Tien jaar strijd tegen piraterij: land in zicht m HFN ACHTER DE SCHERMEN 'Gedrag is te veranderen door er conse quenties aan te verbin den.' Ruim 100.000 acties tegen filmdiefstal, maar nog altijd kapers op de kust Stichting BREIN bestaat tien jaar en kreeg onlangs een mooi cadeau van een Haagse rechter waarmee de strijd tegen filmdiefstal een nieuw tijdperk in lijkt te gaan. Ondertussen neemt het publiek het downloaden van het illegale aanbod nog steeds niet zo nauw en terroriseren filmdieven met camcorders de bioscoopzalen. Door Ro/off de Jeu Eind juni oordeelde een rechter in Den Haag dat het downloaden van illegaal aangeboden bestanden il legaal is. 'Een belangrijke uitspraak', zo meent BREIN-di- recteur Tim Kuik. 'BREIN is van mening dat als je diefstal verbiedt, je ook heling moet verbieden. Anders creëer je een markt voor gestolen content en voor diensten die het aanbod van illegale content faciliteren en daartoe aanzetten. Dat is precies wat er momenteel bestaat', aldus Kuik. 'Aan de aanbodkant gaan wij door met de aanpak van de zogenaamde superhelers. Dat zijn de si tes die internetgebruikers structureel toegang geven tot ongeautoriseerde content. Die aanpak is nu uitsluitend civiel, maar uitwassen zullen ook strafrechtelijk aange pakt moeten worden', vertelt Kuik. 'Civielrechtelijk willen wij vastgesteld zien dat zo een superheler de verplich ting heeft om te controleren of links wel naar legaal aangeboden content verwijzen alvorens die op zijn site toe te laten. Wij denken dat de bestaande wetgeving die verplichting aangeeft.' Het kan ze niet schelen Een pittige strijd is die tegen de mentaliteit van me nig downloadende internetgebruiker. 'Gedrag is te veranderen door er consequenties aan te verbinden. Onderzoek wijst uit dat de meeste mensen wel weten dat zij van illegaal aanbod gebruik maken, maar dat het hen niet kan schelen. In het door ons voorgestelde systeem wordt er eerst gewaarschuwd. Daarna is er bij volharding de consequentie van een beperking van de dienstverlening', legt Kuik uit. 'Zo blijft de privacy van de abonnee bewaard en houdt hij zijn internetverbinding, maar zijn er wel consequenties.' Deze 'proportionele aanpak' bevordert ook de samenwerking tussen BREIN en de internetproviders (ISP's). Die samenwerking gaat nu nog met horten en stoten en wordt vaak via procedu res afgedwongen, omdat de providers de persoonsge gevens van klanten niet graag afgeven. Moeilijke strijd Volgens BREIN is er bij de bestrijding van filmdiefstal een belangrijke rol weggelegd voor bioscoopexploi tanten. 'Meer dan 90% van de films die illegaal op het Land in zicht? (beeld Pirates of the Caribbean 3) internet verschijnen, komen van camcording in biosco pen', beweert Kuik. Bovendien dienen deze opnamen vaak als bron voor illegaal geperste dvd's. De opna memethoden worden steeds professioneler. Minia tuurcamera's worden onder jassen en shirts verstopt en op de stoelleuning gemonteerd en de audio wordt opgenomen via de ringleiding voor slechthorenden en later onder het videobeeld gezet (zogeheten 'Telesync' versies). Die professionalisering maakt het voor zelfs zeer welwil lende exploitanten moeilijk om de strijd met de dieven aan te gaan. 'Iedereen die in een zaal zit en zich niet beweegt, is al een potentiële camcorder. Wat moeten we dan doen, iedereen heen en weer schudden?' zo laat een bioscoopexploitant weten die deze keer ano niem wenst te blijven. Een bijdrage aan de strijd tegen camcording in biosco pen is te vinden in de servicezalen van bioscoopexploi tant Han Wolf van onder meer Cinema Roma in Wy- chen. Zijn zalen zijn uitgerust met beveiligingscamera's gericht op het publiek. Het digitale systeem, ontwikkeld voor vandalismepreventie, neemt met 50 beelden per seconde alleen bewegende objecten op en in een zeer hoge kwaliteit. Hierdoor zijn overtreders achteraf direct terug te vinden. Verder is er door het serviceconcept constant personeel aanwezig in de zaal en is er dus voortdurend controle. De investering die het camerasysteem vraagt - de dis cussie over wet op de privacy even daargelaten - drukt vooralsnog volledig op de schouders van bioscoop exploitanten. Als dit de oplossing al is, lijkt de vraag gerechtvaardigd of filmdistributeurs en exploitanten in deze niet gezamenlijk zouden moeten optreden. The boy's fate is regrettable... but then, so was his decision to engage in piracy.' (Jonathan Pryce in Pirates of the Caribbean)

Historie Film- en Bioscoopbranche

Holland Film Nieuws | 2008 | | pagina 15