'Je moet als klant iets te beleven hebben' m HFN INTERVIEW INTERVIEW Gert Verhulst: yJe moet het zo neerzetten dat mensen het gevoel hebben dat als ze niet komen, ze iets hebben gemist/ Een gesprek met Gert Verhulst en Dominic Stas van Studio 100 In amper twaalf jaar tijd is Studio 100 uitgegroeid tot een glorieus entertainmentbedrijf dat afgelopen jaar zo'n 79 miljoen euro gecon solideerde omzet had met onder meer films, shows, boeken, dvd's, merchandising en de verschillende Plopsaland-pretparken. Geestelijk vader en creatieve kracht van het eerste uur Gert Verhulst en algemeen directeur Benelux Dominic Stas lijken dan ook de figuren bij uitstek om te praten over entertainment, het verschil tussen Belgen en Nederlan ders en het Nederlandse film- en bioscoopbedrijf. Door Jeroen Hui/Wens De laatste kilometers van de reis naar het bijna met Antwerpen vergroeide plaatsje Schelle, roepen enigszins herinneringen op aan Ame rikaanse wegen zoals die zich in de Verenigde Staten aan de rand van steden bevinden. Aan weerzijde van de drukke weg met parallelbanen bevinden zich grote en opvallende reclame-uitingen en dito panden van bedrijven zoals BMW en Burger King. Het lijkt Amerika in het klein te zijn, en dat geldt eigenlijk ook voor het bedrijf waar ik naar op weg ben: Studio 100. Studio 100 werd in 1996 opgericht door Danny Verbiest, Hans Bourlon en Gert Verhulst. Het is deze Gert die vooral het gezicht is geworden van het Belgische productiehuis dat bekende en succesvolle karakters en formules voortbracht als Kabouter Plop, Mega Mindy, K3, Piet Piraat, Het Huis Anubis en natuurlijk Samson Gert. Met die twee karakters, een man en een hond, begon het alle maal zo'n twintig jaar geleden. Inmid dels werken er zo'n 550 werknemers ('voltijds equivalenten') bij de Studio 100-groep en werd er in 2007 een geconsolideerde omzet gemaakt van 79 miljoen euro. Dat geld wordt niet alleen verdiend met televisieprogram ma's, maar vooral ook met dvd's, films, boeken, pretparken en niet te vergeten merchandising. De parallel met Walt Disney dient zich aan. Want begon Walt zijn imperium niet ooit met een muis, zoals Gert dat min of meer deed met een hond? 'Die vergelijking wordt eigenlijk altijd door andere mensen gemaakt. Het is een f laterende ver gelijking, maar de schaal is natuurlijk nog altijd van een andere orde', aldus de als bescheiden te typeren Gert Verhulst. Verhulst: 'Maar als je de biografie leest van Michael Eisner (voormalig CEO van Disney; red.), dan zie je wel dat hij eigenlijk met hetzelfde soort problemen zat als waar wij mee zitten.' Hoe verklaren jullie het succes van Studio 100? Dominic Stas: 'Als je mensen van buitenaf vraagt wat Studio 100 maakt tot wat het is, dan hebben ze het over de sterke marketingma- chine. Alsof er hier iets industrieels staat. Maar het start gewoon met sterke, zo niet ijzersterke content gemaakt voor een breed publiek. Het wordt gemaakt volgens een bepaald recept, een recept van 'de wereld is mooi'. Het is relatief veilig en biedt herkenbare personages. Het zijn die dingen die door critici worden genoemd om te zeggen wat er mis is met Studio 100. Maar die juist maken dat het grote publiek ons graag heeft.' Heb je ooit voorzien dat het zo zou uitgroeien? Gert Verhulst: 'Uiteraard! Haha. Een bedrijf zoals we dat hier nu heb ben, is geen doel op zich. Je werkt, bouwt voort en probeert uiteraard te groeien, maar je kunt dingen niet Foto Luk Mon- saerf. voorzien of voorspellen. We hebben altijd geprobeerd een draagvlak te creëren dat breed genoeg was.' Maar hoe zijn jullie omgegaan met de forse groei van het bedrijf? Er moet een spanning zijn geweest tussen het zakelijke en het creatieve avontuur. Gert Verhulst: 'We zijn eigenlijk nooit zo met het zakelijke bezig geweest. Dat vloeit voort uit het inhoudelijke. Als we een project opstarten wordt er niet gedacht wat het op zal brengen, of dat het zakelijk haalbaar is. Als we denken dat iets een goed project is, dan gaan we ervoor en doen we het. Je moet jezelf nooit de vraag stellen wat er gebeurt als iets mislukt. Je moet ervan uitgaan dat het lukt.' Dominic Stas: 'Als je ergens sterk in gelooft, dan lukt het ook...vaak. Dat heeft het bedrijf ook wel bewezen.' Hoe typeren jullie het verschil tussen de Belgische en Nederlandse cultuur voor wat betreft de entertainmentbe- leving? Gert Verhulst: 'Het gaat sneller in Nederland. Jullie willen sneller nieuwe dingen zien. In Vlaanderen slagen we erin om projecten toch vijf a tien jaar te laten lopen. Het is ove rigens niet zozeer het Nederlandse publiek dat om die nieuwe dingen vraagt, alswel de aankopers van televisieprogramma's. Wat betreft de populariteit