Klaplopers in (annes m HFN 'De Neder landse film bestaat niet.' Hans Pos Laat ik maar 'ns meteen met de deur in huis vallen: de Nederlandse film bestaat niet. Althans, in Cannes. Elk jaar weer koesteren de gesubsidieerde beleidsmakers en uitvoerders de illusie dat hun lobby sterk genoeg is om ervoor te zorgen dat er een Nederlandse film wordt ge selecteerd voor de prestigieuze Gouden Palm-competitie. Maar helaas, alle dure inspanningen van onze lobbyisten mogen niet baten. De Nederlandse film in Cannes onder gaat hetzelfde lot als de Nederlandse vertegenwoordi ging bij het Eurovisie Songfestival. Zowel Paul Verhoeven als Willeke Alberti konden geen potten breken. Is dat verwonderlijk? Je zou bijna denken van niet. Ooit had de zieltogende stand van ons 'nationale insti tuut' Holland Film tijdens het filmfestival van Cannes haar onderkomen gevonden in de Rivièra Hal (door frequente bezoekers ook wel 'De Bunker' genoemd, vanwege de deprimerende betonnen ambiance, waar geen sprietje zonlicht naar binnen komt). Ergens verscholen in het dool hof van schreeuwerige stands waar B-f ilms per strekken de meter werden verhandeld, probeerde men vol goede moed onze eigen cinematografische kasplantjes aan te prijzen aan de grote boze (rijke) buitenwereld. Kosten noch moeite werden bespaard in die vrijwel altijd verla ten stand, die smaakvol was opgeleukt met een postertje hier en daar (waarop vaak marktscreenings werden aangekondigd waar nooit een hond naar kwam kijken), stapels folders en een monitor waarop onverstaanbare en ondertitelde fragmenten de argeloze bezoeker niet bepaald deden kwijlen van nieuwsgierigheid. Nederland was definitief de weg kwijt in Cannes, sterker nog: al tijdenlang had niemand ooit meer iets van Neder land vernomen... de Nederlandse stand was een soort levende mythe, een spookstand. Ondertussen bedacht een groepje enthousiaste avon turiers een jaar of acht geleden dat het mooi zou zijn wanneer de Nederlandse film juist een nieuwe pleister plaats zou krijgen, buiten in de zon, onder het genot van een hapje en een drankje. Het 'Holland Film House' was geboren. Geheel bekostigd uit private middelen, en zich ontpoppend tot een plek waar elke verdwaalde Neder lander en zijn internationale contact terecht konden. De avonturiers wilden al snel ook Holland Film uit haar lijden verlossen en deelgenoot maken van het succes. Met de nodige moeite - want wat de boer niet kent vreet ie niet - werd dit gesubsidieerde Instituut uit de spelonken van de betonnen bunker getrokken. Het zonlicht en de combina tie met het Holland Film House deed Holland Film goed. Er kwam weer wat leven in de brouwerij. De wangetjes kleurden. Er waren zowaar bezoekers die even bleven stilstaan voor een poster van een Nederlandse film. Een eind goed al goed verhaal. Ware het niet dat het Foto Janja van Rooden. ideale huwelijk onlangs op de klippen liep, op een ma nier waar zelfs de zo subtiele bewoners van De gouden kooi geen pap van zouden lusten. De teleurgestelde organisatoren van het Holland Film House zochten hun heil op een mooie, grote boot, van alle gemakken en rust voorzien, en streng verboden voor de zich in de weelde van subsidiegelden wentelende klaplopers. Op diezelfde prachtige boot had ik afgesproken met Fulvio Lucisano, een kleurrijke Italiaanse producent, wiens cv langer is dan een willekeurige toiletrol. Een witharige, krasse tachtiger, zó weggelopen uit opranos, gekleed in een sportieve jeans met bijpassende gympen en ver gezeld van een bevallige jonge dame die zijn persoon lijke assistente was. Hij bezocht Cannes al vanaf 1949, vertelde hij vol trots, en nu wilde hij een speelfilm gaan maken over Anne Frank. We dronken een glas rosé en filosofeerden over de mogelijke Nederlandse ondersteu ning en de reusachtige Nederlandse bureaucratie die we daarvoor zouden moeten gaan trotseren. Terwijl het een film is met huiveringwekkende Nederlandse roots. In een klein bootje voer mijn Fulvio weer naar het vaste land, terwijl ik, nog geïmponeerd door zijn verschijning, genoot van het prachtige uitzicht over de skyline van Cannes. De karakteristieke hotels, behangen met banie ren, een reeks kabouterachtige paviljoens, en daarachter die imposante mierenhoop van gelukzoekers, kruimeldie ven, opportunisten, klaplopers en... echte filmliefhebbers. De golfjes klotsten bedeesd en geduldig, in de weten schap dat er volgend jaar weer een filmfestival in Can nes zal zijn. Te bezichtigen vanaf een nog veel grotere en exclusievere boot, met een riant uitzicht op een dan totaal verlaten paviljoen van Holland Film en diens slip- pendragers. How could you do a thing like this, build up a litHe boy's hopes and then smash all his dreams to pieces? Wi/Jy Wonlca fhe Chocolate Fadory)

Historie Film- en Bioscoopbranche

Holland Film Nieuws | 2008 | | pagina 33