In de ban van de veranderingen ACHTER DE SCHERMEN ACHTER DE SCHERMEN HFN Ik word verant woordelijk voor het hele traject, van script totUPC.' EU EO Wijzigingen bij A-Film, Warner Bros. en 20th Century Fox Doorgaans zorgen personele veranderingen in de bedrijfstak niet echt voor veel beroering. Pim Her- melings vertrek bij A-Film en de bekendmaking dat Warners Wilco Wolfers hem als algemeen direc teur ging opvolgen, leek daar even een uitzondering op te zijn. Niet omdat er zoveel verandert of omdat de landelijke media het bericht meldenswaardig vonden, maar omdat Wolfers' vertrek samen valt met een fusie tussen de distributieafdelingen van Warner Bros. en 20th Century Fox. Door Jeroen Huijsdens Het komt vaker voor dat majors hun distributieactiviteiten bundelen. Pa- ramount en Universal werken al ge ruime tijd samen. Fox en Sony (toen nog Columbia Pictures) hebben dat in het verleden ook gedaan, net zoals Warner en Columbia Pictures. Niks bijzonders. Maar het gebeurt niet elke dag dat zo'n samen werking zijn beslag krijgt op het moment dat de managing director die de fusie vorm geeft, overstapt naar een andere filmdistributeur omdat de algemeen directeur daar vertrekt. Een directeur die overigens niet alleen aandeelhouder was, maar het bedrijf ook oprichtte en vormgaf. Fusie De verleiding ligt op de loer om te denken dat het een vooropgezet plan was. Maar die gedachtengang schuift Wilco Wolfers direct ter zijde: 'Het was, zo zou je kunnen zeggen, een ongelukkige samen loop van omstandigheden. De fusie van Warner en Fox viel echt ongepland samen met het vertrek van Pim Hermeling bij A-Film. Het heeft niks met elkaar te maken. Met de fusie waren we al geruime tijd bezig'. De fusie kwam voort uit de wens om efficiënter te kunnen opereren. Wolfers: 'Bioscoopdistributie is buitengewoon kostbaar. Je ziet dat iedereen kijkt naar manieren om het slimmer en daarmee goedkoper te organiseren.' De bedrijven bereiken, naar eigen zeggen, een kostenef- ficiency door in België het kantoor van Warner te sluiten en in Neder land het Fox-kantoor. Als gevolg van de fusie, die op 2 april jongstleden officieel haar beslag kreeg, verhuisden twee Fox werknemers naar de Warner-loon lijst. Daarnaast werd er een nieuwe werknemer in dienst genomen (zie kader). Van de rest van het Fox personeel werd afscheid genomen. Vervolgens rijst natuurlijk de vraag wie de opvolger wordt van Wolfers bij Warner. In de wandelgangen circuleerde al vrij snel de naam van sales director Karel de Vries. Maar er wordt ook gesuggereerd dat er een tijdelijke Warner-manager op het kantoor in Nederland zal wor den gestationeerd. Bij het ter perse gaan van dit blad was hierover nog geen duidelijkheid. Wolfers wil benadrukken dat de veranderingen niet betekenen dat er een sub-unit Fox-mensen op het Warner-kantoor is gevestigd. 'Alle afdelingen zijn versterkt en iedereen werkt voor zowel Fox- als Warner-films. Er wordt geen onder scheid gemaakt. Het gaat er om hoe je de films zo goed mogelijk in de markt kunt zetten.' Niks van te merken De gemiddelde bioscoopexploi tant zal vrij weinig merken van de veranderingen. De films van 20th Century Fox die in roulatie waren op het moment van de fusie zijn nog afgehandeld door Fox Neder land. Nieuwe films en de catalogus worden overgenomen. Die kunnen nu via Warner worden geboekt. Waar de gemiddelde exploitant wellicht wel even aan moet wennen <links> Pim Herme ling was niet bereikbaar voor commentaar. Foto Tanja van Rooden <rechts> Wilco Wolfers. Foto Tanja van Rooden is dat Wilco