze film mocht maken. Het bun delt alle thema's van Jan: liefde, dood, schoon heid, wreedheid, natuur.' Een gesprek met Monique van de Ven over Zomerhitte Met de verfilming van Jan Wolkers' Zomerhitte maakt Monique van de Ven haar debuut als speelfilmregisseur. Vierendertig jaar nadat zij als actrice debuteerde in Wolkers' Turks Fruit, maakte zij op haar geliefde Texel, omringd door Nederlands filmtalent, een film die wat haar be treft nu al een succes is. Door Jeroen Huijsdens Wanneer besloot je dat het tijd was om een speelfilm te regisseren? 'Ik ben er niet zo mee bezig geweest, maar het sluimerde wel. Tijdens Turks Fruit riep ik al dat ik wat achter de camera wilde doen. Zo heb ik wat camera-assistentie gedaan. Bij Max Havelaar deed ik bijvoorbeeld script en continuïteit. Ik leerde daar veel van. Dat merkte ik ook tijdens de cursussen in Amerika. Daarna heb ik in Nederland nog een opleiding gedaan, maar er kwamen dingen tussen.' Waardoor kwam het toch boven drijven? 'Een jaar of zes geleden zei Ate de Jong (producent van Zomerhitte; red.) dat ik een speelfilm moest gaan regisseren. Ik was druk, maar had wel wat ideeën opgeschreven. Een daarvan was een film over Ilse DeLange. Hoe een schoenen verkoopster uit Almelo wereldster wordt. Dat kregen we niet gefinan cierd.' Toen was daar opeens Zomerhitte? 'Ik kreeg het verzoek om Zomer hitte tijdens het Boekenbal van 2005 uit te reiken aan Jan Wolkers. Ik wilde het van tevoren lezen. Na afloop zei ik: "Dit is het! Dit wil ik verfilmen." Ik sprak er over met Edwin (de Vries, scenarist; red.) en Ate. Toen zijn we samen naar Jan gestapt. Die zei: "Maar kan jij dat dan?" Ik heb hem mijn korte film Mama's proefkonijn opgestuurd. En ziedaar het resultaat.' Wat maakte Zomerhitte hét ver haal? 'Ik wilde een goede love story ma ken. Daarvan zijn er te weinig. Wat mij aantrok is dat het een love story is én een thriller. En het is Neder lands. En het is Jan Wolkers. En ik ben dol op de Wadden. Ik ben ont zettend blij dat ik deze film mocht maken. Het bundelt alle thema's van Jan: liefde, dood, schoonheid, wreedheid, natuur.' Verschilt de film nog van het boek? 'Het boekje is 92 pagina's. Dat was fijn, maar aan de andere kant mocht het ook iets meer body krijgen. Edwin heeft een prachtig Monique van de Ven. Foto Selma van c/er Meijs. Sophie Hilbrand en Waldemar Torenstra in Zomerhitte. Foto Victor Arno/ds. scenario geschreven. Hij heeft- het een ondergrond gegeven van waaruit de hoofdpersoon vertrekt. Met die emotionele bagage komt die jongen op het eiland aan. We leren hem daardoor beter kennen.' Wat heeft Jan Wolkers nog gezien voor zijn overlijden? 'Enkele gemonteerde scènes. Eind augustus gingen we terug naar Texel voor twee extra draaidagen. Edwin heeft die scènes toen naar Jan gebracht. Vlak voordat we het eiland weer afgingen wilde ik hem nog even bezoeken. We zijn snel even langsge- gaan. "Ik ga straks alles bekijken", zei hij nog en thousiast. Niet veel later belde hij om te zeggen dat hij het erg mooi vond. Hij was complimenteus over cameraman Lex Brand omdat die het zo prachtig heeft gefilmd. Dat is ook zo. Het is de beste promotiefilm voor Texel. Het ziet er beeldschoon uit. Later belde hij om te vragen of de uilenscène al was gemonteerd. "Ja, die hebben we nu ook", zei ik nog. Die heeft hij nooit meer gezien.' Had hij begrip voor de aanpas singen? 