Sex and the Parking COLUMN HFN Dirk van de cinema Ik kan toch niet gaan vertellen wat hier werkelijk aan de hand is? September 2007. Openingsavond Nederlands Film festival. Het wordt een drukke avond: eerst een prijs ophalen op het podium van het Utrechts Concertge bouw, want regisseur Threes Anna van The Bird Can't Fly zit in San Sebastian. Direct daarna een phone conference met New Line. Om 9.15 PM stipt, want bij productiemaatschappij New Line is je beurt zo voorbij: als ze Frankrijk, Spanje of de UK aan de lijn hebben verlies je het 'slot' en mag je weer achter aanschuiven, zo rond middernacht. Als alles goed gaat halen we vanavond de rechten binnen van Sex and the City: The Movie dus ik bid dat het filmfestival dit keer wel binnen de tijd blijft. Natuurlijk starten ze bijna een uur te laat. Het is nu kwart over acht. Dat heftig wiebe lende mannetje op de eerste rij ben ik, wachtend op de burgemeester die de prijs gaat overhandigen. Nog vooraleer ze is uitgesproken stuif ik het podium op, grits de prijs en de bloemen uit haar handen, vergeet mijn speech en zeg alleen maar dat ik het uit respect voor Jos Stelling, die nu al bijna twee uur wacht op zijn openingsfilm, kort zal houden... Maar o jee, daar komt minister Plasterk die de afscheidnemende voorzitter Frans Afman een lintje moet overhandigen. Als ex-bestuurslid moet ik dus blijven zitten. Frans is een uitstekend causeur, maar heeft geen rem op zijn ongebreideld associatief verbaal redenaarstalent. Dus als hij ontroerd start bij zijn jeugd, tel ik langzaam de minuten af. Frans is midden zestig dus dat kan nog wel even duren... Ik probeer tevergeefs met mijn meest dwingende blik zijn aandacht te trekken, maar Frans improviseert er lustig op los en de zaal hangt aan zijn lippen. Eindelijk! Ik gooi de bloemen en het beeldje in de schoot van collega Heleen Rouw en ren het gebouw uit. Nog een forse sprint naar de auto en dan in de gutsende regen proberen om dat vermaledijde Utrecht uit te rijden. Maar de klok is onverbiddelijk: 9.12 PM tikt de tijd als ik de A27 opstuif. Exact drie minuten later piept de mobiel. President Galano van New Line aan de lijn: 'Are you ready for the final dis- cussions?' Tijdens het obligate 'How Are You?', 'Fine, thank You' stuur ik mijn bolide de eerste parkeerplaats op ergens in Maarssen. Ik parkeer moeizaam op een overvolle parking ('Wat vreemd! En dat op een donderdag?'). Zo, lichtje aan, pen en blocnote in de aanslag. Laten we maar beginnen! Tijdens de forse discussie - het is tenslotte niet zomaar een filmpje - ontwaar ik slagschaduwen op mijn blocnote. Een blik ter linker en ter rechterzijde van mijn auto leert mij dat zich een grote schare Sex and the City-fans heeft verzameld. En wat eigenaardig: allemaal mannen van middelbare leeftijd die op het eerste gezicht érg meeleven met mijn onderhandelingen... Pas als een van mijn fans zich ostentatief tegen de zijruit aandrukt terwijl het ultieme bewijs van zijn mannelijkheid als een soort ruitenwisser fungeert, begint het me te dagen. 'Is something wrong? You sound nervous?', klinkt het aan de andere kant. Terwijl reeds twee exponenten van het mannelijk zijn mijn raampjes aan het oppoet sen zijn stel ik kloek dat een aankoop van die orde iedereen wel nerveus zou maken. Ik kan toch niet gaan vertellen wat hier werkelijk aan de hand is? Dat gelooft toch niemand? De definitieve aankoop van Sex and the City: The Movie vond plaats om 10.12 PM. Ongeveer zeven mannen kunnen dit getuigen. Pas nadat ik mijn lichtje uitknipte keerde de rust weer. Alsof er niets was gebeurd ging het verzamelde gezelschap op weg naar de volgende auto waar het bizarre ritueel zich herhaalde. Pas weken later hoorde ik van een vriend die ter zake kundig is dat ik op deze bekende homoparkeerplaats met het aanknippen van mijn binnenlicht een soort code had afgegeven. Het schijnt dat via ingewikkelde lichtsignalen seksuele voorkeuren worden aangege ven. En, voegde mijn vriend er fijntjes aan toe, het binnenlicht geeft aan datje in bent voor anale seks! Als Sex and the City: The Movie straks geen superhit wordt, ga ik nog even op die parking in Maarssen staan. Dan met mijn mistlampen aan. Benieuwd wat daar van komt... Dirk van de cinema Foto Tanja van Rooden 'There's no such thing as bad publicity.' (Kim Catrall in Sex and the City)

Historie Film- en Bioscoopbranche

Holland Film Nieuws | 2008 | | pagina 29