On schedule... delayed F m HFN NL in aantocht IN PRODUCTIE IN PRODUCTIE NL IN AANTOCHT 'Als een van die partijen zich terugtrekt, stort de hele financie ring als een kaarten huis in elkaar.' De vertraging van Bride Flight Zelden werd een scenario door Nederlandse selectiecommissies zo en thousiast ontvangen als dat van Bride Flight. In no time was de basisfinan ciering dan ook rond. Maar na deze vliegende start werd het alarmerend stil. Wat was er aan de hand? Producent Hanneke Niens vertelt over haar moeizame en barre tocht langs filmfinanciers en buitenlandse fondsen. Door A/mée Kersten 'Wist jij dat in 1953 een KLM-vlieg- tuig vol Nederlandse bruiden de Londen-Christchurch-race won? En dat de internationale pers die vlucht betitelde als de Bride Flight?' vroeg een Australische kennis enkele jaren geleden aan IDTV Film-producent Anton Smit. Smit kende het verhaal niet, maar raakte erdoor geïntri geerd. IDTV Film vroeg het gouden duo van De tweeling, regisseur Ben Sombogaart en scenarioschrijver Marieke van der Pol, om Bride Flight verder te ontwikkelen. In ruim anderhalfjaar was het filmscript geschreven en ingediend bij het Filmfonds. De commissie was razend enthousiast en verstrekte 900.000 euro. Anderhalfjaar later werd dit bedrag zelfs ingeruild voor een realiseringsbijdrage van ruim 1,9 miljoen euro, het grootste subsidiebedrag dat in Nederland verkrijgbaar is. Ook distributeur A-Film deed mee; investeerder Chios Media en de NCRV hadden in een eerder stadium al steun toegezegd. De basisfinanciering verliep dus soepel. Ook de eerste schreden over de grens werden probleemloos gezet: het Luxemburgse filmfonds wilde meefinancieren. De tweeling was er voor een groot deel en naar ieders tevredenheid opgenomen en alle partijen zetten de succesvolle sa menwerking graag voort. Het project had de wind vol in de zeilen. Rampzalig Omdat de film dit keer voor een belangrijk deel in Nieuw-Zeeland opgenomen zou worden, verwachtte producente Hanneke Niens in dat land aanspraak te kunnen maken op fondsen. IDTV Film ging daar immers een aanzienlijke hoeveelheid geld de filmindustrie in pompen. Maar tot haar grote verrassing gaven de Nieuw-Zeelandse fondsen niet thuis. Hanneke Niens: 'Ze konden het zelf ook niet geloven, maar uiteindelijk paste ons project bij geen enkel Nieuw-Zeelands fonds.' Tegelijkertijd werd er op alle moge lijke manieren genetwerkt om de andere voor de hand liggende geld schieter, de KLM, voor de film geïn teresseerd te krijgen. Het verhaal is immers gebaseerd op een glori euze en legendarische KLM-vlucht. Dé perfecte samenwerking, dacht IDTV Film. Maar al het gelobby ten spijt, reacties bleven uit. Een duidelijk antwoord heeft Niens nooit ontvangen; de samenwerking verzandde een voudigweg. 'Via via hoorden we dat de aandacht van de KLM na de fusie met Air France was verschoven. Ik had er echt moeite mee om de KLM defi nitief uit de begroting te schrappen. Daar zou zoveel leuks mee te doen zijn geweest.' Inmiddels had een Engelse sales agent ook nog eens afgehaakt door problemen met eigen aandeelhouders. 'Wat een rampzalig verhaal eigenlijk, maar gelukkig ben ik het meeste alweer Dit is een bewerking van een artikel dat eerder werd gepubliceerd in hef blad Film beeld, februari 2008. Copyright Het Nederlands Fonds voor de Film. -boven- Bride Flight. IDTV Film, foto's Piotr Kulda -rechts- Hanneke Niens op de set van Bride Flight in Nieuw-Zeeland. vergeten', mijmert Niens. Wat ze zich wel herinnert, is de steun van het team, wanneer er weer eens een slecht bericht binnenkwam. 'Zo hebben we er met z'n allen wel de moed in kunnen houden.' Nog twee miljoen nodig Hoe verder? Niens stapte naar Eurimages, het Europese filmfonds, in de hoop op die manier een deel van de resterende 35 procent bin nen te halen. Dat moest toch lukken met een Oscarnominatie op zak van hetzelfde team en zo'n enthousiast onthaal van het project in Neder land. Helaas: ook hier bleven de geldpotten gesloten. 'Soms heb je de pech dat er in jouw ronde net grote namen als Lars von Trier zitten, waar ze niet omheen kunnen', zegt Niens, die daar op verontwaardigde toon op laat volgen: 'Maar het wordt hoog tijd dat Ben (Sombogaart; red.) ook wordt toegevoegd aan dat rijtje grote namen. Hij heeft zoveel internationa le producties op zijn naam staan! En allemaal zonder uitzondering succesvol.' De koers werd ver legd naar Zuid-Afrika. 