Nieuw geluid klinkt als vanouds TECHNIEK 'Het geluid is spran kelend en helder/ Alcons Pro-Ribbon systeem getest in Pathé Spuimarkt De verf is nog nat en de voegen nog vers. Her en der lopen bouwvakkers de laatste puntjes op de i te zetten. Toch neemt Hasan Karadirek mij op deze chaotische maandagochtend met veel plezier mee de cabine in van het pas geopende Pathé Spuimarkt in Den Haag. Als hij mij op weg naar de technische ruimtes vertelt dat vier van de negen zalen zijn uitgerust met het Alcons Pro-Rib bon systeem, krijgt hij gelijk de belangrijkste vraag voor zijn kiezen: 'Hoe klinken ze?' Door Benny IJnfema Begin jaren negentig deed het digitale geluid zijn intrede. Een groot voordeel van de nieuwe techniek was dat het knisperen verdween en er een betere kanaalspreiding voor terugkwam. Toch roepen geluids fanaten al vanaf het begin dat het geluid zijn dynamiek kwijt is geraakt. DJ's grijpen nog steeds terug naar de ouderwetse grammofoonplaat en echte audioliefheb- bers gebruiken geen mp3-speler. Toch merkten wij in de bioscoop weinig van het verlies aan dynamiek. Maar we konden ook niet anders, er was gewoonweg niet genoeg ruimte om digitaal geluid in alle dynamiek op de film te plaatsen. Het comprimeren van geluid is inmiddels gemeengoed geworden. Bij mp3-spelers wordt alles weg gefilterd wat je zogenaamd toch niet hoort. We zijn er aan gewend geraakt. Maar met de komst van digitale cinema, waarbij het geluid ongecomprimeerd de zaal in wordt gestuurd, is dat wel anders, zo merken we nu. Het voorprogramma en de hoofdfilm zijn opeens weer met elkaar te vergelijken. En ineens is de roep om nieuwe speakers en appara tuur misschien wel groter geworden dan we denken. Alsof de speakers voor je staan Hasan stelt voor om een trailerpro gramma te monteren waarbij wat verschillende soorten trailers zitten zodat we een goed beeld krijgen van het dynamische bereik van de speakers. Ik mag ze zelf uitzoeken en kom terug met een stapeltje trailers die bij mij in de bioscoop in Hoogeveen al indrukwekkend klinken. We gaan luisteren in zaal vier, de grootste zaal met 475 stoelen en een enorm doek van tweeëntwintig meter breed. Deze zaal is uitgerust met een drieweg systeem met twee woofers van elk vijftien inch en met gescheiden midden- en hoge tonen. En daar zit hem nou juist de grap. Deze gescheiden systemen worden Foto's Philip de Haan. apart aangestuurd en gecontroleerd door ALC-control- lerversterkers. De versterkers in deze zaal bevatten een SDP-circuit (Speaker Drive Processing). Dat is een aan de voorzijde gelegen insteekmodule voor speakerspe- cifieke sturing. Het maakt het mogelijk een maximale speakeruitslag te halen en een maximaal ingangs vermogen te bereiken. Daarnaast biedt het systeem filtering en systeemequalisering. Daardoor is de kans op opgeblazen speakers nihil. De hoge tonen, die beginnen bij 1 kHz, bestaan uit maar liefst drie Pro-Ribbons, elk met hun eigen hoorn. Door de energie over het verticale afstraalgebied van de hoorns te verdelen, kan er meer energie in het 'verre veld' worden geprojecteerd en minder in het 'nabije veld'. Het resultaat daarvan is weer dat, waar je ook in de zaal zit, de speakers als het ware voor je staan en overal even goed klinken. Buiten dit driewegsysteem is de Pathé-zaal ook nog eens uitgerust met vier achttien inch grote subwoofers specifiek voor het bereik voorbij de 25Hz en natuurlijk de bekende surroundspeakers. De waarheid Het moment van de waarheid is daar als de trailers van Bafman, Hulk, Star Wars en Mamma Mia! door de zaal klinken. Het geluid is sprankelend en helder en heeft enorme dynamische potentie. Het is imponerend om in zo'n enorm grote zaal zoveel geluidsgeweld op je af te horen komen zonder dat het vervormt of onprettig is voor je oren. Het enige minpuntje is dat er in de grote zaal nog wel een echo zit. Dat is een onvoorziene om standigheid waar volgens Hasan nog hard aan wordt gewerkt. Al met al jammer dat Den Haag voor mij zo ver rijden is. Benny Untema is theatermanager en operateur van het Luxor Theater in Hoogeveen. 'Speakers so loud, they blow women's clothes off!' (Seth Green als Lyle in The Italian Job)

Historie Film- en Bioscoopbranche

Holland Film Nieuws | 2008 | | pagina 29