TECHNIEK Het hart van een digitale bioscoop is het Theatre Manage ment System (TMS), een bibliotheek en com municatie systeem in één, dat alle installaties aan elkaar koppelt. EB de Doremi-server bij de zaal is geen Doremi-software te zien, maar dat van Access/IT. Alle reclame in Odeon Surrey Quays draait vanaf de server en zeker de helft van de speelfilms; vaak start de filmprojector alleen nog maar even op om een paar trai lers te vertonen. Een beamer die in de cabine hangt om bij 35mm-voorstellingen de in Groot-Brittannië wettelijk verplichte ondertitelde voorstellingen voor doven te ver tonen, is volgens de operateur van dienst de afgelopen twee maanden helemaal niet gebruikt, omdat er in die zaal toch alleen maar digitaal werd vertoond. Kodak is een filmbedrijf van formaat, maar als het op digitale cinema aankomt in Nederland nagenoeg onbe kend. Het bedrijf heeft echter al langer een e-cinema reclamesysteem waarvan het onlangs nog 172 stuks aan Warner Bros. International Cinemas in Italië verkocht, voor een bedrag dat Warner in twee jaar, als het naar 2K-projectie gaat, meent te kunnen terugverdienen. Met de ervaring van het reclamesysteem heeft Kodak middels een hybride server en een modern TMS-systeem een oplossing voor digitale cinema ontwikkeld. Het systeem in de Empire-bioscoop in High Wycombe met de Kodak-apparatuur en Barco-projectoren oogt uiterst professioneel. Hoofdoperateur Chris Tostevin vertelt over de recente stap om de TMS aan te sluiten op het kassasysteem van het complex. Als een film wordt geboekt, controleert het systeem of die in huis is, of de sleutel nog geldig is en of de film op de juiste speler staat. Zo niet, dan kan het proces van datamigra- tie beginnen. De speler kan immers maar een handvol films bevatten, terwijl de TMS van enige terabytes groot - aangevuld met een NAS voor extra capaciteit - wel 50 speelfilms kan bevatten en dus een bibliotheekfunctie vervult. Bijkomend voordeel van efficiënt datamanage- ment is dat er minder opslagcapaciteit nodig is. Medegastheer Brian Kercher van Kodak zegt blij te zijn nog maar zo weinig installaties in bedrijf te hebben. Op deze manier kan het systeem een echte duurzaam-heid- stest ondergaan voordat de echte roll-out begint. Hoofd operateur Tostevin houdt daarvoor gedetailleerde error- rapporten bij, die ook naar Kodak worden gestuurd. Een deel van de fouten is dan al bij Kodak bekend; iedere installatie is immers met het Network Operations Center (NOC) verbonden, waar data wordt geanalyseerd op fouten, maar ook gecontroleerd wordt welke films wor den afgespeeld in verband met de Virtual Print Deals. Zo onbekend als de Kodak-server in Nederland is, nog onbekender is dat Kodak zelf Virtual Print Fee-deals heeft afgesloten met de studio's. Kercher: 'Wij maken goede producten en hebben uitstekende relaties met de studio's, dus dit is een logische ontwikkeling voor ons.' Volgens hem wordt dit echter pas algemeen bekend gemaakt als de onderhandelingen met alle studio's zijn afgerond. Update Nederland digitaal In Nederland komt de digitalisering nog steeds maar langzaam van de grond. In Pathé Gronin gen werd onlangs de derde digitale projector van het concern geïnstalleerd, maar die wordt alleen voor evenementen gebruikt. Nog steeds wacht de bioscoopwereld op een echt commitment van de marktleider met betrekking tot digitaal. De andere concerns hebben allemaal wel een paar installaties via integrator XDC, maar bij elkaar zijn dat er maar net genoeg om een digitale release te legitimeren. Twee simultane digitale releases is vaak al teveel. De vier digitale projecto ren die via JT Bioscopen in het land staan, worden vooral gebruikt voor een test met 3D. Het is nog onzeker of die na het aflopen van het leasecon tract in het najaar zullen blijven staan. Intussen wacht Arts Alliance Media, dat in tegen stelling tot XDC wél Virtual Print Fee-deals heeft met een groot aantal studio's, totdat een Neder landse bioscoopgroep voor een groot aantal instal laties met hen in zee gaat. Tot dat moment hebben zij geen interesse in enkelvoudige installaties. Deze partij kan Pathé zijn maar ook JT Bioscopen, of zelfs de verzameling bioscopen die door Paul Vissers boekingskantoor ABC wordt geprogram meerd. In de filmhuizen is nog veel onzekerheid over Ci- nemaNet. Dit bedrijf had aangekondigd om vanaf april vijftien filmtheaters op het niveau van 2K te digitaliseren, maar doordat een van hun financiers zich heeft teruggetrokken, is het project in de wacht gezet. Ondertussen is er druk overleg tussen de andere filmtheaters of de CinemaNet-weg wel de ideale is, onder meer door het ontbreken van een duidelijke betrokkenheid van de distributeurs. Als CinemaNet uiteindelijk wél tot een behoorlijke roll- out komt, zullen ook zij waarschijnlijk deelnemen. 'You're analog players in a digital world.' (Eddie Izzard als Roman Nagel in Ocean's 73)

Historie Film- en Bioscoopbranche

Holland Film Nieuws | 2008 | | pagina 31