Mamma Mia!
Wijze woorden
SPECIAL TRAILER/LEADER
Mamma
Mia! werd
wereldwijd
door meer
dan dertig
miljoen
mensen in
160 steden
gezien.
HFN
MffiUIH!
Special trailer
Donna woont
met haar
dochter Sophie
op een klein
Grieks eiland.
Sophie staat op
het punt te trou
wen met haar
jeugdliefde
Sky. Ze wil haar
vader er graag
bij hebben. Ze
weet alleen niet
wie hij is, want
het enige wat
het dagboek
van haar moeder verraadt is dat Sophie drie mogelijke
vaders heeft: Sam, Harry of Bill. Maar wie van de drie
moet haar nu weggeven op wat de mooiste dag van
haar leven moet worden? Om die vraag te kunnen
beantwoorden nodigt ze de mannen uit om naar het
eiland te komen. Ook Donna's beste vriendinnen van
vroeger, Tanja en Roos, komen langs. Zij willen herin
neringen ophalen aan de tijd dat zij door het leven
gingen als Donna and the Dynamo's. Mamma Mia.'
is gebaseerd op de musical van Benny Andersson en
Björn Ulvaeus die wereldwijd door meer dan dertig mil
joen mensen in 160 steden werd gezien. Net als in de
musical vormen bekende hits van ABBA de rode draad.
Hoofdrollen: Meryl Streep, Amanda Seyfried, Pierce
Brosnan, Colin Firth, Stellan Skarsgard, Julie Walters
Regie: Phyllida Lloyd
Distributeur: Universal Pictures International
Duur: circa 90 minuten
Website: www.mamma-mia-defilm.nl
Mamma Mia!
Distributie Uni
versal Pictures
International.
Het is mij eerder overkomen. Heb ik al een introductie bij
een nieuwe HFN geschreven, krijg ik iets onder ogen waar
ik zo van onder de indruk ben, dat ik er het liefst direct de
volle aandacht voor wil vragen van iedereen die met film
vertoning bezig is. Waarom? Omdat het in dit geval op
zo'n oprechte manier laat zien hoe speelfilms in Neder
land soms tot stand komen. Het staat beschreven in een
artikel in het blad Filmbeeld van het Filmfonds (februari
2008). Beschreven worden de pre-productionele perike
len van de film Bride Flight (Bruidsvlucht) van IDTV Film.
Een film die geplarid staat voor een bioscooprelease dit
najaar (distributie A-Film). In het artikel doet producente
Hanneke Niens op haast onnavolgbare wijze de bij tijd en
wijle absurde wereld van de filmfinanciering uit de doe
ken. Een werkelijk adembenemend verhaal over gesloten
geldpotjes, onwelwillende sponsors en de Nederlandse
filmcultuur.
Waarom ik er over begin als ik het net zo goed kan heb
ben over het nieuwe jasje en de inhoudelijke restyling
van Holland Film Nieuws? Omdat ik het artikel net heb
gelezen en het niet uit mijn kop krijg. Bovendien meen ik
dat het onze taak is om exploitanten en hun medewerkers
- voor wie we dit blad maken - inzicht te geven in het soort
gebeurtenissen dat onze sector mede vormgeeft. Én ik
begin er deze editie van HFN ook mee vanwege die ene
passage. De passage waarin Hanneke Niens de vrijheid
krijgt om haar gevoelens treffend te verwoorden: 'Soms
zijn dè teleurstellingen zo groot dat het aan je vreet. Ik heb
geleerd datje daarom heel erg moet genieten van de mo
menten waarop iets wel lukt. Op de set in Nieuw-Zeeland
was ik zo intens gelukkig dat ik
de hele wereld wel had willen
laten meegenieten van de in- j
drukwekkende landschappen
om mij heen... Met dit soort ge
lukkige momenten laad ik mij
op, want er zullen nog genoeg
problemen opgelost moeten
worden.' Wijze woorden van
een vrouw die met films als De
tweeling, Van God los, Clo-
aca. Leef! en Familie bewees
van waarde te zijn voor de Nederlandse filmwereld.
Oh ja, en Bride F/;'ght Als dat geen succes wordt, dan
spring ik uit een vliegtuig...
Veel leesplezier met HFN nieuwe stijl en laat ons weten
wat je er van vindt.
Jeroen Huijsdens
Hoofdredacteur
'You sound like you're having fun already.' (Meryl Streep als Donna in Mamma Mia!)