Kadir Selcuk trots op grand old lady F m Op locatie HFN IN PICTURE IN PICTURE/OP LOCATIE 'De grote zaal van The Movies mag nooit verloren gaan/ HFN The Movies: 'Een van de mooiste bioscopen van Nederland.' The Movies is een van die weinige Amsterdamse biosco pen die alle aanslagen op haar bestaan heeft weten af te slaan. Sterker nog, sinds de jaren '70 is zij uitgegroeid tot een tempel voor de cinematografie. In oktober vorig jaar kreeg The Movies, een nieuwe eigenaar. Is deze oude dame bij Kadir Selcuk in veilige handen? Door Lucia Alleman De Haarlemmerdijk is een drukke winkelstraat die vanaf de Amsterdamse grachtengordel westwaarts richting Haarlem loopt. Helemaal aan het eind zit opeens een portiek dat je met affiches, foto's en recensies naar binnen lokt. Natuurlijk geef je je aan die verleiding over en je stapt de foyer binnen. In het duister ontwaar je de rijke art-decoversieringen, de wankele kroegtafeltjes, en de vooroorlogse lampjes en de vitrines met affiches van filmklassiekers. Bij de kassa kun je het programma bekijken, dat op een schoolbord met krijt is ingevuld. De caissière schuift het kaartje naar je toe over een versleten toonbankje. Hier ademt alles de atmosfeer van Film in de meest zuivere vorm. Ondernemer Voor de vaste bezoekers is The Movies een oude ge liefde. Dat is voor buitenstaanders misschien moeilijk voor te stellen. Je kunt er bijvoorbeeld niet met de auto komen. Sterker nog: je kunt je fiets amper kwijt voor de deur. En zalen 2, 3 en 4 zijn kleine zaaltjes, met voor bioscoopbe grippen kleine doeken. Maar je kunt er zo lekker met je vrienden in sfeer blijven hangen en met een glas wijn erbij de film en/of je leven ontleden. De bioscoop is een erfstuk van Pieter Goedings, die haar in 1971 van de sloophamer redde, en van Roeland Ker- bosch, die haar de laatste decennia in bloei hield. Vorig jaar is The Movies in handen gekomen van Kadir Selcuk, die toen vooral bekend was als directeur en programmeur van het Rotterdamse filmtheater Lantaren/Venster. Wat bracht deze Rotterdammer er toe deze Amsterdamse over te nemen? Kadir Selcuk: 'In Turkije was ik ook bios coopondernemer. Mijn vader was veertig jaar lang actief in de bioscoopbusiness. Eerst als producent van films, later als filmdistributeur en bioscoopexploitant. Hij bezat bios copen in onder andere Izmir, Antalya, Ankara en Istanbul. Op mijn achttiende ben ik bij hem begonnen. Tien jaar geleden ben ik getrouwd en naar Nederland gekomen, omdat mijn vrouw hier gemakkelijker carrière kon maken. En de bioscoopwereld is overal hetzelfde. Of dat nou in Turkije is of hier. Ik heb nog altijd een bioscoop daar. Die heb ik verhuurd en daar heb ik verder geen bemoeienis mee. Ik ben dus altijd ondernemer geweest.' ïmksonder- Kadir Selcuk. Foto Lucia Allewan. rechtsboven- Lobby The Movies. Foto Roloff de Jeu. Via via hoorde Kadir dat Roeland Kerbosch de bioscoop wilde verkopen. 'Er waren meerdere geïnteresseerden. Sommigen waren alleen uit op het vastgoed, anderen wilden alleen het restaurant. Tussen mij en Roeland klikte het. The Movies vond ik altijd al een van de mooiste bios copen van Nederland. De grote zaal van Tuschinski en onze zaal 1 zijn de twee bioscoopzalen die nooit verloren mogen gaan. Daar leeft de geschiedenis.' Wat is de betrokkenheid van Converse Development Corporation? Kadir: 'Ik was niet geïnteresseerd in het kopen van stenen. Ik kende Koert Hans Smit. Converse heeft de stenen ge kocht, ik de exploitatie van de bioscoop en het restaurant.' Balkon The Movies is gevestigd op de begane grond van vijf panden. Het is dus een beetje kruip-door-sluip-door. Wordt het niet eens tijd om de boel open te breken en een paar grote zalen te bouwen? Kadir: 'Ik ben helemaal niet geïnteresseerd in het bouwen van "dozen". Dan maak je een popcombioscoop. Ons publiek komt voor klein, vriendelijk en gezellig. Bovendien moet de voorge vel van de gemeente blijven zoals hij is. Maar we gaan wel verbouwen. In augustus wordt de oude keuken uit het café gesloopt zodat er meer ruimte voor het publiek komt. Later gaan we beginnen met de bouw van zaal 5. Maar ik weet nog niet zeker of het twee zalen boven elkaar worden of een zaal met een balkon. Dan heb je 120 stoelen, een mooi aantal voor een arthouse. En het voordeel van een balkon is een groter doek.' Inmiddels verandert het bioscooplandschap in Amsterdam. In oost is Studio K erbij gekomen, in west zijn bioscoopplannen bij De Hallen, Rialto in zuid is verbouwd net als