Wolfers zelf niet langer op het kantoor van Warner/Fox te vinden zal zijn. Hij zetelt sinds 14 april in een kantoor in Pand-Noord alwaar hij invulling geeft aan de functie van algemeen directeur van A-Film. Vanwaar toch die overstap? Wilco Wolfers: 'Naast het feit dat mijn persoonlijke filmsmaak meer aansluit bij de films die A-Film uitbrengt, heb ik jarenlang home entertainment (bij Buena Vista Home Entertainment; red.) gedaan. Tussendoor ben ik ook directeur geweest bij een bedrijf in boeken en cd-roms (Audax; red.). Als ik kijk naar de combinatie van mijn erva ring en mijn visie op de toekomst van filmdistributie, dan vind ik het geweldig dat ik aan het hoofd kan staan van een organisatie waar alles onder een dak zit. Ik word verantwoordelijk voor het hele traject, van script tot UPC.' Geen Europese markt Zoals gezegd volgt de komst van Wolfers op het vertrek van Pim Hermeling, de man die A-Film, samen met enkele andere smaakmakers waaronder San Fu Maltha, oprichtte en liet uitgroeien tot een toonaangevend distributiebedrijf op de Nederlandse filmmarkt. Verschil van inzicht over de toekomst van A-Film tussen Hermeling als algemeen directeur en grootaandeelhouder W2Media, in handen van Ad Weststrate en Wolff, leidde tot een breuk. Pim Her meling besloot eind februari terug te treden als algemeen directeur en zijn aandelen te verkopen. Diverse pogingen om Pim Hermeling om een reactie te vragen, strandden in een voicemailbox, dus werd er contact gezocht met aandeelhouder Philipp Wolff. 'Laat ik zeggen dat ik het opvallend vind dat de media het bericht zo hebben opgepakt. Er zijn bedrijven die putdeksels gieten die meer omzetten dan onze gehele bedrijfstak, maar daar wordt niet over geschreven. Blijkbaar is dit interessanter', aldus Philipp Wolff. Hij vervolgt: 'De kern van onze overweging is geweest dat wij als aandeelhouders denken dat er een zelfstandige rol is weggelegd voor A-Film. Pim streefde naar een Europese samenwerking (met de Franse salesorganisatie Wild Bunch; red.) waar wij weinig heil in zagen. Wij geloven namelijk niet in het op Europees niveau inkopen van films omdat wij denken dat er in cultureel opzicht geen Europese markt is.' Nog even terug naar Wolfers. Gaan er geen grote veranderingen plaatsvinden bij A-Film? Wolfers: 'Ik geloof datje als schoenmaker bij je leest moet blijven. Maar in dit geval dan wel een kleinere leest. We zullen teruggaan naar dertig d vijfendertig f ilmreleases per jaar. De tijd van 70 films per jaar is echt voorbij.' Wie doet wat? Als gevolg van de fusie tussen Warner Bros. en 20th Century Fox ontstaat er een nieuwe samen stelling van het team. Een overzicht van wie wat doet: sales Karel de Vries (sales director) Miranda Horsmeijer (booker en logistics specialist) Kyra Schröder (assistent booker) Ronald Leenstra (junior sales and business analyst) marketing en publiciteit Carmen Verrier (marketing director) Klaartje van Ballegooijen (media and promotions manager) Diane Borst (parttime publicity manager) Manon de Weerd (parttime publicity manager) Maud Braakman (publicist) financiën en algemeen management Jan Veerman (senior assistant contoller) Eveline Eliasar (personal assistant van de managing director) 'The world has changed. I feel it in the water. I feel it in the earth. I smell it in the air' (Cate Blanchett in The Lord of the Rings) 'I think this is the beginning of a beautiful friendship.' (Humphrey Bogart als Rick in Warner-klassieker Casab/anca)

Historie Film- en Bioscoopbranche

Holland Film Nieuws | 2008 | | pagina 18