On schedule... delayed
F
m
HFN
NL in aantocht
IN PRODUCTIE
IN PRODUCTIE NL IN AANTOCHT
'Als een
van die
partijen
zich
terugtrekt,
stort de
hele
financie
ring als
een
kaarten
huis in
elkaar.'
De vertraging van Bride Flight
Zelden werd een scenario door Nederlandse selectiecommissies zo en
thousiast ontvangen als dat van Bride Flight. In no time was de basisfinan
ciering dan ook rond. Maar na deze vliegende start werd het alarmerend
stil. Wat was er aan de hand? Producent Hanneke Niens vertelt over haar
moeizame en barre tocht langs filmfinanciers en buitenlandse fondsen.
Door A/mée Kersten
'Wist jij dat in 1953 een KLM-vlieg-
tuig vol Nederlandse bruiden de
Londen-Christchurch-race won? En
dat de internationale pers die vlucht
betitelde als de Bride Flight?' vroeg
een Australische kennis enkele jaren
geleden aan IDTV Film-producent
Anton Smit. Smit kende het verhaal
niet, maar raakte erdoor geïntri
geerd. IDTV Film vroeg het gouden
duo van De tweeling, regisseur Ben
Sombogaart en scenarioschrijver
Marieke van der Pol, om Bride Flight
verder te ontwikkelen.
In ruim anderhalfjaar was het
filmscript geschreven en ingediend
bij het Filmfonds. De commissie was
razend enthousiast en verstrekte
900.000 euro. Anderhalfjaar later
werd dit bedrag zelfs ingeruild
voor een realiseringsbijdrage van
ruim 1,9 miljoen euro, het grootste
subsidiebedrag dat in Nederland
verkrijgbaar is. Ook distributeur
A-Film deed mee; investeerder Chios
Media en de NCRV hadden in een
eerder stadium al steun toegezegd.
De basisfinanciering verliep dus
soepel. Ook de eerste schreden
over de grens werden probleemloos
gezet: het Luxemburgse filmfonds
wilde meefinancieren. De tweeling
was er voor een groot deel en naar
ieders tevredenheid opgenomen en
alle partijen zetten de succesvolle sa
menwerking graag voort. Het project
had de wind vol in de zeilen.
Rampzalig
Omdat de film dit keer voor een
belangrijk deel in Nieuw-Zeeland
opgenomen zou worden, verwachtte
producente Hanneke Niens in dat
land aanspraak te kunnen maken op
fondsen. IDTV Film ging daar immers
een aanzienlijke hoeveelheid geld
de filmindustrie in pompen. Maar
tot haar grote verrassing gaven de
Nieuw-Zeelandse fondsen niet thuis.
Hanneke Niens: 'Ze konden het zelf
ook niet geloven, maar uiteindelijk
paste ons project bij geen enkel
Nieuw-Zeelands fonds.'
Tegelijkertijd werd er op alle moge
lijke manieren genetwerkt om de
andere voor de hand liggende geld
schieter, de KLM, voor de film geïn
teresseerd te krijgen. Het verhaal is
immers gebaseerd op een glori
euze en legendarische KLM-vlucht.
Dé perfecte
samenwerking,
dacht IDTV Film.
Maar al het
gelobby ten spijt,
reacties bleven
uit. Een duidelijk
antwoord heeft
Niens nooit
ontvangen; de
samenwerking
verzandde een
voudigweg. 'Via
via hoorden we
dat de aandacht
van de KLM na de fusie met Air
France was verschoven. Ik had er
echt moeite mee om de KLM defi
nitief uit de begroting te schrappen.
Daar zou zoveel leuks mee te doen
zijn geweest.' Inmiddels had een
Engelse sales agent ook nog eens
afgehaakt door problemen met
eigen aandeelhouders. 'Wat een
rampzalig verhaal eigenlijk, maar
gelukkig ben ik het meeste alweer
Dit is een
bewerking van
een artikel dat
eerder werd
gepubliceerd in
hef blad Film
beeld, februari
2008. Copyright
Het Nederlands
Fonds voor de
Film.
-boven-
Bride Flight.
IDTV Film, foto's
Piotr Kulda
-rechts-
Hanneke Niens
op de set van
Bride Flight in
Nieuw-Zeeland.
vergeten', mijmert Niens. Wat ze
zich wel herinnert, is de steun van
het team, wanneer er weer eens
een slecht bericht binnenkwam. 'Zo
hebben we er met z'n allen wel de
moed in kunnen houden.'
Nog twee miljoen nodig
Hoe verder? Niens stapte naar
Eurimages, het Europese filmfonds,
in de hoop op die manier een deel
van de resterende 35 procent bin
nen te halen. Dat moest toch lukken
met een Oscarnominatie op zak van
hetzelfde team en zo'n enthousiast
onthaal van het project in Neder
land. Helaas: ook hier bleven de
geldpotten gesloten. 'Soms heb je
de pech dat er in jouw ronde net
grote namen als Lars von Trier zitten,
waar ze niet omheen kunnen', zegt
Niens, die daar op verontwaardigde
toon op laat volgen: 'Maar het wordt
hoog tijd dat Ben (Sombogaart;
red.) ook wordt toegevoegd aan
dat rijtje grote namen. Hij
heeft zoveel internationa
le producties op zijn naam
staan! En allemaal zonder
uitzondering succesvol.'
