Dit is mijn laatste column COLUMN HFN Karel de Vries Een jaar waarin ex ploitanten wat minder redenen hebben om een goed lopende film er uit te gooien lijkt mij bijzonder prettig. U leest bovenstaande niet verkeerd. Dit is mijn eerste column, maar ook mijn laatste. Een verdrietige zaak. Naar nu blijkt, betaalt de directie van HFN haar columnisten niet. Misschien dat Dirk en Hans een aparte deal hebben (zou zo maar kunnen), maar ik word afgescheept met een alcoholische versnapering die pas aan het einde van dit jaar beschikbaar komt. En dat terwijl HFN ongetwijfeld plannen heeft om een multimediaal platform te worden en haar content niet alleen via ouderwets papier, maar ook via het internet en mobiele toepassingen zal gaan verspreiden. Ik zou dan niet mogen meedelen? Ik staak! Net als mijn col lega's van de WGA in Hollywood. De WGA staakt al maanden en tijdens het schrijven van deze laatste column lijkt er nog geen zicht op een oplossing. Waar draait het conflict eigenlijk om? De schrijvers willen onder andere een groter deel van de dvd-taart (acht in plaats van vier dollarcent per dvd) en meedelen in de inkomsten die voortvloeien uit onder meer video on demand en internetdownloads. Er wordt niet onderhandeld, er wordt nog niet gepraat en de schade is inmiddels stevig. Tv-pilots vervallen, televisieseizoenen worden ingekort of niet afgemaakt, de netwerken gaan massaal over op reality-tv (brrrr) én de grote producenten stoten al personeel af. Wat voor gevolgen dit heeft voor de filmbusiness? De grote studio's hebben geanticipeerd op de staking. Vooralsnog zijn er dus voldoende scripts. Maar als dit langer duurt, krijgen we films gebaseerd op slechtere scripts of minder films. Is dat erg? Ik denk in het eerste geval wel, maar in het tweede geval niet. De afge lopen jaren zijn er per jaar in Nederland honderden films de bioscoop in gegaan (2007: 291Een jaar waarin exploitanten wat minder redenen hebben om een goedlopende film er uit te gooien of waarin lokale producties het door meer ruimte beter doen, lijkt mij als distributeur bijzonder prettig. De staking heeft een onbedoeld neveneffect. Door alle herhalingen en mindere programma's zijn de kijkcijfers van de grote netwerken gedaald, maar de bezoekcijfers van websites als You Tube met bijna 20% gestegen. Dus je staakt als schrijver met als doel extra inkomsten vanuit het internet te genereren en je helpt vervolgens de sites waar het onder andere gaat om extra traffic. Snel weer aan het werk zou ik zeggen! Zijn de eisen van de schrijvers nou onredelijk? Zo op het eerste gezicht is een verdubbeling van de royalty in de miljardenbusiness die dvd nu eenmaal is, stevig. Maar we hebben het niet over topscriptschrijvers met stoere eigen deals, die zitten er weliswaar ook tussen, maar we hebben het vooral over de noeste ambachtslieden die grappen aan elkaar rijgen en dialogen verfijnen. Het is ook niet meer dan terecht dat nieuwe media die nieuwe geldstromen opleveren, in de onderhandelingen worden betrokken. Uiteindelijk begint alles met een goed verhaal en zijn de acteurs, regisseurs en special effects niet meer dan instrumen ten om het geheel verder in te kleuren. Ik houd de deur open, mocht de directie van HFN alsnog met een redelijk bod komen, dan vertel ik mijn volgende keer waarom Nederland het beste bios- coopland ter wereld is. Foto Tanja van Rooden. Naschrift redactie: Bij het ter perse gaan van deze editie van HFN was de WGA-staking nog niet beëindigd, maar waren er signalen dat zij op hoor laatste benen liep. Show me the money! (Tom Cruise als Jerry Maguire in Jerry Maguire)

Historie Film- en Bioscoopbranche

Holland Film Nieuws | 2008 | | pagina 26