AANDEEL AMERIKAANSE FILMS FORS GEDAALD ACHTER DE SCHERMEN HFN 40.6% 7.2% CD succes van de Nederlandse film. Hoewel de teleurstellingen niet aan bod kwamen, was 2007 volgens de NVB en NVF een goed jaar voor het product van eigen bodem. Van elke 1.000 bezoekers kwamen er 135 voor een Nederlandse film. Dat was de laatste tien jaar niet meer voorgekomen. Het succes werd vooral gedragen door A//es is liefde, verantwoordelijk voor 40% van alle bezoeken aan een Neder- EU (ex. NL) Aantal Films box office Aantal Filrr 138 films 79.42% 142 films 88 films 9.26% 95 films 29 films 11.15% 20 films 23 films 0.17% 34 films 67.35% 18.47% 13.41% 278: Aantal US films licht gestegen, aandeel box office gedaald Top 10 Nederlandse films van 2007 (op basis van bezoek x 1.000) Aandeel in Bezoeken bezoek landse film. Maar om te voorkomen dat dit werd aangegrepen om de wankele positie van het lokale pro duct aan te tonen, wees Wolfers de mensen er fijntjes op dat acht van de tien topf ilms meer dan 100.000 bezoekers hadden gehaald. Dat was in 2006 anders. Toen deden alleen de eerste vijf Nederlandse films dat. Vertrouwen uitstralen in de Neder landse film vertaalde zich tijdens de presentatie ook in een productover zicht 2008 dat voor deze gelegen heid in elkaar was gezet. Vrijwel alle Nederlandse films die in 2008 zullen uitkomen, passeerden de revue. Het overzicht liet zien dat 'de Nederlandse film de kinderschoe nen is ontgroeid en men niet langer afhankelijk is van goede familie films. 2008 kenmerkt zich door een mooi en breed aanbod van Neder landse films', aldus Wolfers. Alles i's liefde Waar is het paard van Sinterklaas? ZOOP in Zuid-Amerika Ernst, Bobbie en de geslepen Onix Timboektoe Moordwijven De scheepsjongens van Bontekoe Kruistocht in spijkerbroek 'N beetje verliefd Zwartboek Uitgebracht in 2006. Bron: NVF <linksboven> A//es i's Liefde A-Film <rechtsfooven> Wï/co Wolfers doet 2007 uit de doeken. Foto Tanja van Rooden. Europa laat van zich horen De grote belangstelling in Neder land voor films van eigen bodem, staat niet op zich. Dat bleek uit een interessante tabel die misschien iets te vlug op het grote scherm in Tuschinski voorbijkwam. Afgelopen jaar was er een opvallende voor keur van het publiek voor Europese films. 18,5% van de recette kwam voor rekening van films uit Europa. In 2006 was dat slechts 9%. Dat laat zich deels verklaren door Harry Potter 5 en Mr. Bean's Holiday, beiden formeel gezien films uit het Verenigd Koninkrijk. Door dat marktaan deel en dat van de Nederlandse films, was de inbreng van de Amerikaanse films in 2007 opvallend laag. Dat bereikte een aandeel van 67,4%, gebaseerd op recette (zie foto). Het is de vraag of dat eenmalig was of dat er wel degelijk iets aan veranderen is in de filmmarkt. 11.8% 8.7% 7.7% 5.6% 4.4% 4.2% 2.4% 2.4% 95.0% 'De Nederlandse film is de kinderschoenen ontgroeid.' (NVF-voorzitter Wilco Wolfers).

Historie Film- en Bioscoopbranche

Holland Film Nieuws | 2008 | | pagina 9