BEURZEN EN FESTIVALS Volgend jaar krijgt Cinema Expo con currentie vaneen beurs in Brussel, wat Bob Sunshine deed ontsteken in een tirade. die zich afvroeg hoe digitale films kunnen worden gecensureerd. De executives antwoordden sereen dat dit een kwestie is die in overleg met de creatives moet worden gemaakt en leken zich amper te realiseren, dat de vraag voortkwam uit de knip- en-plak-praktijk van alledag in dit Islamitische land. Experts in de zaal leken te suggereren dat een digitale film kan worden gecensureerd met een aangepaste playlist, maar an ders zal men op eventueel aanstoot gevende momenten ouderwets de beeldklep moeten laten zakken. Awards Nooit vies van het uitdelen van onderlinge schouderklopjes, werden er dit jaar op Cinema Expo prijzen uitgedeeld aan Roger Pollock van Paramount Pictures International (International Distributor of the Year) en eerdergenoemde Jocelyn Bouys- sy van CGR Cinemas (International Exhibitor of the Year), de eerste Franse bioscoopgroep die met hulp van Arts Alliance Media de stap zet om al haar zalen te digitaliseren. Ver verwijderd van alle hectiek, werd aan Carlsson Equipment de BKSTS Cinema Technology Award uitgereikt. Deze Zweedse fabrikant heeft de afgelopen jaren een prach tig assortiment opgebouwd van innovatieve producten voor het zorg vuldig verplaatsen en opslaan van films in de projectiecabine. Nieuw in het assortiment is een ring voor het gebruik op non-rewinds, een product zo simpel dat je niet zou bedenken dat het verbeterd kon worden. Carlsson Equipment ontwierp echter een variant met verplaatsbare pen nen, zodat die op non-rewinds van verschillende fabrikanten past; heel handig voor gebruik bij filmfestivals. Nederlands importeur van Carlsson Equipment is Rosbeek Techniek, maar deze producten zijn ook via andere leveranciers verkrijgbaar. Goed nieuws was er ook van Qube Cinema. De stand van deze van oorsprong Indiase fabrikant van digitale cinemaproducten werd druk bezocht vanwege de release van QubeMaster Xpress. Met deze masteringsoftware van slechts 3.500 euro kunnen bioscopen zelf eenvoudig Jpeg- en Bitmap-afbeel dingen, Flash-animaties en Avi- en Quicktime-filmpjes converteren naar Jpeg2000-bestanden, die door iedere moderne digitale cinema server kunnen worden afgespeeld. Het pakket, een uitgeklede versie van masteringsuite QubeMaster, stelt geen limiet aan de tijdsduur van het te converteren materiaal. Niet alleen trailers van bijvoorbeeld de Apple-site en eigen aankondigingen kunnen zo dus worden vertoond, maar zelfs complete speelfilms kun- Studiobonzen over The Current Climate in the international marlcetplace. Foto Ro/off de Jeu. nen er mee worden geconverteerd. Zeer binnenkort biedt digitaal film- lab Nedcipro via haar website een compleet geautomatiseerde dienst aan voor dergelijk kort digitaal film materiaal, waarbij je het materiaal zelf uploadt en als Jpeg2000 retour krijgt. De beursvloer is traditioneel een goede plek om contacten met oude bekenden aan te halen. Zo was er dit jaar een hernieuwde ken nismaking met Theo van den Berg, die een stand had met zijn nieuwe bedrijf TTC. Hij verkoopt onder meer een Chinese projector van het merk Harbin en de nieuwe Xenon-lampen van Philips. En Bluetooth, waarom gebeurt daar niet meer mee in de bioscoop? Vue's Mark de Quervain roemde in zijn presentatie de direct marke- ting-kwaliteiten van deze techniek die ondertussen op elke mobiele telefoon zit. Op de beursvloer stond het Britse Bluepod, dat middels een interessante propositie voor bioscopen hun klanten via Bluetooth kan benaderen met filmgerela- teerd materiaal, met een schil van de bioscoop zelf. De prijs voor de vreemdste nieuwe producten van deze Cinema Expo ging wat ons betreft ex aequo naar de vending- machine waar desgewenst koude of warme Ice Tea uit komt en het blikje Coca-Cola met toegevoegde vitaminen. Kijk, daar zou Cinema Expo met een knipoog naar hun eigen prijzenfestijn nu eens prijzen aan moeten uitreiken. Ideetje voor volgend jaar? 'Hello, Cine Expo. I am very sorry I can't be with you today...'

Historie Film- en Bioscoopbranche

Holland Film Nieuws | 2008 | | pagina 11