De bioscoop opnieuw uitvinden
HFN
Op locatie
in
IN PICTURE
'De kick
van die
opstartfase
mis ik
wel een
beetje.'
IN PICTURE OP LOCATIE
'Je kunt
zelf doel
groepen
bedenken.
Met de
digita
lisering
kunnen we
daar een
op maat
gesneden
event voor
organi
seren.'
Bioscoopmanager Frank Schaper wil de wereld naar zijn hand zetten
'Dat nooit meer!', dacht Frank Schaper na een kerstpe
riode als assistent-manager in de Minerva-bioscoop 't
Saentje. Na veel omzwervingen is Frank Schaper nu toch
manager van 'de mooiste bioscoop' van het Minerva-
concern, MUSTSEE in Delft. De voormalige globetrotter is
gebonden aan het MUSTSEE-concept, maar neemt tegelij
kertijd de vrijheid nieuwe mogelijkheden te ontdekken.
Door Lucia Alleman
Twee jaar geleden opende Bioscoop Exploitatie Minerva,
samen met partner Wolff Cinema Groep, de eerste
MUSTSEE in Delft. Het door winkels, pleintjes en terrasjes
omringde theater ligt in het centrum van de stad, met
schouwburg De Veste en de bibliotheek als buren. De
hoge foyer met de ronde bar en de zitjes lijkt een uitste
kende locatie voor een feestje. De in gedistingeerd zwart
geklede medewerkers heten je hartelijk welkom.
Globetrotter
Vanaf het begin zwaait Frank Schaper der Alderwereldt
van Sint John hier de scepter. Daar ging wel het een en
ander aan vooraf. Jarenlang had Frank een los-vast ver
binding met Minerva. Hij werkte naast zijn andere baan
tjes op onregelmatige basis als operateur of assistent in 't
Saentje in Zaandam. Als hij genoeg
had verdiend, pakte hij zijn knapzak
en trok de wijde wereld in. Hij keerde
altijd platzak terug, maar steeds in het
vertrouwen dat hij wel weer ergens in
zou rollen.
In december 1999 werd hij gevraagd
als assistent-manager. Het eindigde in
een debacle. Wat ging er mis in die
kerstperiode? Frank: 'Het programma
zat veel te strak in elkaar met als
gevolg dat de films steeds later start
ten. Het was gigadruk en we moesten
voortdurend boze mensen en teleur
gestelde kinderen te woord staan. Ik
wilde nooit meer iets met de bioscoop te maken hebben.'
Frank nam ontslag en vertrok voor een maandenlange
reis door Azië. Maar ook in het jaar tweeduizendnul
reikte de e-mail ver en zijn voormalige baas wist hem te
vinden. Of hij de bioscoop in Zaandam wilde runnen.
Frank wilde er niets van weten. Toch begon het idee vat
op hem te krijgen. 'Door de afstand kun je relativeren.
Er ging opeens een knop om. Ik bedacht mij dat het fout
was gegaan omdat ik het niet voor het zeggen had. Dus
mailde ik terug dat ik wel wilde op voorwaarde dat ik de
eindverantwoordelijkheid zou krijgen.'
Chinese tekens
Acht jaar geleden is Frank gesetteld. Leefde hij voorheen
op de bonnefooi, voortgeblazen door de wind, nu heeft
hij een gezin met twee kinderen. Hij reist alleen nog voor
zijn werk. Heen en weer tussen de bioscoop en zijn koop
woning in Blokker bij Hoorn. Hebben zijn reiservaringen
invloed op zijn stijl van leidinggeven? Frank: 'Het reizen
en het managen hebben wel enige gelijkenis met elkaar.
Je zit in een wereld waar je helemaal geen houvast hebt.
Je staat bijvoorbeeld in China bij een busstation met
alleen maar Chinese tekens om je heen. Je moet er dan
dus eerst achterkomen hoe de naam van het Chinese
Amersfoort eruit ziet in die figuurtjes. En dan moetje
die figuurtjes vinden op een bus. Vervolgens moet je de
chauffeur, die geen Engels spreekt, vragen om een ticket.
Kortom, er gebeurt niets zonder dat jij het regelt. Zo is het
ook een beetje in de bioscoop. Het begint bij wijze van
spreken met het openen van de deur, hoe lang voor de
voorstelling en door wie. Dat moetje allemaal plannen
en organiseren. Je moet constant de wereld naar jouw
hand zetten. Net als op reis heb je hier ook te maken met
heel verschillende mensen. Ik moet om kunnen gaan met
zestienjarige scholieren, met leveranciers, met zakenrela
ties en met het hoofdkantoor.'
Kick
Wat betekent het voor jouw werk dat MUSTSEE Delft
tot het Minerva-concern behoort? Frank: 'Met de komst
van Haig en Jan Willem (Haig Balian en Jan Willem
Verhoef; red.) is de bedrijfsvoering veel meer bottom-up.
De bioscopen hebben veel meer vrijheid om initiatieven
te ontwikkelen. Het hoofdkantoor werkt vooral ondersteu
nend.'
Wat het werken voor Minerva voor Frank nog interessan
ter maakt, is de metamorfose die het concern doormaakt.