De koers werd ver
legd naar Zuid-Afrika.
'Maar de grootse, uitgestrekte
wijngaarden daar klopten niet
met de Nieuw-Zeelandse en het
licht was zo anders. Dat zou heel
ongeloofwaardig worden.' De
kleine, heuvelachtige wijngaarden
in het nabije Luxemburg voldeden
eigenlijk veel beter. Uiteindelijk
werden vijfentwintig draaidagen - de
interieurs en kleine wijngaarden - in
Luxemburg gedraaid en vijfentwintig
draaidagen - alle exterieurs en een
paar interieurs - in Nieuw-Zeeland.
Vanwege het uitblijven van steun uit
Nieuw-Zeelandse fondsen, gaf IDTV
Film daarmee in de Luxemburgse
filmindustrie uiteindelijk twee miljoen
euro uit.
Na het uitblijven van buitenlandse
coproducenten en de medewerking
van de KLM, zou het resterende
bedrag (35 procent) via een cv-con-
structie binnen te halen moeten zijn,
veronderstelde Niens. Zij kon niet
bevroeden dat de financierings
ellende voorlopig nog niet achter de
rug was. Wat was het probleem? De
cv-constructie liep bijna af en men
sen begonnen daarom hun belang
stelling daarvoor te verliezen. Kleine
cv's lukten nog wel, maar Niens had
35 procent nodig van een budget
van zes miljoen. Dat was een relatief
groot bedrag en nieuwe partijen wa
ren nauwelijks te vinden. 'Die wilden
het wiel niet voor slechts een keer
uitvinden', herinnert Niens zich.
Opnieuw vertraging
Maar er gloorde hoop: ING zou de
grote emissiepartij zijn en Fine zou
als filmarrangeur de cv in de markt
zetten. Daarna begon echter het
getreuzel. 'Eenjaar lang hebben
ze ons aan het lijntje gehouden',
verzucht Niens. 'We hebben alles
en iedereen ingezet om ING zover
te krijgen, maar meestal kwam er
niet eens een reactie als we contact
zochten. In de zomer kregen we te
horen dat ze het op dat moment te
druk hadden.' Helaas gaf de bank
in dat najaar nog steeds niet thuis.
Daarna kwam het einde van de
cv-constructie met rasse schreden in
zicht en verloor ING alle belangstel
ling. Zij wilden er eenvoudigweg
geen energie meer in steken. 'Inmid
dels waren we een jaar verder,
maar hadden we nog geen euro
binnengehaald.'
Op het moment dat alle wegen
afgesloten leken, was de redding
nabij. De cv maakte plaats voor de
suppletieregeling, die de resterende
35 procent van het budget zeker
zou financieren. De sets in Nieuw-
Zeeland werden gebouwd, cast
en crew definitief ingehuurd. Uitstel
was, vanwege de seizoenen, niet
mogelijk. Maar helaas: opnieuw
vertraging. De Europese Commissie
deed er in Brussel lang over om de
splinternieuwe regeling te toetsen.
Nu betaalde zich uit dat IDTV een
grote productiemaatschappij is, met
daarachter een aantal kapitaalkrach
tige Britse aandeelhouders, verenigd
in AII3media. Zouden zij willen
voorfinancieren, zodat de voor ton
nen geïnvesteerde voorbereidingen
geen weggegooid geld zouden
zijn? Vanuit de auto op de ring Parijs
met een vermoeide en hongerige,
maar toch stil gehouden peuter op
de achterbank, wist Niens AII3media
te overtuigen. Uitstel kon op het laat
ste nippertje voorkomen worden.
Toch juichte de producente te vroeg.
Ze werd nog eenmaal zwaar op
de proef gesteld: terwijl ze op een
campingstoel zatte wachten op 2,3
miljoen euro van het suppletiefonds,
rinkelde haar telefoon: Luxemburg
18-09 De zeven van Daran:
de strijd om Pareo rots,
distributeur Walt Disney
oktober
A-Film Distribution
Het wapen van Celdrop,
distributeur Shooting Star
Film Distribution
Het zusje van Katia,
distributeur A-Film Distribution
Radeloos, distributeur RCV
Aanrijding in Moscou
(België), distributeur RCV
Shanghai Trance,
distributeur Filmmuseum
Anubis het pad der
zeven zonden, distributeur
Independent Films
Sinterklaas en het geheim
van het grote boek,
distributeur RCV
The Last Days of Shismaref,
distributeur Cinemien
Bride Flight, distributeur
A-Film Distribution
Vox Populi, distributeur
A-Film Distribution
Amsterdam, distributeur
Benelux Film Distributors
Bollywood Love, distributeur
A-Film Distribution
Oorlogswinter, distributeur
Benelux Film Distributors
Wit licht, distributeur
Independent Films
Piet Piraat en het zwaard
van Zilvertand(België),
distributeur Independent Films
lep, distributeur Independent
Films
De tweeling ginc
'Ik vind het ee