Business as unusual
TECHNIEK
Derde Digitale Denktankdag
Wederom presenteerde Frank de Neeve, op 27 mei, een
gevarieerde, goedbezochte dag over digitale cinema,
met voor elk wat wils. De dag vond ditmaal plaats in Uto-
polis in Almere. Deze keer kwamen vooral de business
modellen aan bod, die het nodige stof deden opwaaien.
Volgens
Chris
Oosterom
zijn er géén
kostenbe
sparingen
voor distri
buteurs bij
digitalise
ring.
E3
Door Ro/off c/e Jeu
De dag begon met Raf Rentmeesters, productmanager
van Barco, die in enkele minuten een nieuwe DP-1500
2 K-projector ontmantelde. Hij liet hiermee zien dat
het vervangen van onderdelen eenvoudig en veilig is,
bijvoorbeeld wanneer er naar een 3D-voorstelling moet
worden geschakeld.
Paul Huis in 't Veld van De Filmdienst Gof ilex vertelde
bezig te zijn de infrastructuur geschikt te maken voor de
opslag en transport van digitale prints in oranje kof
fertjes, de 'digicases'. In de nabije toekomst zal point-
to-point download van trailers, reclame en uiteindelijk
films mogelijk zijn. Dit gebeurt veilig en versleuteld, zelfs
met biometrische controle (vingerafdrukherkenning) en
volgens DG-eisen. Krijn Meerburg merkte op dat het
jammer is dat in Gofilex' gesloten systeem geen plaats
is voor alternatieve content. Die geslotenheid is volgens
Huis in 't Veld een bewezen waarborg voor veiligheid
naar distributeurs en exploitanten.
Filmportal
Gerben Kuipers van CineMec in Ede liet zien dat digita
lisering niet ophoudt bij de projector, maar in de gehele
bioscoop doorgevoerd moet worden. Met digital sig-
nage in het pand, maar ook via digitale nieuwsbrieven,
mailings, portals en op het doek met lokale reclames. Als
toetje gaf hij een voorproefje van zijn nieuwste snufje:
het CineMec Film Journaal. De bezoeker is volgens
hem allang gedigitaliseerd en gebruikt steeds minder
traditionele media. Kuipers pleitte voor een landelijke
professionele internetportal waar pr-materiaal en trailers
in diverse formaten op staan, zodat expoitanten en an
deren deze kunnen gebruiken voor hun digitale uitingen
en die op papier. Michael Lambrechtsen van de NVF
onthulde dat zo'n portal op 1 september daadwerkelijk
wordt gelanceerd. Volgens iemand uit de zaal weer een
gemiste kans dat dit niet aan Maccsbox is gekoppeld.
Financieringsmodellen
De discussie met de zaal kwam op gang toen de diverse
financieringsmodellen aan bod kwamen. Het gaat er
niet alleen meer om wie voor de digitalisering moet beta
len, maar wie er kan betalen. In veel modellen lijken de
kleine distributeurs en filmhuizen gedupeerd te worden.
Initiatiefnemer
Frank de Neeve
belicht de digi
tale ontwikkelin
gen. Foto Ro/off
de Jeu.
De grote marktpartijen moeten ook oog hebben voor de
belangen van deze groepen. Die mogelijkheden zijn er
wel, zo vertelde Chris Oosterom. De roll out in Engeland,
waar hij jaarlijks enkele titels distribueert, is vanuit de
overheid in een keer grotendeels volbracht. De Engelse
markt is echter anders dan de Nederlandse. Elk theater
is commercieel. Gesubsidieerde filmhuizen zijn er niet.
Door het digitaliseren komen films overal tegelijk uit, en
draaien heel kort, wat veel titels niet ten goede komt. Vol
gens Oosterom zijn er géén kostenbesparingen voor dis
tributeurs bij digitalisering. De P&A-kosten gaan omhoog
bij meer releaseprints, en het maken van digitale masters
is nog erg kostbaar. Dat heeft dan wel weer te maken
met de tussenfase waarin we nu verkeren, bevestigde
ook René Stapel van digitaal lab Nedcipro. De digitale
labkosten zijn soms onnodig hoog, vooral omdat sales
agents en producenten nog niet genoeg zijn voorbereid
op het aanleveren van geschikte masters.
Een aantal exploitanten wees er op dat ze vooral in de
digitalisering hebben geïnvesteerd vanwege de nieuwe
mogelijkheden met alternatieve content. Exploitanten
vroegen zich af waarom zij daar dan zo fors aan mee
moeten betalen. Ruud de Bruin heeft naar alternatieven
voor het (Amerikaanse) VPF model gezocht, en kwam
met pay-per-viewing. Hier lijken de theaters die prolon
geren terwijl er weinig bezoekers zijn, de dupe van te
worden. Ook de flops zullen veel geld kosten. Serge
Plasch van XDC vertelde dat ze met allerlei modellen
kunnen werken.
Tot slot was er de mogelijkheid tot het stellen van vragen.
Die gingen vooral over het aandeel van de distributeurs,
de businessmodellen en de valkuilen. Aansluitend werd
er nog een stuk vertoond - uiteraard digitaal - van De
brief voor de koning.
'What we have here is a celebration of the Cinema!' William Smith als Sam Stompkins in Raw Energy)