De bioscoop opnieuw uitvinden HFN Op locatie in IN PICTURE 'De kick van die opstartfase mis ik wel een beetje.' IN PICTURE OP LOCATIE 'Je kunt zelf doel groepen bedenken. Met de digita lisering kunnen we daar een op maat gesneden event voor organi seren.' Bioscoopmanager Frank Schaper wil de wereld naar zijn hand zetten 'Dat nooit meer!', dacht Frank Schaper na een kerstpe riode als assistent-manager in de Minerva-bioscoop 't Saentje. Na veel omzwervingen is Frank Schaper nu toch manager van 'de mooiste bioscoop' van het Minerva- concern, MUSTSEE in Delft. De voormalige globetrotter is gebonden aan het MUSTSEE-concept, maar neemt tegelij kertijd de vrijheid nieuwe mogelijkheden te ontdekken. Door Lucia Alleman Twee jaar geleden opende Bioscoop Exploitatie Minerva, samen met partner Wolff Cinema Groep, de eerste MUSTSEE in Delft. Het door winkels, pleintjes en terrasjes omringde theater ligt in het centrum van de stad, met schouwburg De Veste en de bibliotheek als buren. De hoge foyer met de ronde bar en de zitjes lijkt een uitste kende locatie voor een feestje. De in gedistingeerd zwart geklede medewerkers heten je hartelijk welkom. Globetrotter Vanaf het begin zwaait Frank Schaper der Alderwereldt van Sint John hier de scepter. Daar ging wel het een en ander aan vooraf. Jarenlang had Frank een los-vast ver binding met Minerva. Hij werkte naast zijn andere baan tjes op onregelmatige basis als operateur of assistent in 't Saentje in Zaandam. Als hij genoeg had verdiend, pakte hij zijn knapzak en trok de wijde wereld in. Hij keerde altijd platzak terug, maar steeds in het vertrouwen dat hij wel weer ergens in zou rollen. In december 1999 werd hij gevraagd als assistent-manager. Het eindigde in een debacle. Wat ging er mis in die kerstperiode? Frank: 'Het programma zat veel te strak in elkaar met als gevolg dat de films steeds later start ten. Het was gigadruk en we moesten voortdurend boze mensen en teleur gestelde kinderen te woord staan. Ik wilde nooit meer iets met de bioscoop te maken hebben.' Frank nam ontslag en vertrok voor een maandenlange reis door Azië. Maar ook in het jaar tweeduizendnul reikte de e-mail ver en zijn voormalige baas wist hem te vinden. Of hij de bioscoop in Zaandam wilde runnen. Frank wilde er niets van weten. Toch begon het idee vat op hem te krijgen. 'Door de afstand kun je relativeren. Er ging opeens een knop om. Ik bedacht mij dat het fout was gegaan omdat ik het niet voor het zeggen had. Dus mailde ik terug dat ik wel wilde op voorwaarde dat ik de eindverantwoordelijkheid zou krijgen.' Chinese tekens Acht jaar geleden is Frank gesetteld. Leefde hij voorheen op de bonnefooi, voortgeblazen door de wind, nu heeft hij een gezin met twee kinderen. Hij reist alleen nog voor zijn werk. Heen en weer tussen de bioscoop en zijn koop woning in Blokker bij Hoorn. Hebben zijn reiservaringen invloed op zijn stijl van leidinggeven? Frank: 'Het reizen en het managen hebben wel enige gelijkenis met elkaar. Je zit in een wereld waar je helemaal geen houvast hebt. Je staat bijvoorbeeld in China bij een busstation met alleen maar Chinese tekens om je heen. Je moet er dan dus eerst achterkomen hoe de naam van het Chinese Amersfoort eruit ziet in die figuurtjes. En dan moetje die figuurtjes vinden op een bus. Vervolgens moet je de chauffeur, die geen Engels spreekt, vragen om een ticket. Kortom, er gebeurt niets zonder dat jij het regelt. Zo is het ook een beetje in de bioscoop. Het begint bij wijze van spreken met het openen van de deur, hoe lang voor de voorstelling en door wie. Dat moetje allemaal plannen en organiseren. Je moet constant de wereld naar jouw hand zetten. Net als op reis heb je hier ook te maken met heel verschillende mensen. Ik moet om kunnen gaan met zestienjarige scholieren, met leveranciers, met zakenrela ties en met het hoofdkantoor.' Kick Wat betekent het voor jouw werk dat MUSTSEE Delft tot het Minerva-concern behoort? Frank: 'Met de komst van Haig en Jan Willem (Haig Balian en Jan Willem Verhoef; red.) is de bedrijfsvoering veel meer bottom-up. De bioscopen hebben veel meer vrijheid om initiatieven te ontwikkelen. Het hoofdkantoor werkt vooral ondersteu nend.' Wat het werken voor Minerva voor Frank nog interessan ter maakt, is de metamorfose die het concern doormaakt. Frank somt de MUSTSEE nieuwbouwplannen