Films voor theaters die erin geloven
ACHTER DE SCHERMEN
HFN
European Film Partners wil produceren en distribueren
Nederland is weer een onafhankelijke filmdistributeur
rijker. Na de start van arthousespecialist Cinéart, nu
een halfjaar geleden, volgde onlangs European Film
Partners. Aan het roer staat Errol Nayci, de man die
eerder salesmanager was bij Walt Disney. EFP betreedt
een volle markt van onafhankelijke filmdistributeurs,
maar doet dat met een plan 'waarmee we traditionele
scheidslijn tussen productie en distributie willen doen
verdwijnen.'
'Het is
me op
gevallen
dat er te
weinig
creatieve
interactie
is tussen
distribu
teur en
vertoner.'
EÖ
Door Jeroen Huijsdens
Het avontuur dat European Film Partners (EFP) heet,
brengt Errol Nayci weer samen met voormalig produc-
tiepartner Volkert Struycken. De twee waren enkele
jaren geleden nog speelfilmproducent. Moe gestreden
lieten zij hun bedrijf Get Reel Productions achter zich
om ieder hun weg te gaan. Maar het bloed kruipt waar
het niet gaan kan. Dus toen Struycken EFP oprichtte,
vroeg hij aan Nayci de dagelijkse leiding op zich te
nemen.
Prijsopdrijving
'Aan de basis ligt een fonds van waaruit alle activitei
ten van EFP worden ontplooid', aldus Errol Nayci. 'EFP
stopt in sommige gevallen in een vroeg stadium geld in
lokale en internationale filmproducties in ruil voor distri
butierechten voor de Benelux en/of een aandeel in de
winst. Dat doen we om te voorkomen dat ook wij in de
bidding warterechtkomen waar onafhanklijke distribu
teurs tegenwoordig in verzeild raken. Los daarvan heb
ben we met dit distributiekantoor nu de mogelijkheid
gecreëerd om zelf films in de bioscoop uit te brengen.'
Nayci verwacht veel van de denkwijze die aan deze
strategie ten grondslag ligt. 'Je ziet dat sommige dis
tributeurs nauw samenwerken met bepaalde produ
centen, maar ze hebben die productie-ervaring niet.
Wij wel. Wij hebben aan de andere kant van die tafel
gezeten. Daar gaan we ons voordeel mee doen.'
Proost!
(beeld Borf/e
Shock)
Het draait om de films
Uiteindelijk draait het allemaal toch om de films. Een blik
op de eerste twee films - Factory Cirl(2\ augustus) en
Botfle Shock (2 oktober) - leert dat we die vooral in de
hoek van de filmtheaters en arthouses moeten zoeken.
Nayci: 'De nadruk ligt bij ons op de betere film en film
maker. Zo hebben we de distributierechten van Surveil
lance van Jennifer Lynch, de dochter van David Lynch.'
Dat betekent dat je meer de mensen van de filmthe
aters aan de lijn gaat krijgen dan die van bioscopen?
Nayci: 'Ik wil de films vooral uitbrengen in die theaters
die er geloof in hebben. Neem een filmtheater zoals
Lumière in Maastricht. Dat heeft zijn eigen mensen in
dienst die voor promotie zorgen. Zij kennen als geen
ander hun eigen publiek. Als zij hun schouders eronder
zetten, weten ze films beter te laten presteren. Het is
me opgevallen dat er te weinig creatieve interactie is
tussen distributeur en vertoner. Dat wil ik veranderen.'
Distributiedomino
Veranderingen en verschuivingen in filmdistributieland staan zelden of nooit op zich. Het vertrek van de salesmanager bij de
ene maatschappij leidt vrijwel altijd tot vertrek van zijn concullega bij de ander. Het film- en bioscoopbedrijf kent een hoog
intern doorschuifgehalte, of liever gezegd, een hoog domino-effect. Het eerdere vertrek van Wilco Wolfers bij Warner deed
de vraag rijzen of sales director Karel de Vries hem zou opvolgen. Warner Bros. bood De Vries de functie te laat aan: hij had
al ja gezegd tegen Universal Pictures, waar men iemand zocht om directeur Max van Praag op te volgen. Maar wie moest er
nu dan weer in de voetsporen van De Vries bij Warner treden? Zeker niet voormalig Fox-salesmanager Sharita Hasnoe, want
die was door Disney alweer gevraagd de opengevallen positie van Errol Nayci in te nemen. En Liane Geheniau was ook geen
optie, dat maakte haar promotie tot salesmanager van Paradiso wel duidelijk. De immer ambitieuze BFD'er Bas Hol dan? Of
wellicht Martin Ruttenberg van RCV? Wie zal het zeggen? En ondertussen weten we nog steeds niet wie de nieuwe baas wordt
op het Warner-kantoor. Hoe dan ook: over een jaar ziet het speelveld met dominostenen er ongetwijfeld weer anders uit...
'lf the French lose, they might bring back the quillotuine.' (Dennis Farina als Maurice in Bottle Shock)