Tien jaar strijd tegen piraterij: land in zicht
m
HFN
ACHTER DE SCHERMEN
'Gedrag
is te
veranderen
door er
conse
quenties
aan te
verbin
den.'
Ruim 100.000 acties tegen filmdiefstal, maar nog altijd kapers op de kust
Stichting BREIN bestaat tien jaar en kreeg onlangs een
mooi cadeau van een Haagse rechter waarmee de strijd
tegen filmdiefstal een nieuw tijdperk in lijkt te gaan.
Ondertussen neemt het publiek het downloaden van het
illegale aanbod nog steeds niet zo nauw en terroriseren
filmdieven met camcorders de bioscoopzalen.
Door Ro/off de Jeu
Eind juni oordeelde een rechter in Den Haag dat het
downloaden van illegaal aangeboden bestanden il
legaal is. 'Een belangrijke uitspraak', zo meent BREIN-di-
recteur Tim Kuik. 'BREIN is van mening dat als je diefstal
verbiedt, je ook heling moet verbieden. Anders creëer
je een markt voor gestolen content en voor diensten die
het aanbod van illegale content faciliteren en daartoe
aanzetten. Dat is precies wat er momenteel bestaat',
aldus Kuik. 'Aan de aanbodkant gaan wij door met de
aanpak van de zogenaamde superhelers. Dat zijn de si
tes die internetgebruikers structureel toegang geven tot
ongeautoriseerde content. Die aanpak is nu uitsluitend
civiel, maar uitwassen zullen ook strafrechtelijk aange
pakt moeten worden', vertelt Kuik. 'Civielrechtelijk willen
wij vastgesteld zien dat zo een superheler de verplich
ting heeft om te controleren of links wel naar legaal
aangeboden content verwijzen alvorens die op zijn site
toe te laten. Wij denken dat de bestaande wetgeving
die verplichting aangeeft.'
Het kan ze niet schelen
Een pittige strijd is die tegen de mentaliteit van me
nig downloadende internetgebruiker. 'Gedrag is te
veranderen door er consequenties aan te verbinden.
Onderzoek wijst uit dat de meeste mensen wel weten
dat zij van illegaal aanbod gebruik maken, maar dat
het hen niet kan schelen. In het door ons voorgestelde
systeem wordt er eerst gewaarschuwd. Daarna is er bij
volharding de consequentie van een beperking van de
dienstverlening', legt Kuik uit. 'Zo blijft de privacy van de
abonnee bewaard en houdt hij zijn internetverbinding,
maar zijn er wel consequenties.' Deze 'proportionele
aanpak' bevordert ook de samenwerking tussen BREIN
en de internetproviders (ISP's). Die samenwerking gaat
nu nog met horten en stoten en wordt vaak via procedu
res afgedwongen, omdat de providers de persoonsge
gevens van klanten niet graag afgeven.
Moeilijke strijd
Volgens BREIN is er bij de bestrijding van filmdiefstal
een belangrijke rol weggelegd voor bioscoopexploi
tanten. 'Meer dan 90% van de films die illegaal op het
Land in zicht?
(beeld Pirates of
the Caribbean 3)
internet verschijnen, komen van camcording in biosco
pen', beweert Kuik. Bovendien dienen deze opnamen
vaak als bron voor illegaal geperste dvd's. De opna
memethoden worden steeds professioneler. Minia
tuurcamera's worden onder jassen en shirts verstopt
en op de stoelleuning gemonteerd en de audio wordt
opgenomen via de ringleiding voor slechthorenden en
later onder het videobeeld gezet (zogeheten 'Telesync'
versies).
Die professionalisering maakt het voor zelfs zeer welwil
lende exploitanten moeilijk om de strijd met de dieven
aan te gaan. 'Iedereen die in een zaal zit en zich niet
beweegt, is al een potentiële camcorder. Wat moeten
we dan doen, iedereen heen en weer schudden?' zo
laat een bioscoopexploitant weten die deze keer ano
niem wenst te blijven.
Een bijdrage aan de strijd tegen camcording in biosco
pen is te vinden in de servicezalen van bioscoopexploi
tant Han Wolf van onder meer Cinema Roma in Wy-
chen. Zijn zalen zijn uitgerust met beveiligingscamera's
gericht op het publiek. Het digitale systeem, ontwikkeld
voor vandalismepreventie, neemt met 50 beelden per
seconde alleen bewegende objecten op en in een zeer
hoge kwaliteit. Hierdoor zijn overtreders achteraf direct
terug te vinden. Verder is er door het serviceconcept
constant personeel aanwezig in de zaal en is er dus
voortdurend controle.
De investering die het camerasysteem vraagt - de dis
cussie over wet op de privacy even daargelaten - drukt
vooralsnog volledig op de schouders van bioscoop
exploitanten. Als dit de oplossing al is, lijkt de vraag
gerechtvaardigd of filmdistributeurs en exploitanten in
deze niet gezamenlijk zouden moeten optreden.
The boy's fate is regrettable... but then, so was his decision to engage in piracy.' (Jonathan Pryce in Pirates of the Caribbean)