Teloorgang van een beroepsgroep TECHNIEK TECHNIEK 'die deur doe ik een keer per week open, om eventjes te kijken of de projec toren niet zijn wegge lopen.' E3 Pathé heroverweegt positie operateurs Pathé bereidt zich zorgvuldig voor op de aanstaande overgang naar digitale projectie. Ook organisatorische zaken worden daarbij tegen het licht gehouden. Doordat er volgens eigen onderzoek van het bedrijf amper kennis nodig is om de apparatuur te kunnen bedienen, zal de functie van operateur binnen Pathé hoogstwaarschijnlijk verdwijnen. Door een aantal nieuwe functies te creëren, denkt 's lands grootste bioscoopconcern het aantal ont slagen te kunnen beperken. Door Frank de Neeve Afgelopen zomer bracht de operateurs van Pathé weinig zonnig nieuws. Ze ontvingen een brief van het hoofd kantoor, waarin hen werd meegedeeld dat de directie een adviesaanvraag aan de ondernemingsraad had gestuurd, met hun visie op de personele consequenties van de introductie van digitale projectie. Momenteel heeft Pathé slechts een klein aantal digitale projectoren, die voornamelijk worden gebruikt voor evenementen zoals live opera. Ter voorbereiding op de omslag van het complete concern naar digitale projectie, is in 2006 een werkgroep gevormd om de interne orga nisatorische impact hiervan in kaart te brengen. Hiervoor is eerst bekeken waaruit de huidige werkzaamheden van de operateur bestaan. Men kwam tot de conclusie dat 71 procent van het werk gerelateerd is aan 35mm-f ilm, het restant bestaat onder meer uit onderhoud. Om zich te oriënteren op de werkzaamheden die bij digitale projectie behoren, heeft de werkgroep een aantal bezoeken aan hardwareleveranciers, buitenlandse bioscopen en bioscoopconcerns gebracht, zoals aan Vue Huil, een volledig gedigitaliseerd multiplex waar zelfs helemaal geen 35mm-film meer wordt gedraaid. Hier kwam de werkgroep tot de conclusie dat digitale cinema slechts zeer geringe werkzaamheden met zich mee brengt, waarvan het merendeel zo eenvoudig is dat het geen technische kennis vereist. Als het aan Pathé ligt, zal de functie van operateur bij het concern dan ook verdwijnen. Het is echter de bedoe ling dat er een aantal nieuwe functies wordt gecreëerd, waardoor het merendeel van de ongeveer veertig operateurs en senior operateurs bij het bedrijf zal kunnen blijven werken. Een druk op een knop Pathé's financieel directeur Mare Canisius is lid van de werkgroep die de interne organisatorische impact van de digitalisering heeft onderzocht. Volgens hem is er een aantal stadia te onderscheiden bij digitale projectie. 'Bij de huidige generatie digitale installaties wordt gewerkt met individuele servers die met harddisks worden gela den. Hierop volgt een stadium waarin er een centrale server in het theater staat. In het derde stadium, wat wij overigens niet op korte termijn verwachten, staat deze server ergens centraal in het land, bijvoorbeeld in ons hoofdkantoor in Amsterdam, zodat alle projectoren vanaf één bureau kunnen worden geprogrammeerd. Het tweede stadium met een centrale bioscoopserver hebben wij kunnen zien in Vue Huil en daar ging de cabinedeur echt op slot. Sterker nog: de enige die daar nog toegang heeft tot de cabine is de theatermanager, die we daar letterlijk hebben horen zeggen 'die deur doe ik een keer per week open, om eventjes te kijken of de projectoren niet zijn weggelopen.' Er is eigenlijk geen sprake meer van het bedienen van de apparatuur. Je drukt letterlijk op een knop en als je aan het begin alles goed hebt ingeregeld, dan werkt het gewoon. De conclusie is dan ook dat de werkzaamhe den die nu met 35mm worden gedaan, zich niet zullen voordoen in het digitale tijdperk. Voor zover er extra kennis noodzakelijk is, is die zodanig gespecialiseerd dat het bijna onmogelijk is om een grote groep mensen daarvoor op te leiden. Dat werk willen we dan ook uitbesteden. Er zal wel wat werk overblijven in de cabine, maar dat is niet per se een functie voor een operateur, dat kun je in principe door iedereen laten doen. En het programmeren van de apparatuur lijkt veel meer op een administratieve functie dan per se een technische. De werkzaamheden van de ope rateur komen dus te verval len en in het digitale tijdperk zullen daar geen nieuwe werkzaamhe den voor in de plaats komen.' De functie van operateur vervalt, maar welke nieuwe functies worden er gecreëerd? 