Oude look, moderne feel m TECHNIEK De meeste bezoekers zullen niet hebben doorge had, dat ze naar een noviteit zaten te kijken. Hightech in Tuschinski Bij de restauratie van Pathé Tuschinski een aantal jaren geleden werd de nadruk gelegd op het herstel van de oude glorie, waarbij de authentieke kleuren van onder het stof en de rookaanslag weer tevoor schijn kwamen. Tegenwoordig gaat achter die klassieke f acade van het vlaggenschip van de Nederlandse bioscopen echter ongekende hightech schuil. Er wordt voortdurend gestreefd naar een perfecte voorstelling en ambiance, waarvoor vaak de laatste technologie wordt gebruikt. Door Frank de Neeve Sommige innovaties in Pathé Tuschinski zijn zo subtiel dat ze amper opvallen. Neem de verlichting. Vroeger werd er nog wel eens een oud-hoofdoperateur zonder hoogtevrees opgetrommeld om de meer dan twintig meter naar de verste lampen, omhoog te klimmen. Maar er was bijna iedere week wel een lamp kapot en de Arbowetgeving verbiedt klimpartijen. Na het testen van verschillende soorten verlichting zijn de meeste lampen nu vervangen door led-verlichting. In Tuschinski's kroonluchter zit zelfs een combinatie van verschillende kleuren leds om de perfecte kleur te krijgen, naast gloeilampen en tl-buizen. Omdat al deze verschillende soorten verlichting andere dim-ka- rakteristieken hebben, wordt bij het aan- en uitgaan van de verlichting een automatische sequence gestart waardoor een vloeiende dimming van het licht mogelijk wordt. Perfectionistisch als men is bij Tuschinski - door sommigen ook wel liefdevol Tus genoemd - worden de tl-buizen bij premières niet gebruikt. Het zou de sterren op de rode loper namelijk kunnen opvallen, dat de laatste paar procent daarvan niet wordt gedimd, maar plots uitgaat. Verder is in Tuschinski de verlichting die voor evenemen ten wordt gebruikt geheel DMX geschikt gemaakt. Met de lichttafel in de zaal kunnen de verschillende spots in de zaal op die manier simpel en nauwkeurig vanaf een punt worden bediend. Noviteit De laatste noviteit in Tuschinski heeft te maken met de digitalisering. Hoewel Pathé hier officieel nog niet mee bezig is, is het bedrijf zich wel aan het oriënteren en doet men in het Haagse Buitenhof-theater en in Tu schinski al wat praktijkervaring op. In Tuschinski staat de apparatuur er sinds april vorig jaar toen de digitale film Honeyz daar in première ging. Omdat in het theater Pathé Tuschinski. Foto Tanja van Rooden. vaak evenementen worden georganiseerd waar met video wordt gewerkt, wilde men de projector graag behouden. Hij is dan ook al veel gebruikt, hoewel nog nimmer voor een speelfilm in reguliere release. Hoewel bijna allemaal afkomstig uit de bioscoopbran che, zullen de meeste bezoekers van de nieuwjaarsre ceptie van de NVB en NVF niet hebben doorgehad, dat ze naar een noviteit zaten te kijken. Natuurlijk was de Dave Gilmour-clip door het krachtige geluid al overdonderend, maar ook het beeld had ongekende proporties. Maar waarom ging het bovenkader plotse ling omhoog, terwijl normaliter alleen de zijkaders verschuiven? Pathé's senior operateur Gerrit Jan Faber: 'Tijdens een proefprojectie van de serie opera's die wij momenteel vertonen, vroeg meneer Nielsen (de directeur van Pathé; red.) of het beeld niet groter kon. Omdat high de- finition-beelden meestal in de verhouding 16:9 worden vertoond, wordt zoiets op een GnemaScope-scherm vrij klein. Door het scherm hoger te maken en de complete toneelopening te benutten, is het nu mogelijk voor dat beeldformaat de complete breedte te benutten. Je moet bij deze voorstellingen dan wel voor lief nemen dat er soms een hoofd in de weg zit. Het verloop in de grote zaal is immers vrij klein, maar dat versterkt misschien juist weer de live-ervaring.' De kaders van het nieuwe high gain-doek zijn in iedere stand in te stellen, hoewel er voor de verschillende formaten wel pre-sets zijn. Edwin Pielanen van installatiebedrijf FTT dat het doek in stalleerde, wijst op nog een ander voordeel. 'Als je een 16:9-beeld op een traditioneel filmdoek projecteert, kun je maar een deel van de chipset gebruiken, wat in lichtverlies resulteert. Op deze nieuwe manier wordt wel de complete chipset gebruikt en krijg je dus meer licht op het doek. Niet iedere zaal heeft echter ruimte over boven het doek. Het alternatief is om een anamorphoot in de installatie op te nemen, maar daar wordt wegens het kostenaspect vaak van af gezien.' Op 8 april 2002 heropende de toenmalige minister-president Wim Kok Pathé Tuschinski.

Historie Film- en Bioscoopbranche

Holland Film Nieuws | 2008 | | pagina 27