'Maar de grootse, uitgestrekte wijngaarden daar klopten niet met de Nieuw-Zeelandse en het licht was zo anders. Dat zou heel ongeloofwaardig worden.' De kleine, heuvelachtige wijngaarden in het nabije Luxemburg voldeden eigenlijk veel beter. Uiteindelijk werden vijfentwintig draaidagen - de interieurs en kleine wijngaarden - in Luxemburg gedraaid en vijfentwintig draaidagen - alle exterieurs en een paar interieurs - in Nieuw-Zeeland. Vanwege het uitblijven van steun uit Nieuw-Zeelandse fondsen, gaf IDTV Film daarmee in de Luxemburgse filmindustrie uiteindelijk twee miljoen euro uit. Na het uitblijven van buitenlandse coproducenten en de medewerking van de KLM, zou het resterende bedrag (35 procent) via een cv-con- structie binnen te halen moeten zijn, veronderstelde Niens. Zij kon niet bevroeden dat de financierings ellende voorlopig nog niet achter de rug was. Wat was het probleem? De cv-constructie liep bijna af en men sen begonnen daarom hun belang stelling daarvoor te verliezen. Kleine cv's lukten nog wel, maar Niens had 35 procent nodig van een budget van zes miljoen. Dat was een relatief groot bedrag en nieuwe partijen wa ren nauwelijks te vinden. 'Die wilden het wiel niet voor slechts een keer uitvinden', herinnert Niens zich. Opnieuw vertraging Maar er gloorde hoop: ING zou de grote emissiepartij zijn en Fine zou als filmarrangeur de cv in de markt zetten. Daarna begon echter het getreuzel. 'Eenjaar lang hebben ze ons aan het lijntje gehouden', verzucht Niens. 'We hebben alles en iedereen ingezet om ING zover te krijgen, maar meestal kwam er niet eens een reactie als we contact zochten. In de zomer kregen we te horen dat ze het op dat moment te druk hadden.' Helaas gaf de bank in dat najaar nog steeds niet thuis. Daarna kwam het einde van de cv-constructie met rasse schreden in zicht en verloor ING alle belangstel ling. Zij wilden er eenvoudigweg geen energie meer in steken. 'Inmid dels waren we een jaar verder, maar hadden we nog geen euro binnengehaald.' Op het moment dat alle wegen afgesloten leken, was de redding nabij. De cv maakte plaats voor de suppletieregeling, die de resterende 35 procent van het budget zeker zou financieren. De sets in Nieuw- Zeeland werden gebouwd, cast en crew definitief ingehuurd. Uitstel was, vanwege de seizoenen, niet mogelijk. Maar helaas: opnieuw vertraging. De Europese Commissie deed er in Brussel lang over om de splinternieuwe regeling te toetsen. Nu betaalde zich uit dat IDTV een grote productiemaatschappij is, met daarachter een aantal kapitaalkrach tige Britse aandeelhouders, verenigd in AII3media. Zouden zij willen voorfinancieren, zodat de voor ton nen geïnvesteerde voorbereidingen geen weggegooid geld zouden zijn? Vanuit de auto op de ring Parijs met een vermoeide en hongerige, maar toch stil gehouden peuter op de achterbank, wist Niens AII3media te overtuigen. Uitstel kon op het laat ste nippertje voorkomen worden. Toch juichte de producente te vroeg. Ze werd nog eenmaal zwaar op de proef gesteld: terwijl ze op een campingstoel zatte wachten op 2,3 miljoen euro van het suppletiefonds, rinkelde haar telefoon: Luxemburg 18-09 De zeven van Daran: de strijd om Pareo rots, distributeur Walt Disney oktober A-Film Distribution Het wapen van Celdrop, distributeur Shooting Star Film Distribution Het zusje van Katia, distributeur A-Film Distribution Radeloos, distributeur RCV Aanrijding in Moscou (België), distributeur RCV Shanghai Trance, distributeur Filmmuseum Anubis het pad der zeven zonden, distributeur Independent Films Sinterklaas en het geheim van het grote boek, distributeur RCV The Last Days of Shismaref, distributeur Cinemien Bride Flight, distributeur A-Film Distribution Vox Populi, distributeur A-Film Distribution Amsterdam, distributeur Benelux Film Distributors Bollywood Love, distributeur A-Film Distribution Oorlogswinter, distributeur Benelux Film Distributors Wit licht, distributeur Independent Films Piet Piraat en het zwaard van Zilvertand(België), distributeur Independent Films lep, distributeur Independent Films De tweeling ginc 'Ik vind het ee

Historie Film- en Bioscoopbranche

Holland Film Nieuws | 2008 | | pagina 22