Films voor theaters die erin geloven ACHTER DE SCHERMEN HFN European Film Partners wil produceren en distribueren Nederland is weer een onafhankelijke filmdistributeur rijker. Na de start van arthousespecialist Cinéart, nu een halfjaar geleden, volgde onlangs European Film Partners. Aan het roer staat Errol Nayci, de man die eerder salesmanager was bij Walt Disney. EFP betreedt een volle markt van onafhankelijke filmdistributeurs, maar doet dat met een plan 'waarmee we traditionele scheidslijn tussen productie en distributie willen doen verdwijnen.' 'Het is me op gevallen dat er te weinig creatieve interactie is tussen distribu teur en vertoner.' EÖ Door Jeroen Huijsdens Het avontuur dat European Film Partners (EFP) heet, brengt Errol Nayci weer samen met voormalig produc- tiepartner Volkert Struycken. De twee waren enkele jaren geleden nog speelfilmproducent. Moe gestreden lieten zij hun bedrijf Get Reel Productions achter zich om ieder hun weg te gaan. Maar het bloed kruipt waar het niet gaan kan. Dus toen Struycken EFP oprichtte, vroeg hij aan Nayci de dagelijkse leiding op zich te nemen. Prijsopdrijving 'Aan de basis ligt een fonds van waaruit alle activitei ten van EFP worden ontplooid', aldus Errol Nayci. 'EFP stopt in sommige gevallen in een vroeg stadium geld in lokale en internationale filmproducties in ruil voor distri butierechten voor de Benelux en/of een aandeel in de winst. Dat doen we om te voorkomen dat ook wij in de bidding warterechtkomen waar onafhanklijke distribu teurs tegenwoordig in verzeild raken. Los daarvan heb ben we met dit distributiekantoor nu de mogelijkheid gecreëerd om zelf films in de bioscoop uit te brengen.' Nayci verwacht veel van de denkwijze die aan deze strategie ten grondslag ligt. 'Je ziet dat sommige dis tributeurs nauw samenwerken met bepaalde produ centen, maar ze hebben die productie-ervaring niet. Wij wel. Wij hebben aan de andere kant van die tafel gezeten. Daar gaan we ons voordeel mee doen.' Proost! (beeld Borf/e Shock) Het draait om de films Uiteindelijk draait het allemaal toch om de films. Een blik op de eerste twee films - Factory Cirl(2\ augustus) en Botfle Shock (2 oktober) - leert dat we die vooral in de hoek van de filmtheaters en arthouses moeten zoeken. Nayci: 'De nadruk ligt bij ons op de betere film en film maker. Zo hebben we de distributierechten van Surveil lance van Jennifer Lynch, de dochter van David Lynch.' Dat betekent dat je meer de mensen van de filmthe aters aan de lijn gaat krijgen dan die van bioscopen? Nayci: 'Ik wil de films vooral uitbrengen in die theaters die er geloof in hebben. Neem een filmtheater zoals Lumière in Maastricht. Dat heeft zijn eigen mensen in dienst die voor promotie zorgen. Zij kennen als geen ander hun eigen publiek. Als zij hun schouders eronder zetten, weten ze films beter te laten presteren. Het is me opgevallen dat er te weinig creatieve interactie is tussen distributeur en vertoner. Dat wil ik veranderen.' Distributiedomino Veranderingen en verschuivingen in filmdistributieland staan zelden of nooit op zich. Het vertrek van de salesmanager bij de ene maatschappij leidt vrijwel altijd tot vertrek van zijn concullega bij de ander. Het film- en bioscoopbedrijf kent een hoog intern doorschuifgehalte, of liever gezegd, een hoog domino-effect. Het eerdere vertrek van Wilco Wolfers bij Warner deed de vraag rijzen of sales director Karel de Vries hem zou opvolgen. Warner Bros. bood De Vries de functie te laat aan: hij had al ja gezegd tegen Universal Pictures, waar men iemand zocht om directeur Max van Praag op te volgen. Maar wie moest er nu dan weer in de voetsporen van De Vries bij Warner treden? Zeker niet voormalig Fox-salesmanager Sharita Hasnoe, want die was door Disney alweer gevraagd de opengevallen positie van Errol Nayci in te nemen. En Liane Geheniau was ook geen optie, dat maakte haar promotie tot salesmanager van Paradiso wel duidelijk. De immer ambitieuze BFD'er Bas Hol dan? Of wellicht Martin Ruttenberg van RCV? Wie zal het zeggen? En ondertussen weten we nog steeds niet wie de nieuwe baas wordt op het Warner-kantoor. Hoe dan ook: over een jaar ziet het speelveld met dominostenen er ongetwijfeld weer anders uit... 'lf the French lose, they might bring back the quillotuine.' (Dennis Farina als Maurice in Bottle Shock)

Historie Film- en Bioscoopbranche

Holland Film Nieuws | 2008 | | pagina 29