Dit is mijn laatste column
COLUMN
HFN
Karel de Vries
Een jaar
waarin ex
ploitanten
wat minder
redenen
hebben
om een
goed
lopende
film er uit
te gooien
lijkt mij
bijzonder
prettig.
U leest bovenstaande niet verkeerd. Dit is mijn eerste
column, maar ook mijn laatste. Een verdrietige zaak.
Naar nu blijkt, betaalt de directie van HFN haar
columnisten niet. Misschien dat Dirk en Hans een
aparte deal hebben (zou zo maar kunnen), maar ik
word afgescheept met een alcoholische versnapering
die pas aan het einde van dit jaar beschikbaar komt.
En dat terwijl HFN ongetwijfeld plannen heeft om een
multimediaal platform te worden en haar content niet
alleen via ouderwets papier, maar ook via het internet
en mobiele toepassingen zal gaan verspreiden. Ik zou
dan niet mogen meedelen? Ik staak! Net als mijn col
lega's van de WGA in Hollywood.
De WGA staakt al maanden en tijdens het schrijven
van deze laatste column lijkt er nog geen zicht op een
oplossing. Waar draait het conflict eigenlijk om? De
schrijvers willen onder andere een groter deel van
de dvd-taart (acht in plaats van vier dollarcent per
dvd) en meedelen in de inkomsten die voortvloeien uit
onder meer video on demand en internetdownloads.
Er wordt niet onderhandeld, er wordt nog niet gepraat
en de schade is inmiddels stevig. Tv-pilots vervallen,
televisieseizoenen worden ingekort of niet afgemaakt,
de netwerken gaan massaal over op reality-tv (brrrr)
én de grote producenten stoten al personeel af.
Wat voor gevolgen dit heeft voor de filmbusiness? De
grote studio's hebben geanticipeerd op de staking.
Vooralsnog zijn er dus voldoende scripts. Maar als dit
langer duurt, krijgen we films gebaseerd op slechtere
scripts of minder films. Is dat erg? Ik denk in het eerste
geval wel, maar in het tweede geval niet. De afge
lopen jaren zijn er per jaar in Nederland honderden
films de bioscoop in gegaan (2007: 291Een jaar
waarin exploitanten wat minder redenen hebben om
een goedlopende film er uit te gooien of waarin lokale
producties het door meer ruimte beter doen, lijkt mij
als distributeur bijzonder prettig.
De staking heeft een onbedoeld neveneffect. Door
alle herhalingen en mindere programma's zijn de
kijkcijfers van de grote netwerken gedaald, maar de
bezoekcijfers van websites als You Tube met bijna
20% gestegen. Dus je staakt als schrijver met als doel
extra inkomsten vanuit het internet te genereren en
je helpt vervolgens de sites waar het onder andere
gaat om extra traffic. Snel weer aan het werk zou ik
zeggen!
Zijn de eisen van de schrijvers nou onredelijk? Zo op
het eerste gezicht is een verdubbeling van de royalty
in de miljardenbusiness die dvd nu eenmaal is, stevig.
Maar we hebben het niet over topscriptschrijvers
met stoere eigen deals, die zitten er weliswaar ook
tussen, maar we hebben het vooral over de noeste
ambachtslieden die grappen aan elkaar rijgen en
dialogen verfijnen. Het is ook niet meer dan terecht
dat nieuwe media die nieuwe geldstromen opleveren,
in de onderhandelingen worden betrokken. Uiteindelijk
begint alles met een goed verhaal en zijn de acteurs,
regisseurs en special effects niet meer dan instrumen
ten om het geheel verder in te kleuren.
Ik houd de deur open, mocht de directie van HFN
alsnog met een redelijk bod komen, dan vertel ik mijn
volgende keer waarom Nederland het beste bios-
coopland ter wereld is.
Foto Tanja van
Rooden.
Naschrift redactie:
Bij het ter perse gaan van deze editie van HFN was
de WGA-staking nog niet beëindigd, maar waren er
signalen dat zij op hoor laatste benen liep.
Show me the money! (Tom Cruise als Jerry Maguire in Jerry Maguire)