Een jaar loopt ten einde, een nieuw jaar begint m HFN EO ACHTER DE SCHERMEN Inzoomen op 2009 ACHTER DE SCHERMEN Ruim een maand voordat op de nieuwjaarsreceptie van de NVF en de NVB in Tuschinski de jaarcijfers van 2008 worden gepresenteerd, evalueren wij alvast even het afgelopen jaar. Daarnaast nemen we een kijkje in de glazen bol van 2009. Bert Goes sen: 'Waar ik bang voor ben is dat mul- tiplexen meesnoe- penvan arthouse- titels/ Door llona van Gene/eren Stort Iedereen in de filmbranche is het erover eens, ondanks het EK voetbal, Olympische spelen en de hard toegeslagen kredietcrisis kun nen we 2008 toch naar tevreden heid afsluiten. De bruto recette zal op vrijwel hetzelfde bedrag uitkomen als vorig jaar (159 mil joen euro). Gestegen ticketprijzen compenseren daardoor de iets te ruglopende bezoekcijfers. Michael Lambrechtsen (NVF): 'Volgens mij is de kredietcrisis hier nog niet ingeslagen. Iedereen loopt nog met zijn hoofd in de wolken. De gevolgen ga je volgend jaar pas merken.' Trends Zowel Daniella Koot, manager programmatie bij Pathé als Rachel van Bommel, managing director bij Independent Films signaleren dezelfde trend van 2008. Van Bommel: 'Wat opvallend is aan dit jaar is dat er niet veel grote uitschieters zijn. Max had vorig jaar een goed voorgevoel over Mamma Mia! en The Kite Runner. Mamma Mia! staat nu op nummer een met zesenhalf miljoen euro, The Dark Knight op twee met vijf miljoen en dan The Kite Runner op drie met 4,7 miljoen. Goede cijfers, maar een jaar geleden haalden Pirates en Alles is liefde maar liefst tien miljoen. Als de boxoffice gelijk blijft dan betekent het dat de omzet gelijkmatiger verdeeld is.' Ook Daniella Koot benoemt deze ontwikkeling. Daarom was ze ook niet blij met het verschuiven van Harry Potter: 'We zijn steeds afhankelijker van grote titels. Die waren er dit jaar in beperkte mate en ze kwamen laat. Bond doet het gigantisch, maar kwam pas in november. Hij zou Mamma Mia! nog voorbij kun nen gaan, maar we merken wel dat mensen teleurgesteld zijn dat het geen ouderwetse Bond is. Sex and the City, Wall E en Indiana Jones waren erg fijn in de zomer, boven Slumdog Mil- lionaire onder Star Trek hoogtepunt werd bereikt in mei, toen we twee weken lang abso lute marktleider waren!' Wallie Pollé van Cinéart neemt zijn petje af voor Independent: 'Door de goede resultaten van de Neder landse films in de afgelopen twee jaar zie je nu dat er allerlei initia tieven worden ondernomen voor lokaal product. A-Film, RCV, BFD en anderen gaan daar zeker om trekken en duwen.' Rachel maakt zich echter geen zorgen: 'Na Van God los werd er bij de majors ook op "local production" ingezet. Na een flop haken ze weer af. De kracht van Independent is om niet weg te gaan. Wij blijven structu- De klappers van 2009 Wat is de verwachting voor 2009? Karel de Vries van Univer- sal Pictures: 'Het volgend jaar ziet er voor de bioscopen interessant uit, met zomertitels als Het Bernini mysterie, Harry Potter, Terminator Salvation en lee Age 3. Bij UPI gaan we twee grote franchises 're-booten', namelijk The Fast the Furious 4 met Vin Diesel en natuurlijk Star Trek. Waar ik ook veel van verwacht is de nieuwe film van Richard Curtis (Love Actualfy), The Boat that Rocks. Het gaat over zo'n Veronica-achtig radiopiratenschip. Geweldig grap pig! Ook voor De storm heb ik goede verwachtingen. Als iemand het kan is het Ben Sombogaart. Afgelopen week heeft hij een polder in Vlaanderen onder water gezet!' Daniella Koot voegt er nog een potentiële hitfilm aan toe: 'van Spion van Oranje heb ik nog niks gezien, maar als de populariteit van Paul de Leeuw een maatstaf is, zou dat wel eens heel succesvol kunnen worden.' Meanwhile in the arthouses... We kijken ook even hoe de zaken ervoor staan op arthousegebied. Eigenaar Bert Goessen van Cine- citta Tilburg denkt dit jaar ondanks een tegenvallend najaar positief af te sluiten. Zijn successen waren onder meer Atonement, Control, No Country For Old Men, II y a longtemps que je t 'aime en de grote verrassing Into the Wild, die in Tilburg al dertig weken loopt. Voor het komende jaar heeft hij op festivals al diverse interessante titels gezien. Bert: 