'De senior operateur zal blijven bestaan, maar die zal meer een rol als technisch manager krijgen, bijvoorbeeld voor het aanstu ren van externe technici en voor projectondersteuning. Omdat wij voor al onze theaters meer bundeling van activiteiten willen bij dezelfde leveranciers, komt er op ons hoofdkantoor iemand die deze leveranciers gaat aanstu ren. Dit is de SLA-manager, aangezien hij te maken heeft met de 'service level agreements'. Ook zullen wij op ons hoofdkantoor proberen om een aantal operateurs een administratieve functie aan te bie den. Maar de belangrijkste functie die we gaan creëren, aangezien de meeste mensen daarin een nieuwe positie zullen krijgen, is de facilitair medewerker die in het theater verantwoordelijk wordt voor het onderhoud. We zullen proberen om zoveel mogelijk mensen te behouden, maar voor wie dat niet lukt, komt er een sociaal plan. Daarover zijn we nu met de ondernemingsraad en het FNV in gesprek.' Ik begrijp dat u voor sommige onderhoudswerkzaam heden die nu door het eigen personeel worden gedaan servicecontracten met externe bedrijven wilt afsluiten? 'Als bedrijf moeten wij ons houden aan arbo-wetten, NEN-normeringen en dergelijke. Als er bijvoorbeeld met elektriciteit wordt gewerkt, is er wetgeving die de veiligheid van ons personeel en dat van onze bezoekers garandeert. Daarnaast hebben wij verzekeringen die ons verplichten om ons te houden aan de wet en aan NEN- normeringen. Wij vinden het beter om dat soort werk zaamheden in te kopen, omdat wij als betrekkelijk kleine organisatie moeilijk al die wetgeving kunnen bijhouden.' U heeft het over het digitaal vertonen van reguliere speel films, maar juist voor andere zaken die digitale projectie mogelijk maakt, zoals evenementen en presentaties, is De operafeur nieuwe stijl: de technisch mana ger. Foto Benny Yntema. specialistische kennis nodig. 'Pathé is van mening datje specialisme moet inhuren, tot het moment dat je zoveel specialisten nodig hebt, dat het zinvol is om mensen daarvoor op de payroll te zetten. Wij hebben binnen Pathé bijvoorbeeld alles op het gebied van automatisering ge-outsourced. Eenzelfde standpunt heb ik ten aanzien van digitale projectie.' Het is zaterdagavond, acht uur. Pathé Tuschinski staat stil omdat er geen operateur meer is. En de leverancier waarmee u een servicecontract heeft is op een feestje buiten de stad. Wat dan? 'Bij Pathé hebben we hoog in het vaandel staan dat de klant koning is. Door goede afspraken te maken met die leveranciers, moeten we dat dan ook voorkomen. Maar als je vraagt "moet een organisatie bereid zijn om spora disch een voorstelling af te gelasten omdat de projector stilstaat doordat er onvoldoende kennis in huis is", dan is mijn antwoord daarop ja. En daarbij is het ook niet zo dat Pathé naar een model gaat waarbij er geen technische mensen meer in dienst zijn. We hebben altijd nog de senior operateurs, die zijn er hopelijk nog een lange tijd.' U baseert uw conclusies alleen op gesprekken met anderen; zelf heeft Pathé geen enkele ervaring met het draaien van reguliere digitale cinemavoorstellingen. 'Dat klopt. In Nederland niet, maar in Frankrijk wel. Daar bij is er in beide landen onderzoek gedaan en we zijn tot dezelfde conclusies gekomen. Wij zullen in Nederland zelf pas ervaring gaan opdoen met digitale projectie op het moment dat wij het besluit nemen "we gaan los". Dan gaan we ermee spelen, dan gaan we oefenen. We zul len eerst een pilot doen, waarbij we zeker kinderziektes tegen zullen komen en voor verrassingen zullen komen te staan. Maar wij vinden dat we vanaf dat moment voldoende tijd hebben om genoeg ervaring op te doen om grootschalig digitale projectoren neer te zetten in de theaters.' Wat is het tijdspad voor deze veranderingen? 'De snelheid is voor een belangrijk gedeelte afhankelijk van de contractonderhandelingen die momenteel plaats vinden met filmproducenten en hardwareleveranciers. Wij verwachten dat Pathé in 2009 de eerste serieuze stappen in digitale projectie gaat zetten. Het besluit daar over valt een dezer kwartalen, maar persoonlijk denk ik dat het eerder de tweede helft van 2009 wordt, dan de eerste helft. Ik denk dat er door anderen ook met een scheef oog naar Pathé wordt gekeken; de distributeurs en de andere exploitanten zijn nog niet echt begonnen. Maar als er een schaap over de dam is, volgen er meer. En als dat dan ook nog een lekker dik vet schaap is...' Frank de Neeve is redacteur van Cineserver, een website over digitale cinema. Kijk voor meer informatie op www. cineserver. nl (frank@cineserver. nl). I fired yet.' (Barry Del Sherman als Brad Dupree in American Beauty) knd now for something completely different.' (Monfy Python)

Historie Film- en Bioscoopbranche

Holland Film Nieuws | 2008 | | pagina 16