HFN EO McCartney en Jamie Oliver voelen zich lid van de club, wat Everyman handig gebruikt bij zijn publiciteit. Zelfs in het buitenland zou men de entourage van de bioscoop kunnen kennen, want het filmprogramma van Al Jazeera wordt er opgeno men. Geen gewone stoelen De Everyman-bioscoop heeft twee zalen, een grote zaal met 122 plaatsen en een kleinere met 72 plaatsen. Het gaat hier echter niet om een exploitant die er kost wat kost nog een paar extra stoelen bij perst; Everyman Cinema Club wil het de gasten juist extra naar de zin maken en de beleving van de filmvoorstelling moet daarom van het hoogste niveau zijn. Hier staan dan ook geen gewone bioscoop stoelen, maar speciaal ontworpen banken en fauteuils, in verschillende gradaties van exclusiviteit. Waar wil je zitten, boven in The Gallery, het balkon van de grote zaal? Beetje exclusief, en met sjieke leren sofa's en een kussentje in de rug voel je je voor drie pond toeslag echt het heertje. Of de loungesui tes langs de muur in de zaal zelf: afgeschermde zitplekken waar je je samen met je geliefde in een sofa onderuit kunt laten zakken. Met je voeten op het voetenbankje, wijn koeler voor je flesje champagne of chablis erbij: wat wil je nog meer? De plaatsen midden in de zaal zijn echter ook niet mis. Vooruit, voor die foto's: -rechtsboven- Everyman Media Group -midden/onder- Benny Untema twaalf pond (zo'n veertien euro) is je luxe bankje dan wel niet van leer, maar wel inclusief een tafeltje en een wijnkoeler. Dat zijn toch prima plekken om lekker film te kunnen kijken. Liever geen bioscoop Dit voorjaar deed eigenaar Every man Media Group een belangrijke aankondiging. Het concern, tot dan toe slechts bestaande uit het twee zalencomplex in Hampstead, kocht met hulp van een aantal industriëlen de zeven bioscopen van Screen Cinemas. De komende tien jaar wil Daniel Broch het Everyman-concept, door sommigen al 'boutique cinema' genoemd, ook naar 50 andere locaties in Groot-Brittannië overbren- Marketingmanager Miriam Foley gebruikt het woord bioscoop liever niet, maar spreekt over 'the venue'. Vooruitlopend op de expansie heeft men al ideeën over brasserieën en andere bijzondere eetgelegen- heden, waar men nu in de woord keuze al een voorschot op neemt. De aanduiding 'zaal' heeft hier ook allang plaats gemaakt voor 'scree ning lounge'. Kaartjes koop je bij de receptie, een mooi vormgegeven balie waar je natuurlijk meteen allerlei heerlijks te knabbelen mee kunt nemen. De zoutjes en snoeperijen zijn zelfs verpakt in een eigen Everyman- doosje. Miriam Foley vertelt dat de fabrikant van deze luxe consump ties na een gesprek met Daniel Broch direct overtuigd was van de potentie van de Everyman Cinema Club en daarom al voor dit concern, met slechts een locatie, een eigen verpakking ontwikkelde. Ook de programmafolder van de Everyman Cinema Club heeft een heel eigen stijl. Het zorgvuldig vorm gegeven A5-boekje met een foto van de luxe zetels op de voorkant, In 2007 telde de UK 3.596 filmschermen en 790.220 bioscoopstoelen (bron: Screen Digest)

Historie Film- en Bioscoopbranche

Holland Film Nieuws | 2008 | | pagina 11