'Ik was erg on der de indruk van de opening van het filmfestival in Gent, Burning maar door het uitstellen van Harry Potter gaan wij bij Pathé het ge stelde budget niet halen. Dat is bij uitstek een titel waar je op rekent. Nu zie ik dat de top tien 60% van de omzet maakt. Normaal is dat 80%!' Verrassende ontwikkeling Independent Films heeft ook met een andere trend gebroken, namelijk dat UPI per definitie marktleider is. Van Bommel: '2008 is voor ons een historisch jaar! Het Plain met Charlize Theron. Che van Soderbergh is niet gemak kelijk, maar ik vond hem heel bijzonder. Daarnaast verwacht ik veel van The Wrestler van Aro- nofsky, de winnaar van Venetië met een geweldige rol van Mic- key Rourke. In de Kazachstaanse film Tulpan zie ik een waardig opvolger van The Story of the Wee ping Camel. Tenslotte heb ik net als Wallie hoge verwachtin gen van Danny Boyle's Slumdog Millionaire, de publieksfavoriet van Toronto. Een op vele lagen te lezen, kleurrijk liefdesverhaal dat zich in de sloppenwijken van Bombay afspeelt. De film wordt door Cinéart op het Filmfestival in Rotterdam gelanceerd en zal daar hoog eindigen in de publieksenquête.' Distributeur Wally vindt de film adembene mend: 'Eigenlijk is mijn ervaring dat er in een jaar maar een paar films zijn waar je helemaal verrukt van bent en waarin alles klopt. Dat heb ik bij deze film en ik hoop daar ook op bij Australia. Regisseur Baz Luhrmann hebben wij ontdekt met Strictly Ballroom. Hij is echt een waanzinnig talent. Trouwens, wat betreft klassiekers, ik ben erg blij dat mijn lievelings- film Rocco e suoi Fratelli van Visconti opnieuw wordt uitge bracht door het Filmmuseum. Met daarbij een zomerretrospectief van Alain Delon! Zo'n verrukkelijk acteur, daar smul ik van!' Nieuwe bioscopen Hoe staat het met verbouwingen en nieuwbouw van theaters? Daniella Koot: 'Het gerenoveerde City Amsterdam had eigenlijk in november al open gemoeten. Er moet helaas nog veel gebeuren, dus dat wordt echt zomer 2009. Er komen zes zalen van gemid deld 150 stoelen met arthouse- uitstraling. Het wordt een theater voor de dertigplusser. Het zal meer een concurrent worden van The Movies dan van Cinecenter. Pathé Buitenhof Den Haag moet eenzelfde uitstraling krijgen. Daar wordt het restaurant ook weer in ere hersteld. En ook Scheveningen krijgt een face-lift.' De bioscoopsi tuatie in Tilburg doet Bert Goessen fronsen. 'Je hebt nu MUSTSEE met zeven zalen, Euroscoop met twaalf zalen en Cinecitta met drie zalen. Dat voor een stad met 200.000 inwoners. De hoop is natuurlijk dat, net als bij CineMec in Ede en Pathé de Kuip, mensen uit de wijde omgeving hierheen komen, mede vanwege het gratis parkeren. Cinecitta heeft al jaren een duidelijk arthousesignatuur. Mensen die niet van het Disney- gevoel houden, weten het theater te vinden, maar ze merken het verschil nu wel degelijk. Alle theaters bieden nu sneaks, ladies nights en 50+ voorstellingen. Op een bepaald moment wordt de spoeling dus dun. Zo draaien er nu drie prints van Burn After Reading in Tilburg. Dat was vroe ger ondenkbaar. In Breda staat hetzelfde te gebeuren. Waar ik bang voor ben is dat multiplexen meesnoepen van arthousetitels, maar als puntje bij paaltje komt liever in vier zalen James Bond draaien. Maar dan is het filmhuis al onderuit gegaan. Het gevaar ligt op de loer dat een prachtig arthousecircuit in vijfentwintig a dertig steden langzaam de das wordt omgedaan. Zelfs een suc cesvol complex als LUX zou sterk te lijden krijgen van een megabi oscoop.' Conclusie In de filmbranche zullen altijd re denen zijn om te mopperen, maar voor het komend jaar mogen we concluderen dat de tendens toch gematigd positief is. Of zoals Karel de Vries het droog jes formuleert: 'Het klinkt niet zo spannend, maar ik verwacht dat we het komend jaar met z'n allen goed op onze eigen tent moeten letten. Volgens mij komt het dan wel goed!' \re you nervous?' (Dev Patel als Jamal Malik in Slumdog Millionaire) 'Ohce again, I must ask too much of you Harry.' (Michael Gambon als professor Dumbledore in Harry Potter and the Half-Blood Prince)

Historie Film- en Bioscoopbranche

Holland Film Nieuws | 2008 | | pagina 10