Bioscoopreclame beleeft spannende tijden
m
ACHTER DE SCHERMEN
'Markt
technisch
is het
bijzonder
jammer dat
het niet is
gelukt/
Vertrek van Screenvision niet zonder gevolgen
Afgelopen december verraste media-exploitant Screen
vision de bioscoopsector met het plotselinge bericht dat
hij zijn activiteiten in Nederland met onmiddellijke ingang
staakte. Het deed de markt van de bioscoopreclame
even flink op haar grondvesten schudden.
Door Jeroen Huijsdens
Het besluit van Screenvision in de laatste dagen van
2007 kwam echt als een donderslag bij heldere hemel.
Medewerkers zaten opeens zonder werk. En exploitan
ten zagen belangrijke advertentie-inkomsten als sneeuw
voor de zon verdwijnen. CineFox was een partij met wie
overnamegesprekken werden gevoerd. 'Op basis van
de cijfers die we hadden, vonden wij het risico te groot.'
Aan het woord is directeur Menno Duiven van CineFox.
Duiven: 'We hebben de gesprekken ook gevoerd op
verzoek van Screenvision. Er waren namelijk klanten
die landelijke reclame wilden blijven vertonen. Maar we
kwamen er niet uit. Markttechnisch is het bijzonder jam
mer dat het niet is gelukt.'
Groter bereik
Dat de deal afketste, betekent - als het aan Duiven ligt
- niet definitief het einde van landelijke adverteerders bij
bioscopen van het voormalige Screenvision-netwerk. Dui
ven: 'Dankzij onze andere bedrijven hebben we toegang
tot veel sportaccommodaties, winkels en ook McDo
nald's. Daardoor kunnen wij landelijke adverteerders
een groter bereik bieden dan ze feitelijk bij Screenvision
hadden.' Wat betekent dat dan concreet? Duiven: 'Wij
willen digitaal gaan vertonen. Het probleem is alleen dat
we nog aan het testen zijn om te kijken of de digitale
vertoning die wij voor ogen hebben op kan tegen de
vertoning op 35mm. Dat gebeurt samen met enkele tech
nische partijen. Als we dat kunnen aanbieden, gaan we
er de markt mee op. De planning is vanaf september.'
Dilemma
Het plotselinge vertrek van Screenvision was ook niet
zonder gevolgen voor die andere aanbieder van 35mm-
commercials, Jean Mineur Mediavision. Vertoners die
de exploitatie van doeken aan Screenvision hadden
overgelaten, belden direct met directeur Mariene Wickel
om de mogelijkheden van een overstap te bespreken.
Maar zo eenvoudig was dat niet. 'Voor het eerste
kwartaal waren de meeste campagnes al verkocht',
aldus Wickel. Maar zelfs als dat niet zo zou zijn geweest,
was toevoeging aan het netwerk niet eenvoudig. Tijdens
het gesprek wordt duidelijk dat het een dilemma is waar
Mariene Wickel duidelijk mee worstelt. Hoezeer Media-
vision nieuwe klanten ook zou willen verwelkomen om bij
adverteerders het onderscheidende vermogen van bios
coopreclame onder de aandacht te kunnen brengen, de
bestaande businesspartners - waaronder Pathé, Minerva
en Wolff - mogen daar in de visie van Wickel nimmer
onder lijden. En daar zit het 'm juist. Adverteerders zijn in
de huidige markt niet bereid veel meer budget in reeds
gereserveerde bioscoopcampagnes te stoppen. Daar
voor staat de advertentiemarkt te veel onder druk. Boven
dien schuiven adverteerders momenteel forse budgetten
naar online activiteiten. Ook de crisis in Amerika gaat
niet onopgemerkt voorbij. Wickel: 'We hebben gemerkt
dat met name internationale bedrijven de berichtgeving
uit Amerika hebben afgewacht en campagnes hebben
uitgesteld. Je mag ook niet vergeten dat in Nederland
van alle bruto reclamebestedingen 50% nog steeds naar
tv gaat. Slechts 0,4% komt in de bioscoop.'
Maar Mariene Wickel zou Mariene Wickel niet zijn als
ze niet met veel vertrouwen naar de toekomst zou kijken.
'We blijven met partijen in gesprek. Bovendien zie ik voor
het najaar wel kansen. Het product is veelbelovend en
bioscopen blijven innoveren. En ook wij staan niet stil. Zal
ik je een leuke scoop geven? Vanaf 3 juli komen wij met
iets heel nieuws. De geurcommercial...' (zie kader)
3 juli krijgen Pathé Spuimarkt, Path
van de geurcommercial. Unilever ga,
unieke wijze ondersteunen in de bioscoop. Op het moment dat de com
mercial begint, wordt de geur subtiel via de airconditioning verspreid.
Als de spot is afgelopen ebt de geur weg. Na de voorstelling krijgt de
consument een sample van het product. Mariene Wickel: 'We zijn voor
deze nieuwe advertentievorm een exclusieve samenwerking aangegaan
met het Duitse bedrijf Cinescent. Unilever Nederland heeft de primeur.
Wij hopen in de komende tijd het aantal "geur" zalen uit te breiden.'
'Try something else. Try advertising.' (Jerry Orbach in Chinese Coffee)