Business as unusual TECHNIEK Derde Digitale Denktankdag Wederom presenteerde Frank de Neeve, op 27 mei, een gevarieerde, goedbezochte dag over digitale cinema, met voor elk wat wils. De dag vond ditmaal plaats in Uto- polis in Almere. Deze keer kwamen vooral de business modellen aan bod, die het nodige stof deden opwaaien. Volgens Chris Oosterom zijn er géén kostenbe sparingen voor distri buteurs bij digitalise ring. E3 Door Ro/off c/e Jeu De dag begon met Raf Rentmeesters, productmanager van Barco, die in enkele minuten een nieuwe DP-1500 2 K-projector ontmantelde. Hij liet hiermee zien dat het vervangen van onderdelen eenvoudig en veilig is, bijvoorbeeld wanneer er naar een 3D-voorstelling moet worden geschakeld. Paul Huis in 't Veld van De Filmdienst Gof ilex vertelde bezig te zijn de infrastructuur geschikt te maken voor de opslag en transport van digitale prints in oranje kof fertjes, de 'digicases'. In de nabije toekomst zal point- to-point download van trailers, reclame en uiteindelijk films mogelijk zijn. Dit gebeurt veilig en versleuteld, zelfs met biometrische controle (vingerafdrukherkenning) en volgens DG-eisen. Krijn Meerburg merkte op dat het jammer is dat in Gofilex' gesloten systeem geen plaats is voor alternatieve content. Die geslotenheid is volgens Huis in 't Veld een bewezen waarborg voor veiligheid naar distributeurs en exploitanten. Filmportal Gerben Kuipers van CineMec in Ede liet zien dat digita lisering niet ophoudt bij de projector, maar in de gehele bioscoop doorgevoerd moet worden. Met digital sig- nage in het pand, maar ook via digitale nieuwsbrieven, mailings, portals en op het doek met lokale reclames. Als toetje gaf hij een voorproefje van zijn nieuwste snufje: het CineMec Film Journaal. De bezoeker is volgens hem allang gedigitaliseerd en gebruikt steeds minder traditionele media. Kuipers pleitte voor een landelijke professionele internetportal waar pr-materiaal en trailers in diverse formaten op staan, zodat expoitanten en an deren deze kunnen gebruiken voor hun digitale uitingen en die op papier. Michael Lambrechtsen van de NVF onthulde dat zo'n portal op 1 september daadwerkelijk wordt gelanceerd. Volgens iemand uit de zaal weer een gemiste kans dat dit niet aan Maccsbox is gekoppeld. Financieringsmodellen De discussie met de zaal kwam op gang toen de diverse financieringsmodellen aan bod kwamen. Het gaat er niet alleen meer om wie voor de digitalisering moet beta len, maar wie er kan betalen. In veel modellen lijken de kleine distributeurs en filmhuizen gedupeerd te worden. Initiatiefnemer Frank de Neeve belicht de digi tale ontwikkelin gen. Foto Ro/off de Jeu. De grote marktpartijen moeten ook oog hebben voor de belangen van deze groepen. Die mogelijkheden zijn er wel, zo vertelde Chris Oosterom. De roll out in Engeland, waar hij jaarlijks enkele titels distribueert, is vanuit de overheid in een keer grotendeels volbracht. De Engelse markt is echter anders dan de Nederlandse. Elk theater is commercieel. Gesubsidieerde filmhuizen zijn er niet. Door het digitaliseren komen films overal tegelijk uit, en draaien heel kort, wat veel titels niet ten goede komt. Vol gens Oosterom zijn er géén kostenbesparingen voor dis tributeurs bij digitalisering. De P&A-kosten gaan omhoog bij meer releaseprints, en het maken van digitale masters is nog erg kostbaar. Dat heeft dan wel weer te maken met de tussenfase waarin we nu verkeren, bevestigde ook René Stapel van digitaal lab Nedcipro. De digitale labkosten zijn soms onnodig hoog, vooral omdat sales agents en producenten nog niet genoeg zijn voorbereid op het aanleveren van geschikte masters. Een aantal exploitanten wees er op dat ze vooral in de digitalisering hebben geïnvesteerd vanwege de nieuwe mogelijkheden met alternatieve content. Exploitanten vroegen zich af waarom zij daar dan zo fors aan mee moeten betalen. Ruud de Bruin heeft naar alternatieven voor het (Amerikaanse) VPF model gezocht, en kwam met pay-per-viewing. Hier lijken de theaters die prolon geren terwijl er weinig bezoekers zijn, de dupe van te worden. Ook de flops zullen veel geld kosten. Serge Plasch van XDC vertelde dat ze met allerlei modellen kunnen werken. Tot slot was er de mogelijkheid tot het stellen van vragen. Die gingen vooral over het aandeel van de distributeurs, de businessmodellen en de valkuilen. Aansluitend werd er nog een stuk vertoond - uiteraard digitaal - van De brief voor de koning. 'What we have here is a celebration of the Cinema!' William Smith als Sam Stompkins in Raw Energy)

Historie Film- en Bioscoopbranche

Holland Film Nieuws | 2008 | | pagina 20