Frank somt de MUSTSEE nieuwbouwplannen op: 2008
Breda, 2009 Zaandam en 2010 Haarlem en Amers
foort. Plannen voor Alkmaar, Arnhem en Zwolle gloren
aan de horizon. Frank: 'Het eerste nieuwbouwproject zou
Tilburg zijn. Maar we raakten overtuigd van de mogelijk
heden in Delft. Ik ben van de stroming die denkt: wauw,
we gaan een nieuwe tijd in met nieuwe bioscopen. We
zijn toen met een relatief onervaren club wat nieuwbouw
betreft, met Gerrit Doorn als nieuwbouwcoördinator en
Ron Sterk, het diepe ingedoken. We moesten deze bios
coop binnen een halfjaar inrichten en op gang brengen.
De kick van die opstartfase mis ik wel een beetje. Het is
zo'n heftige periode. Je managementstijl wordt tot het
uiterste getest.'
MUSTSEE komt voort uit de samenwerking tussen de
Wolff Cinema Groep en Bioscoop Exploitatie Minerva.
Hoe werkt dat op bioscoopniveau? 'De bezoeker zal niet
zien dat dit een Minerva-theater is en dat in Groningen
een Wolff-theater. Wij dragen gezamenlijk het concept
MUSTSEE uit. Om dat goed in de markt te zetten hebben
we een marketingmanager aangetrokken. We zijn er met
z'n allen druk mee bezig, want ieder jaar opent er weer
een nieuwe MUSTSEE.'
Elvis Presley
Op de donderdagmiddag dat ik in MUSTSEE Delft op
bezoek ben, wordt er een groot ICT-congres gehouden.
De bioscoop doet ook mee aan allerlei bioscoopvreem-
de activiteiten zoals live-operavoorstellingen en autoraces
op het grote doek. De grote zaal beschikt over een
digitale 4K-projector, waarmee het
theater als platform functioneert voor
uiteenlopende experimenten. Wordt
dat een succes? Frank: 'Ik denk
dat de bioscoop bezig is zichzelf
opnieuw uit te vinden.Je kunt zelf
doelgroepen bedenken. Met de
digitalisering kunnen we daar een op
maat gesneden event voor organi
seren. Neem fans van Elvis Presley
als voorbeeld. Met een Blu-ray dvd
van zijn concerten kunnen zij in de
bioscoop samen hun liefde voor
Elvis beleven. We moeten ze dan
specifiek benaderen en er een kleine
fanclubdag van maken. Want dat is
toch wel een kracht van de bioscoop:
je kunt mensen samenbrengen. Dat
betekent wel dat we met onze publi
citeit veel meer de boer op moeten,
de bioscoop uit.'
foto's:
MUSTSEE Delft,
RoloH de Jeu;
Frank Schaper,
Lucia Alleman
Utopolis Lelystad draait door
In verschillende media verscheen eind mei het bericht
dat Utopia haar bioscoop in Lelystad aan de gemeente
had verkocht. Peter Isaak
van Utopia wil graag de
suggestie ontkrachten als
zou ook de exploitatie be
ëindigd worden. 'Dit is pu
een vastgoedtransactie. H
initiatief voor de koop komt
bij de gemeente Lelyst
vandaan. Als over een ji
of vier de nieuwe Agor
oscoop geopend wordt en
de oude bioscoop sluit is h~'
pand in handen van de j
meente en kan zij bepalen
wat ermee gebeurt.' Isaak
kan nog niet zeggen of Utopia het geld zal investeren in
de nieuwe bioscoop in Lelystad.
CineMagnus-formule wellicht ook in Leiden
Groot nieuws in het AD van donderdag 29 mei: Frits Nieu-
wenhuizen gaat een multiplex bouwen aan de A44 bij
Leiden. Zover is het echter nog lang niet. Frits Nieuwenhui-
zen: 'Een week geleden heb ik een brief naar het college
van B&W gestuurd met daarin mijn voorstel voor een bi
oscoop op die plek. Die brief heb ik ook aan de gemeen
teraad gestuurd en dan is het opeens een openbaar stuk.
Daar heeft het AD uit geciteerd. Maar ik heb van het col
lege nog geen reactie gekregen.' Zo'n anderhalf jaar ge
leden opende Nieuwenhuizen CineMagnus in Schagen.
Die bioscoop loopt als een trein. Frits: 'Die formule wil ik
ook op een andere plek toepassen. Ik ben zelf op zoek
gegaan naar een geschikte locatie. De A44, bij Museum
Corpus, lijkt mij een goeie plek, vooral voor automobiele
bezoekers.' Het is nog afwachten of het gemeentebestuur
ook zo enthousiast zal zijn.
Bioscoop in Spoorzone Gouda
Op 13 mei presenteerde de gemeente Gouda de aan
gepaste plannen voor de Spoorzone. Samen met de
NS wil Gouda het gebied rond het station een nieuwe
impuls geven. Het moet een nieuw stadscentrum wor
den met woningen, kantoren en winkels. Het Huis van
de Stad combineert al die functies in een pand. Maar
daarbij wordt ook gedacht aan een bioscoop met vier
zalen en 850 stoelen. De gemeente heeft nu nog een
jaar de tijd om een exploitant te vinden want in april
volgend jaar zal de eerste paal geslagen worden.