op: 2008 Breda, 2009 Zaandam en 2010 Haarlem en Amers foort. Plannen voor Alkmaar, Arnhem en Zwolle gloren aan de horizon. Frank: 'Het eerste nieuwbouwproject zou Tilburg zijn. Maar we raakten overtuigd van de mogelijk heden in Delft. Ik ben van de stroming die denkt: wauw, we gaan een nieuwe tijd in met nieuwe bioscopen. We zijn toen met een relatief onervaren club wat nieuwbouw betreft, met Gerrit Doorn als nieuwbouwcoördinator en Ron Sterk, het diepe ingedoken. We moesten deze bios coop binnen een halfjaar inrichten en op gang brengen. De kick van die opstartfase mis ik wel een beetje. Het is zo'n heftige periode. Je managementstijl wordt tot het uiterste getest.' MUSTSEE komt voort uit de samenwerking tussen de Wolff Cinema Groep en Bioscoop Exploitatie Minerva. Hoe werkt dat op bioscoopniveau? 'De bezoeker zal niet zien dat dit een Minerva-theater is en dat in Groningen een Wolff-theater. Wij dragen gezamenlijk het concept MUSTSEE uit. Om dat goed in de markt te zetten hebben we een marketingmanager aangetrokken. We zijn er met z'n allen druk mee bezig, want ieder jaar opent er weer een nieuwe MUSTSEE.' Elvis Presley Op de donderdagmiddag dat ik in MUSTSEE Delft op bezoek ben, wordt er een groot ICT-congres gehouden. De bioscoop doet ook mee aan allerlei bioscoopvreem- de activiteiten zoals live-operavoorstellingen en autoraces op het grote doek. De grote zaal beschikt over een digitale 4K-projector, waarmee het theater als platform functioneert voor uiteenlopende experimenten. Wordt dat een succes? Frank: 'Ik denk dat de bioscoop bezig is zichzelf opnieuw uit te vinden.Je kunt zelf doelgroepen bedenken. Met de digitalisering kunnen we daar een op maat gesneden event voor organi seren. Neem fans van Elvis Presley als voorbeeld. Met een Blu-ray dvd van zijn concerten kunnen zij in de bioscoop samen hun liefde voor Elvis beleven. We moeten ze dan specifiek benaderen en er een kleine fanclubdag van maken. Want dat is toch wel een kracht van de bioscoop: je kunt mensen samenbrengen. Dat betekent wel dat we met onze publi citeit veel meer de boer op moeten, de bioscoop uit.' foto's: MUSTSEE Delft, RoloH de Jeu; Frank Schaper, Lucia Alleman Utopolis Lelystad draait door In verschillende media verscheen eind mei het bericht dat Utopia haar bioscoop in Lelystad aan de gemeente had verkocht. Peter Isaak van Utopia wil graag de suggestie ontkrachten als zou ook de exploitatie be ëindigd worden. 'Dit is pu een vastgoedtransactie. H initiatief voor de koop komt bij de gemeente Lelyst vandaan. Als over een ji of vier de nieuwe Agor oscoop geopend wordt en de oude bioscoop sluit is h~' pand in handen van de j meente en kan zij bepalen wat ermee gebeurt.' Isaak kan nog niet zeggen of Utopia het geld zal investeren in de nieuwe bioscoop in Lelystad. CineMagnus-formule wellicht ook in Leiden Groot nieuws in het AD van donderdag 29 mei: Frits Nieu- wenhuizen gaat een multiplex bouwen aan de A44 bij Leiden. Zover is het echter nog lang niet. Frits Nieuwenhui- zen: 'Een week geleden heb ik een brief naar het college van B&W gestuurd met daarin mijn voorstel voor een bi oscoop op die plek. Die brief heb ik ook aan de gemeen teraad gestuurd en dan is het opeens een openbaar stuk. Daar heeft het AD uit geciteerd. Maar ik heb van het col lege nog geen reactie gekregen.' Zo'n anderhalf jaar ge leden opende Nieuwenhuizen CineMagnus in Schagen. Die bioscoop loopt als een trein. Frits: 'Die formule wil ik ook op een andere plek toepassen. Ik ben zelf op zoek gegaan naar een geschikte locatie. De A44, bij Museum Corpus, lijkt mij een goeie plek, vooral voor automobiele bezoekers.' Het is nog afwachten of het gemeentebestuur ook zo enthousiast zal zijn. Bioscoop in Spoorzone Gouda Op 13 mei presenteerde de gemeente Gouda de aan gepaste plannen voor de Spoorzone. Samen met de NS wil Gouda het gebied rond het station een nieuwe impuls geven. Het moet een nieuw stadscentrum wor den met woningen, kantoren en winkels. Het Huis van de Stad combineert al die functies in een pand. Maar daarbij wordt ook gedacht aan een bioscoop met vier zalen en 850 stoelen. De gemeente heeft nu nog een jaar de tijd om een exploitant te vinden want in april volgend jaar zal de eerste paal geslagen worden.

Historie Film- en Bioscoopbranche

Holland Film Nieuws | 2008 | | pagina 16