Through the looking glass m HFN ONDERZOEK In absolute aantallen uitgedrukt legden de ouderen 1,3 miljoen meer film bezoeken af dan de jongvol wassenen. Bioscoopbereik onder Nederlanders op basis van leeftijd. Bioscoopmonitor 2007 bekeken Sinds 2003 voert MarketResponse in opdracht van NVB en NVF de Bios- In januari gingen alle leeftijden coopmonitor uit. Dit marktonderzoek geeft een beeld van de bioscoop bezoeker. De resultaten van 2007 werden onlangs bekendgemaakt. Overigens is het de laatste keer dat MarketResponse dit onderzoek uitvoert want Stichting Filmonderzoek neemt het stokje over. Door Diclc Smits In het onderzoek is gekeken naar Nederlanders vanaf vier jaar. Dat zijn ruim 15,5 miljoen mensen. On geveer de helft hiervan bezoekt de bioscoop. Dat is inclusief de filmthe aters en filmhuizen. Van de vrouwen gaat 50% naar de bioscoop, van de mannen 48%, een minimaal verschil. Leeftijd Het bioscoopbereik in 2007 was het hoogst onder jongeren (12-17 jaar) en jongvolwassenen (18-23 jaar). Ook kinderen (4-11 jaar) en volwassenen (24-29 jaar) bezoch ten zeer regelmatig de bioscoop. Vanaf 30 jaar neemt het bios coopbezoek echter af. Hoe ouder men is, hoe minder vaak men de bioscoop bezoekt. Grofweg is te stellen dat hoe hoger het percentage van bioscoopbe zoek in een bepaalde leeftijds groep is, hoe vaker men naar de film gaat. Zo gaat van de groep van 4- tot en met 29-jarigen niet alleen het grootste deel naar de bi oscoop, zij gaan ook het meest. Van de jongvolwassenen bezocht 81% in 2007 de bioscoop en dat zelfs bijna vier keer per jaar. De 12-tot en met 17-jarigen en 24-29 jarigen bezochten afgelopen jaar gemid deld drie keer de bioscoop. Dat zijn lichte stijgingen ten opzichte van 2006. Binnen de leeftijdscategorie 30-39 jaar is de bezoekfrequentie ten opzichte van 2006 sterk afge nomen van 2,41 naar 1,68 keer per jaar. 65-plussers gingen het minst vaak: gemiddeld circa 0,75 keer. Enige relativering is wel op zijn plaats. Van de 40- tot en met 54-jarigen bezocht maar 48% de bioscoop. Zij gingen gemiddeld ook maar 1,6 keer. Vergeleken met 18-23-jarigen is dat weinig. Er zijn echter wel 3,7 miljoen 40-54-jarigen en maar 1,2 miljoen 18-23-jarigen. In absolute aantallen uitgedrukt legden de ouderen in 2007 dan ook 1,3 miljoen meer filmbezoeken af dan de jongvolwassenen. Pieken en dalen Grote films en vakanties zorgden traditioneel voor pieken in het bios coopbezoek. Een open deur, zou je kunnen zeggen. De Bioscoopmoni tor levert in ieder geval het bewijs dat er in elke periode een andere groep is die beter wordt bereikt, al is het f ilmaanbod daarin een bepalende factor. Terwijl in juli de 24-29-jarigen piekten, gingen in augustus juist veel 4- tot en met 12- jarigen naar de bioscoop (oorzaak: Harry Poffer and the Order of the Phoenix en Shrek tfie Third). veel naar de film, maar vooral de 18-23-jarigen. En in februari gingen de 55-plussers massaal (Zwartboek en Casino Royale). December trok veel 4-29-jarigen met familiefilms als Bee Movie. Besluitvorming Meestal wordt van tevoren besloten welke film wordt bezocht. Een op de tien bezoekers kiest pas in de bioscoop een film uit. Waar en hoe laat de film draait wordt vooral op gezocht met behulp van het internet (door ruim 60%). De websites van bioscopen zijn hiervoor de meest gebruikte bron. In bijna 20% van de gevallen worden kranten en dagbla den geraadpleegd. Informatie over de bezochte film komt steeds vaker via het internet. Televisie blijft echter de belangrijkste bron, gevolgd door reclame in de bioscoop, adver tenties en artikelen in de krant en trailers. Als alternatief voor bioscoopbe zoek blijft ongeveer een op de drie bezoekers gewoon thuis. Andere alternatieven zijn buitenactiviteiten (8%), bezoek aan café (6%) of restaurant (2%) of thuis films kijken (4%). 'Research. Another word for very expensive.' (Jack Warden als Saul in While You Were Sleeping)

Historie Film- en Bioscoopbranche

Holland Film Nieuws | 2008 | | pagina 34