Cursus digitale durf ;k hfn 'Uiteinde lijk gaat het erom dat je zorg vuldig bent en voor je publiek een vlekke loze show verzorgt/ ED De do's and don'ts van video- en audiosignalen Hoe krijg je je beeld bij die presentatie nou beter? Wat is eigenlijk een transponder? Dat digitale cinema veel meer mogelijk maakt, is wel doorgedrongen tot de branche. Maar aan de benodigde kennis schort nog het een en ander. Tijdens de cursus multimediabox in Londen wordt operateurs geleerd dat er nog veel te verbeteren valt aan de videoprestaties van hun digitale projector. Door Frank c/e Neeve Naast filmvoorstellingen kan de digitale projector middels een scaler ook allerlei andere videosignalen projecteren; van een simpel Powerpointje tot Formule 1 en een potje tennis met een Wii-spelcomputer. De mo derne operateur moet van heel wat markten thuis zijn, maar gedegen kennis van video ontbreekt veelal. Theorie en praktijk Meer mogelijkheden betekent ook meer kans op fou ten, realiseerde men zich in Groot-Brittannië, momenteel de enige digitale cinemamarkt van enige omvang in Europa. Voor de digitale cinema biedt Arts Alliance Me dia daar een cursus aan, maar over videoscalers was er nog niets. Richard Boyd, verantwoordelijk voor het digital cinema testbed van het Britse filminstituut BFI, trok zich dit aan. Want, zo is zijn ervaring, als er tien fouten gemaakt kunnen worden bij een digitale cinemavoor stelling, kunnen er wel honderd dingen verkeerd gaan bij een voorstelling via een scaler. Met financiering van Skillset, een Britse organisatie die kennis van vakmensen in de audiovisuele sector wil ver groten, zette Boyd een cursus op om operateurs de do's and don'ts van video- en audiosignalen bij te brengen. Crux van de cursus: met een multimediabox, zoals men een scaler daar noemt, kan veel meer worden afge steld dan je wel denkt. Handiae tips De anderhalve dag durende cursus begint met een le zing van vier uur, waarin cursusleider Rex Beckett, hoofd techniek bij Cinema Expo en IBC, verschillende audio- en videosignalen bespreekt. Hij draagt allerlei handige tips aan, zoals het gebruik van testpatronen om het beeld van laptops en dvd-spelers te verbeteren. Becketts belangrijkste les is om niet bang te zijn om de instellingen van een scaler te wijzigen, als je daarmee het beeld kunt verbeteren. Juist bij video ligt de kans op fouten op de loer, maar met een beetje lef is er veel te verbeteren. De rest van de cursus bestaat uit twee workshops plus bijbehorende feedback-sessies, waarin de kleine groep Worfc in pro- gress. cursisten zelf met de geleerde stof aan de slag kan. De eerste workshop behandelt de verschillende manieren van aansluiten van computers en dvd-spelers. In de tweede workshop wordt bijvoorbeeld behandeld hoe je een slecht videosignaal kan oppeppen en hoe met een goedkoop apparaatje een brom uit een audiosignaal te halen is. Kennis van een specialist De bedoeling van de cursus is niet om operateurs om te vormen tot broadcasting-technici, maar om hen beter te leren omgaan met video, zonder dat daarbij meteen allerlei dure apparatuur nodig is. De paar honderd operateurs die de cursus tot nu toe volgden, hebben volgens Beckett allemaal iets geleerd: 'Van de opera teurs die bang waren dat digitale cinema hen hun baan zou kosten, hoor ik juist vaak, dat ze hebben ontdekt dat de vaardigheden voor het vertonen van film en het technisch verzorgen van presentaties niet zoveel van elkaar verschillen. Je hebt wel wat kennis over video nodig, maar uiteindelijk gaat het erom datje zorgvuldig bent en voor je publiek een vlekkeloze show verzorgt.' Volgens Beckett is digitale cinema binnenkort wellicht niet meer dan het indrukken van een knop om de show te starten, maar voor alternatieve content zal er altijd gedegen kennis van een specialist nodig blijven. 'In de videowereld komen er telkens nieuwe technieken bij, terwijl de oude blijven bestaan. Als je alle soorten video en audio beschouwt, zijn er misschien wel 8.000 verschillende combinaties mogelijk. Daarvan is er maar een de juiste en er zijn dus 7.999 manieren om het verkeerd te doen.' Met dank aan Minerva bioscopen 'Another technical journal, Scotty?' (William Shatner als captain Kirk in Star Trek)

Historie Film- en Bioscoopbranche

Holland Film Nieuws | 2008 | | pagina 20