Het Ketelhuis in het nabijgelegen Westerpark. Vol gend jaar gaat City van Pathé opnieuw open. En allemaal voor 'de betere film'. Welke plek neemt The Movies straks in? Kadir: 'De arthouses in Amsterdam zijn heel goed ver deeld over de stad. Je hoeft niet ver te reizen. Maar de komst van City en De Hallen betekent zeventien doeken extra, op nog geen tien minuten fietsen van elkaar. De Hallen is weliswaar veel meer dan een bioscoop alleen. We zullen zien of dat een succes wordt.' ov-chipkaart De laatste maanden zie ik opeens blockbusters als India- naJones, Sex and the City en Narnia op het programma verschijnen. Dient zich hier een koerswijziging aan? Kadir: 'Narniah een kinderfilm, die draait bij ons alleen maar in de matinee, Sex and the City\s echt een film voor het publiek van The Movies, en daar hebben we ook gelijk in gekregen. Heel veel vrouwen waren blij dat hij ook hier draaide. Indiana Jones is inderdaad een heel commerci ële film, maar dat was een moeilijke periode, twee weken voor het EK voetbal, toen er weinig films uitkwamen. Die hebben we vijf weken gedraaid en klaar. Maar over het algemeen hebben we voor 60 procent Europees product, dus geen nieuwe koers.' Maar u moet wel jaarlijks 350.000 euro aan huur bij elkaar verdienen. Kadir: 'Dat bedrag heeft in de krant gestaan, maar klopt niet. Het is 250.000 euro En inder daad als The Movies in een jaar 30.000 mensen minder trekt, dan hebben we een probleem. Dit is heel anders dan Lantaren/ Venster, wat een gesubsidieerd theater is. Dit is mijn eigen tent.' The Movies heeft een flinke schare vaste klanten. Denkt u als een echte bioscoop ondernemer aan een loyaliteitsprogramma? 'We hebben onze eigen tienrittenkaart. Maar de studenten van Kriterion zijn bezig om een kaart te ontwikkelen, waarbij je korting krijgt op alle arthousetheaters in Amsterdam, een soort ov-chipkaart voor de film, met een aparte website in samenwerking met Het Parool. Dat is veelbelovend.' Als programmeur wil Kadir natuurlijk ook zijn stempel zetten op The Movies. In oktober tijdens de flamencobiënnale vertoont hij niet alleen flamencofilms, maar zullen ook flamen cogitaristen live optreden. Juridisch steekspel in Beverwijk Ruim een jaar geleden kondigde Edwin Kluft van Cine- world in Beverwijk de bouw aan van zaal 6 en 7. Nu is er nog niets gebeurd. De verklaring: de verbouwing is doorkruist door de ambitieuze bouwplannen van de gemeente Beverwijk. B en W willen het plein 'revita liseren' en dat betekent ook een nieuw stadhuis. Ste denbouwkundige Ashok Balotra maakte een voorlopig ontwerp. Onder- deel daarvan is dat de rijweg wordt omgeleid en vlak ach ter Cineworld gaat lopen. De gevolgen zijn ingrijpend. De voorkant wordt opeens achterkant. De bioscoop krijgt dan een nieuwe entree. Bovendien verliest het de veelgebruikte kiss- and-ride-voorziening. Nu loopt de geplande nieuwe weg over het grondgebied van Cineworld, een sterke troef in handen van de bioscoopondernemer. Beide partijen maken zich op voor een juridisch steekspel. Parkeerfonds doorkruist nieuwbouw Apeldoorn Een van de discussiepunten in Beverwijk is de gevraagde bijdrage in het parkeerfonds van 1,2 miljoen euro voor 60 parkeerplaatsen. In Apeldoorn speelt een soortge lijke kwestie. De gemeente verlangt van JT Bioscopen bijna 1,1 miljoen euro voor het parkeerfonds. JT wil het voormalige Tivoli afbreken en er nieuwbouw neerzet ten, met in totaal vijf zalen en ruim 1.200 stoelen. Apel doorn legt de verantwoordelijkheid voor de extra par- keerbehoefte bij de ondernemer. Mevrouw Hofmeijer van de gemeente: 'Zoals in bijna elke gemeente kan de ondernemer de kosten voor extra parkeergelegenheid afkopen. Apeldoorn volgt daarbij de richtlijnen van het CROW (het landelijk kennisplatform voor infrastructuur, verkeer, vervoer en openbare ruimte; red.) en rekent twaalfduizend euro per parkeerplek. Het parkeerfonds is een gelabeld fonds, en wordt gebruikt om de par- keercapaciteit in de stad op peil te houden.' De onderhandelingen tussen de gemeente en JT lij ken in een padstelling te zijn geraakt. Het personeel beklaagt zich in De Stentor ondertussen openlijk over de schamele toestand van de oude bioscoop. Geen kwestie van muiterij. Berend Jan de Wilde van JT Bios copen zegt de pers gezocht te hebben om het publiek te informeren. In Amsterdam gingen in 2007 3,2 miljoen mensen naar de film (Harold Ramis als Dr. Egon Spengler i

Historie Film- en Bioscoopbranche

Holland Film Nieuws | 2008 | | pagina 14