Bioscoopreclame beleeft spannende tijden m ACHTER DE SCHERMEN 'Markt technisch is het bijzonder jammer dat het niet is gelukt/ Vertrek van Screenvision niet zonder gevolgen Afgelopen december verraste media-exploitant Screen vision de bioscoopsector met het plotselinge bericht dat hij zijn activiteiten in Nederland met onmiddellijke ingang staakte. Het deed de markt van de bioscoopreclame even flink op haar grondvesten schudden. Door Jeroen Huijsdens Het besluit van Screenvision in de laatste dagen van 2007 kwam echt als een donderslag bij heldere hemel. Medewerkers zaten opeens zonder werk. En exploitan ten zagen belangrijke advertentie-inkomsten als sneeuw voor de zon verdwijnen. CineFox was een partij met wie overnamegesprekken werden gevoerd. 'Op basis van de cijfers die we hadden, vonden wij het risico te groot.' Aan het woord is directeur Menno Duiven van CineFox. Duiven: 'We hebben de gesprekken ook gevoerd op verzoek van Screenvision. Er waren namelijk klanten die landelijke reclame wilden blijven vertonen. Maar we kwamen er niet uit. Markttechnisch is het bijzonder jam mer dat het niet is gelukt.' Groter bereik Dat de deal afketste, betekent - als het aan Duiven ligt - niet definitief het einde van landelijke adverteerders bij bioscopen van het voormalige Screenvision-netwerk. Dui ven: 'Dankzij onze andere bedrijven hebben we toegang tot veel sportaccommodaties, winkels en ook McDo nald's. Daardoor kunnen wij landelijke adverteerders een groter bereik bieden dan ze feitelijk bij Screenvision hadden.' Wat betekent dat dan concreet? Duiven: 'Wij willen digitaal gaan vertonen. Het probleem is alleen dat we nog aan het testen zijn om te kijken of de digitale vertoning die wij voor ogen hebben op kan tegen de vertoning op 35mm. Dat gebeurt samen met enkele tech nische partijen. Als we dat kunnen aanbieden, gaan we er de markt mee op. De planning is vanaf september.' Dilemma Het plotselinge vertrek van Screenvision was ook niet zonder gevolgen voor die andere aanbieder van 35mm- commercials, Jean Mineur Mediavision. Vertoners die de exploitatie van doeken aan Screenvision hadden overgelaten, belden direct met directeur Mariene Wickel om de mogelijkheden van een overstap te bespreken. Maar zo eenvoudig was dat niet. 'Voor het eerste kwartaal waren de meeste campagnes al verkocht', aldus Wickel. Maar zelfs als dat niet zo zou zijn geweest, was toevoeging aan het netwerk niet eenvoudig. Tijdens het gesprek wordt duidelijk dat het een dilemma is waar Mariene Wickel duidelijk mee worstelt. Hoezeer Media- vision nieuwe klanten ook zou willen verwelkomen om bij adverteerders het onderscheidende vermogen van bios coopreclame onder de aandacht te kunnen brengen, de bestaande businesspartners - waaronder Pathé, Minerva en Wolff - mogen daar in de visie van Wickel nimmer onder lijden. En daar zit het 'm juist. Adverteerders zijn in de huidige markt niet bereid veel meer budget in reeds gereserveerde bioscoopcampagnes te stoppen. Daar voor staat de advertentiemarkt te veel onder druk. Boven dien schuiven adverteerders momenteel forse budgetten naar online activiteiten. Ook de crisis in Amerika gaat niet onopgemerkt voorbij. Wickel: 'We hebben gemerkt dat met name internationale bedrijven de berichtgeving uit Amerika hebben afgewacht en campagnes hebben uitgesteld. Je mag ook niet vergeten dat in Nederland van alle bruto reclamebestedingen 50% nog steeds naar tv gaat. Slechts 0,4% komt in de bioscoop.' Maar Mariene Wickel zou Mariene Wickel niet zijn als ze niet met veel vertrouwen naar de toekomst zou kijken. 'We blijven met partijen in gesprek. Bovendien zie ik voor het najaar wel kansen. Het product is veelbelovend en bioscopen blijven innoveren. En ook wij staan niet stil. Zal ik je een leuke scoop geven? Vanaf 3 juli komen wij met iets heel nieuws. De geurcommercial...' (zie kader) 3 juli krijgen Pathé Spuimarkt, Path van de geurcommercial. Unilever ga, unieke wijze ondersteunen in de bioscoop. Op het moment dat de com mercial begint, wordt de geur subtiel via de airconditioning verspreid. Als de spot is afgelopen ebt de geur weg. Na de voorstelling krijgt de consument een sample van het product. Mariene Wickel: 'We zijn voor deze nieuwe advertentievorm een exclusieve samenwerking aangegaan met het Duitse bedrijf Cinescent. Unilever Nederland heeft de primeur. Wij hopen in de komende tijd het aantal "geur" zalen uit te breiden.' 'Try something else. Try advertising.' (Jerry Orbach in Chinese Coffee)

Historie Film- en Bioscoopbranche

Holland Film Nieuws | 2008 | | pagina 23