Piek 'n' mix Hoe belangrijk zijn AH Filmweken voor de pr van bioscopen? Bioscoop PICK 'N' MIX BIOSCOOPPANEL Nieuws uit de wereld van film en bioscoop... Goud voor Hoe overleef ik mezelf? De film Hoe overleef ik mezelf?var\ Bos Bros. Film TV Produdions heeft na twee weken in de bioscoop te heb ben gedraaid al 100.000 bezoekers getrokken. Daarom kregen de hoofdrolspelers Jade Olieberg en Mees Peijnenburg op 10 juli jongstleden de prijs uitgereikt horende bij de Gouden Film. Inmiddels staat de teller op ruim 185.000 bezoekers. De film, gebaseerd op de boekenreeks van Francine Oomen, wordt uitgebracht door Warner Bros. Pictures International Holland. De Gouden Film, Platina Film en Diamanten Film worden door het Nederlands Film Festival en het Nederlands Fonds voor de Film toegekend wanneer voor een Nederlandse speelfilm tijdens de roulatie respectievelijk 100.000, 400.000 en 1.000.000 bioscoopkaartjes zijn verkocht. Cultuurkaarten vervangen vouchers Na de zomervakantie krijgen circa 940.000 leerlingen uit het voortgezet onderwijs een Cultuurkaart met vijftien euro cultuurtegoed en CJP-korting. De nieuwe kaart, voor zien van een magneetstrip zodat elektronische betaling mogelijk wordt, vervangt de CKV-bonnen die leerlingen en docenten tot en met afgelopen schooljaar konden gebruiken voor cultuureducatie. Meer informatie over de kaart en alles wat er bij komt kijken, is te verkrijgen via www.cultuurkaart.nl. Def ibrilators bij Pathé Pathé heeft, via Cardio XL, voor alle twaalf vestigingen een Automatische Externe Defibrilator aangeschaft. Een AED is een eenvoudig, levensreddend hulpmiddel bij een hartstilstand. Jaarlijks worden duizenden mensen getroffen door een hartstilstand. De eerste zes minuten zijn dan van levensbelang. De meeste ambulances halen deze responsetijd niet. Hulp van omstanders is daarom noodzakelijk. Nadat het apparaat is ingeschakeld geeft het korte, gesproken instructies. De AED vertelt waar de elektroden moeten worden aangebracht en controleert of dit juist gebeurt. Voor het juiste gebruik van de AED- apparatuur zijn bij elke Pathé-bioscoop acht medewer kers opgeleid. Wallie Pollé, genera/ manager van Cinéart Nederland BV 'Graag ontmoet ik de zeldzame mensen met de wijsheid in pacht, maar loop zeker niet weg voor de twijfelaars onder ons: want wat is goede pr in tijden waarin zekerhe den zeldzamer zijn dan katten in de zak? Een AH-Erlebnis schiet in de beleving gaten van verwondering, van negatief tot positief. Maar hoe dan ook, het voegt iets toe. In onze wereld van licht en illusie cumuleert elke aandacht en worden weken werelden van zinvol ervaren. Laat het succes een kalme chaos teweeg brengen: iedereen gelukkig!' Jeroen Cattoir, bioscoop exploitant van Luxor in Venray 'Een enorme boost aan potentiële klanten in de toekomst... Deze pr- actie met AH als partner is dus voor ons als bioscoopeigenaren eigen lijk onbetaalbaar. Nergens anders kunnen we in zo'n korte tijd zoveel publiciteit genereren als met de film weken. Als deze extra bezoekers nou ook nog eens zouden terugko men, dan zou het helemaal mooi zijn. Persoonlijk vind ik het jammer dat de nadruk te veel op AH ligt en niet op de bioscopen. Maar ja, dat is het prijskaartje wat wij moeten be talen... En dat mag best!' Huub Roelvink, directeur LUX Nijmegen 'Het feit dat de filmbranche sa menwerkt om haar product aan de man te brengen vind ik erg goed. Te vaak zie ik dat distributeurs en theaters hun belangen als tegen gesteld zien, terwijl die over het algemeen hetzelfde zijn: namelijk zoveel mogelijk bezoekers genere ren! Belangrijk vind ik dat de actie zowel de arthousebezoekers als meer mainstream liefhebbers kan aanspreken. Daarbij is Albert Heijn een geschikte partner. Wel vind ik het erg moeilijk om het effect te me ten; ik heb de cijfers van de laatste jaren er op nagekeken, maar kan er in het geval van LUX niet veel zin nigs over zeggen.' Een wisselend panel geeft kort antwoord op een actuele 'Well with all due respetts sïr, fwat wasn't my line, that was a quote.' (Denzel Washington in The Pelican Brief)

Historie Film- en Bioscoopbranche

Holland Film Nieuws | 2008 | | pagina 28