'Ja, maar soms ook niet. Hij zei bij voorbeeld: "Zeg, dat masturberen dat kan echt niet zittend hoor! Dat moet staand. De Venus van Boticelli zit toch niet?!" Hahaha. We hebben het hele script minutieus met hem doorgenomen. Hij kwam met goede opmerkingen.' Je lijkt een cirkel te hebben voltooid: debuteren als actrice met een boek van Jan Wolkers en nu debuteren als regisseur met een boek van hem. 'Het is heel raar, maar inderdaad een mooie cirkel. Zo gaat het leven soms. In 2002 zag ik een tekening van Jan uit mijn geboortejaar. Edwin wist toen direct dat hij het cadeau voor mijn verjaardag had gevon den. Jan deed er een zeefdruk bij met een opschrift. Wat was de titel? Zomerhitte. Dat was in 2002! Drie jaar later werd ik gevraagd het boekje te overhandigen. Zo gaan dingen kennelijk.' Hoe kwam je op Sophie Hilbrand voor de hoofdrol? 'Ze stond jaren geleden op een co ver. Ik keek naar die foto, las het ar tikel en dacht eigenlijk onmiddellijk: "Dat is Kathleen!" We hebben veel actrices gecast, maar uiteindelijk is het Sophie geworden. De rol ligt dicht tegen haar aan. Je accepteert ook alles van haar. Dat is precies zoals het moet zijn. De test waarin ze samen met Waldemar speelde, gaf de doorslag. De chemie tussen die twee moest ik hebben.' Sophie en jij vertonen een sterke gelijkenis. Zeker als je de bekende foto ziet van Paul Huf uit 1976. Keek je in een soort spiegel toen je haar zag? 'Ik heb daar niet bewust naar ge zocht. We lijken nu helemaal niet op elkaar, maar Sophie is wel iemand die ik herken. Het is een stoer wijf. Iemand die zonder moeilijk doen de zee in rent. Dat deed ik destijds ook. In het begin zag ik de gelijkenis niet, maar op de set vroeg een fi gurant of ik een foto wilde signeren. Hij was gemaakt door zijn oom, een man met wie ik als tiener iets heb gehad. Toen ik die foto zag, zag ik Sophie. Toen realiseerde ik mij hoe dicht ze bij mijzelf ligt.' De Nederlandse film heeft weer de serieuze aandacht van een breed publiek. Beschouw je Zomerhitte als een Nederlandse film? 'Dit is een echte Nederlandse film. Met Nederlandse acteurs, met een Nederlandse crew, met prachtige Nederlandse locaties, gebaseerd op een boek van Jan Wolkers. Hoe meer Nederlands wil je het hebben? Daar hoort ook bij dat ik deze film heb moeten maken voor 2,3 miljoen euro, terwijl Amerikanen een film maken met 100 miljoen dollar. Dat is al een verschil. Je kunt dan zeggen dat een film een film is, maar dat is echt een heel groot verschil.' Tiramisu, distributeur A-Film Distribution Samson Gert (België), distributeur Independent Films Zomerhitte, distributeur Independent Films Dunya en Des/e, distributeur Independent Films 23-04 Morrison krijgt een z distributeur Warner Bro 02-10 oktober Hoe overleef ik mezelf?, distributeur Warner Bros. Snuf de hond, distributeur RCV De brief voor de koning, Benelux Film Distributors Het huis Anubis, distributeur Independent Films Radeloos, distributeur RCV Amsterdam, distributeur Benelux Film Distributors Bruidsvlucht, distributeur A-Film Distribution Oorlogswinter, distributeur Benelux Film Distributors Wit licht, distributeur Independent Films Suske Wiske (België), distributeur RCV 29-01 lep, distributeur Independent Films Met meer dan 3,3 miljoen bezoekers is Turks Fruit de meest succesvolle Nederlandse film aller tijden. In 2005 werden er 750.000 kopieën verspreid van het boekenweekgeschenk Zomerhitte.

Historie Film- en Bioscoopbranche

Holland Film Nieuws | 2008 | | pagina 22