U2: larger than life Agenda eh MARKETING/AGENDA HFN De bioscopen moeten zelf alle promotie verzorgen. 3D-concertfilm biedt nieuwe mogelijkheden Als Bono van U2 een idee krijgt, pakt dat meestal groots uit. Zo ook de Vertigo-tour, en - ook zijn idee - 1/2 3D, een concertregistratie in 3D met een internationale bioscooprelease. Door Roloff de Jeu Bono's wens om de extatische ge voelens die het concert oproept via een film in 3D nog meer te verster ken, is geslaagd te noemen. Omdat U2 de film ziet als een experiment en niet als een extra inkomstenbron, kan de film exclusief in 3D worden uitgebracht. Dat gebeurt wereldwijd in ruim 1.200 bioscopen, waaron der tientallen IMAX-theaters. U2 3D is niet alleen de 3D-primeur van een live-evenementregistratie, maar is ook het distributiedebuut van Na tional Geographic Cinema Ventures. Zelf promotie verzorgen In Nederland is de film te zien in de IMAX-zaal van Pathé Arena, Pathé Buitenhof, CineMec in Ede, de Utopolis-theaters in Almere, Emmen en Zoetermeer, Merral Deventer en de JT Bioscopen in Amersfoort, Arnhem, Eindhoven en Hoogezand, die inmiddels dus allemaal 3D kun nen vertonen. Hoewel de regisseurs erop wijzen dat de digitale versie even adembenemend is als de IMAX-versie, is er wel enig verschil vanwege het immense doek. Je zit daardoor nog dichter op de huid van de larger than life bandleden. Fans die ook bij een Verfigo-concert aanwezig waren, spraken na afloop van een IMAX-vertoning van een nog intensere ervaring dan tijdens het concert. Waar een distributeur normaal gesproken het overgrote deel van de promotie van een film afhandelt, is dat in dit geval anders. De bios copen moeten zelf alle promotie verzorgen. Voor Pathé betekende dat onder meer dat ze zelf een perspremière moesten organiseren. Daarvoor werden ook leden van de Nederlandse fanclub van U2 uitgenodigd. Die reageerden bij zonder positief op de filmervaring, wat weer de nodige free publicity opleverde. Muziekliefhebbers wer den ook op de hoogte gebracht via een actie met vrijkaarten op 3 FM. Volgens Pathé's marketingmanager Youry Bredewold is meer specifieke promotie voor deze release niet alleen te kostbaar, maar ook niet nodig. De film verkoopt zichzelf, zoals ook de bezoekersaantallen laten zien. Dat het niet alleen die hard U2-fans zijn die de film bezoeken, merken ze ook bij CineMec in Ede. Hoewel de meeste bezoekers wel bekend zijn met de bioscoop, merkt Pathé dat er toch een iets ouder publiek op de film afkomt, publiek dat normaal gesproken niet vaak in de bioscoop te vinden is. En dat is een goede ontwikkeling. 07-05-08 - 14-05-08 Latin American Film Festival (LAFF) in Louis Hartlooper Complex in Utrecht (vierde editie) www.laff.nl 1405-08 - 25-05-08 International Film Festival Cannes www.festival-cannes.com 27-05-08 Digitale denktank ütopolis Almere 07-06-08 - 29-06-08 EK-voetbal in Oostenrijk en Zwitserland www.uefa.com 09-06-08 EK-voetbal: Nederland - Italië (20.45 uur) 13-06-08 EK-voetbal: Nederland - Frankrijk (20.45 uur) 17-06-08 EK-voetbal: Nederland - Roemenië (20.45 uur) 23-06-08 - 26-06-08 Cinema Expo in de RAI i Amsterdam www.cinemaexpo.com 03-07-07-10-07-08 Internationaal Dansfilmfestival Cinedans in Amsterdam, Den Haag en Utrecht www.cinedans.nl 08-08-08 - 24-08-08 Olympische Spelen in Peking, China http://www.beijing2008.com 05-09-08 -14-09-08 Deauville American Film Festival www.festival-deauville.com 04-09-08 - 13-09-08 Toronto International Film Festival www.tiff08.ca 12-09-08-21-09-08 Film by the Sea in Cine City in Vlis- singen (tiende editie) www.filmbythesea.nl 24-09-08 - 03-10-08 Nederlands Film Festival in Utrecht www.filmfestival.nl 07-10-08-18*10-08 Internationaal Filmfestival van Vlaan deren in Gent www.f ilmf estivalbe 'It's a beautiful day.' (U2)

Historie Film- en Bioscoopbranche

Holland Film Nieuws | 2008 | | pagina 27