van K3, Mega Mindy enzovoorts, is dat verschil tussen Belgen en Nederlanders helemaal niet zo groot.' De Nederlander gaat per jaar ge middeld maar zo'n 1,4 naar de bios coop. De Belgen daarentegen halen een gemiddelde van 2,3. Waardoor komt dat denken jullie? Gert Verhulst: 'Daarin heeft de Kinepolis groep natuurlijk een hele belangrijke, baanbrekende rol gespeeld, met bioscopen zoals Kinepolis en Metropolis. Zij hebben echt een voorlopersrol gespeeld in het weer populair maken van bioscoopbezoek. Als ik zie hoe ik vroeger, nou zelfs vijftien d twintig jaar geleden, naar de bioscoop moest... Dan moest je de stad in, zat je op slechte stoelen, kreeg je pijn in de rug, wist je van tevoren niet eens of je wel binnen kon geraken. Er is zoveel ten goede veranderd. Als de Nederlander honderd euro uitgeeft aan een feest, gaat er dertig euro naar het eten en zeventig euro naar het entertainment. In Vlaanderen is dat andersom. Wij eten zeventig euro op en voor de overige dertig mag er nog een goochelaar aan de tafel komen en een orkestje komen spelen. Jullie gaan liever naar het theater en eten minder. Wij geven het geld liever uit aan eten en dan houd je minder geld over, dus kun je dan beter naar de bioscoop gaan.' Als jullie specifiek naar de Ne derlandse bioscoopmarkt kijken, bijvoorbeeld door jullie films in ogenschouw te nemen, ervaren jullie de Nederlandse markt dan als moeilijk? Dominic Stas: 'Nee, zeker niet. We hebben dertien speelfilms gemaakt. Ze hebben in de Benelux zo'n 320.000 bioscoopbezoekers per film gehaald. Dat is toch behoorlijk voor films die alleen in de namid dag spelen. We proberen ook heel bewust rekening te houden met die lokale markt. Dat doen we onder meer door mensen als Paul de Leeuw, Frans Bauer en Leon- tien Borsato bij onze speelfilms te betrekken.' Maar wat vinden jullie van het Nederlandse bioscooppark, als je bekend en vertrouwd bent met wat je hier in België aantreft? Gert Verhulst: 'Ik moet zeggen dat ik daar toch niet heel veel ervaring mee heb. De bioscopen die ik heb ervaren tijdens premières van onze films zagen er toch heel proper uit...' Dominic Stas: 'Het is inderdaad wel anders dan de Belgische situatie als je het daar mee gaat vergelijken. België heeft meer multiplexen buiten het centrum. In Nederland heeft men zich daar altijd fel tegen ge keerd. Nederland is wel complexer. Hier moetje met dertig kopieën uit om het land te dekken, in Neder land met 120 kopieën. Een van de belangrijke peilers van jullie bedrijf is de verkoop van mer chandising. Waarom lijkt de verkoop ervan in de Nederlandse bioscopen niet echt van de grond te komen? Dominic Stas:Ik weet niet of je al in de vernieuwde Kinepolis bent gaan kijken, maar daar heb je bij de entree een winkeltje. Naast ijs en popcorn wordt daar ook merchan dising verkocht van nieuwe films. Met die dingen ga je naar de kassa, waar je dan tegelijk je bioscoopticket koopt. Het is toch eerder een kwestie van doen, ervoor gaan, dan dat er een reden is dat het er niet komt. Er moeten ondernemers zijn die stap pen zetten om het te gaan doen.' Gert Verhulst: 'En de films moeten natuurlijk wel merchandabel zijn. Is dat trouwens een goed woord? Van zoiets als Ciske de rat kun je de soundtrack verkopen of het boek in een nieuwe editie. Maar een pluche Ciske? Nee, dat werkt niet.' Dominic Stas: 'Inderdaad, bij de juiste combinatie werkt het wel. Kijk, het werkt in het theater, het werkt in onze parken, dus waarom zou het niet werken in de bioscoop?' Stel jullie worden morgen directeur van een groot bioscoopconcern in Nederland. Wat gaan jullie dan doen? Gert Verhulst: 'Je moet als klant werkelijk iets te beleven hebben. Dat zien we ook in onze parken. Mensen alleen maar attracties bieden is niet genoeg. Je moet evenementen neerzetten. Je moet het zo neerzet ten dat mensen het gevoel hebben dat als ze niet komen, ze iets hebben gemist. Gewoon alleen films afspe len in een zaal die er altijd hetzelfde uitziet, dat werkt niet meer. Dan bied je geen verrassing.' Dominic Stas: 'Ik zou ook sterk aan de beleving werken. Als je het onderscheid wilt accentueren tussen het thuis naar een film kijken en de bioscoopervaring dan moet je de klant wel echt iets bieden. Dat kan op allerlei manieren. Ik ken bioscopen waar ze met Halloween toch een heel programma in elkaar zetten. Dat werkt wel bij mijn kinderen. Maar het is, zoals Gert eerder aangaf, als je iets bijzonders, iets ongeloof lijks aan biedt, dan komen de mensen wel.' 'Plopperdeplopperdeplop' (gevleugelde uitspraak Kabouter Plop) Studio 100 had in 2007 een omzet van 79 miljoen euro.

Historie Film- en Bioscoopbranche

Holland Film Nieuws | 2008 | | pagina 8