Nationaal drama in Belgische potpolder HFN NL in aantocht IN PRODUCTIE IN PRODUCTIE/NL IN AANTOCHT Alain de Le vita: 'Men zegt wel eens dat kinderen en huis dieren het moeilijkst zijn om te regisseren. Maar ik kan je zeg gen: water is nog erger. Op de set van De storm In januari 1953 werd Nederland getroffen door de grootste natuurramp uit haar levende geschiedenis. Bij springtij bezweken de dijken en grote stukken van de provincie Zeeland werden overspoeld door het onstuit bare zeewater. De strijd van de Zeeuwen tegen het natuurgeweld is een gedroomde achtergrond voor een meeslepende speelfilm. Maar hoe film je op een geloofwaardige manier zo'n grootschalig fenomeen? Pro ducenten Alain de Levita, Johan Nijenhuis en regisseur Ben Sombogaart durven het aan. HFN ging kijken op de set. Door Lucia Alleman Op een miezerige novemberdag leidt producent Alain de Levita ons rond op de set van De storm. Die is opgezet in de potpolder bij Tielrode onder Antwerpen. De polder is onder water gezet. Boven het koude water steken de daken van een en kele woning en schuur uit. Verderop is het bovenste deel van de gevel van een pension te zien. Het terras is onder water gelopen. In een wankel bootje zit een gezelschap drenkelin gen te bibberen. Productieassisten ten blazen dikke rook in hun gezicht. Het duurt uren voordat regisseur Ben Sombogaart tevreden is over de opnamen en cast en crew in de verwarmde tent kunnen bijkomen. Opeens lijkt acteren niet zo leuk meer. Trauma De nieuwe Nederlandse speelfilm De storm speelt tegen de achter grond van de Watersnoodramp van 1953. De overstroming van grote delen van de provincie Zeeland leverde een nationaal trauma op. In de nacht van 31 januari werden de bewoners van tientallen kleine dorp jes totaal verrast door verwoestende golven. Meer dan 1.800 mensen en ontelbare dieren overleefden de stormvloed niet. Na het lenigen van de eerste nood ging Nederland de strijd aan met het levensbedreigen de water en werd er gestart met de Deltawerken, die pas decennia later werden voltooid. In 2000 begonnen Rik Launspach en Marjolein Beumer aan een script over de Watersnoodramp. Het plan leek onuitvoerbaar. Na jaren leuren met het plan kwamen zij terecht bij NL Film, het productiebedrijf van Alain de Levita en Johan Nijenhuis. De combinatie met regisseur Ben Sombogaart, die grote historische drama's als De tweeling, Kruistocht in spijkerbroeken Bride Flightop zijn naam schreef, lijkt ideaal voor zo'n omvangrijk project. Met een budget van zes miljoen euro gingen cast en crew op pad om dit gedurfde avon tuur tot een goed eind te brengen. Elementen Het project is op zichzelf een strijd tegen de elementen. Producent Alain de Levita: 'Men zegt wel eens dat kinderen en huisdieren het moeilijkst zijn om te regisseren. Maar ik kan je zeggen: water is nog erger. We hebben wel overwogen om de hele scène met special effects te cre ëren. Maar met ons budget is het te duur om de Pinewood Studios (in) te huren. Wat je nu ziet op de set is de helft van watje straks in de film ziet. Met blue en green screen vullen we een half dorp in.' Een van de elementen waar De Levita tegenop moet boksen is de weerzin van de bevolking van de dorpjes op Tholen. De Levita: 'De storm is niet bepaald een Holly- woodspektakel. We gaan respectvol met de historische feiten om. Maar je merkt dat de ramp daar nog zeer gevoelig ligt. Heel veel mensen foto Lucia Alleman willen er niet aan herinnerd worden. We hadden een aantal locaties in Stavenisse gekozen, maar we hebben daar vanaf moeten zien omdat we merkten dat we daar niet welkom waren.' De producenten namen de wijk naar België. Hier vonden ze twintig kilometer onder Antwerpen de pot polder, een gecontroleerd overstro mingsgebied, een uiterwaard van de Schelde. Maar natuurlijk deden zich ook hier tal van hindernissen voor: er moesten diverse vergun ningen aangevraagd worden, de locatiemanager moest uitkijken naar beschermde diersoorten en boven dien is de polder eigendom van negentig eigenaren die allemaal bepraat moesten worden. De mees ten bleken echter enthousiast over de filmplannen. Middels een sluis is het water uit de Schelde hier naar binnen gelaten. Het staat een meter diep. De polder is nu een grote watervlakte van honderd hectare. De afgelopen weken hebben zich hier hectische scènes afgespeeld. Een hele dorpsbevolking, die zich verzameld had in het pension, werd geëvacueerd langs de dijk. Nu hangt er een ijzige kalmte, net als op de derde dag na de ramp. Over een week wordt het water weer weggepompt. Dan verplaatst de set zich naar een voormalig psychia trisch centrum bij Castricum. Eigen wil De heldin van De storm is Julia, een achttienjarig Zeeuws meisje, dat in de nacht van de stormvloed haar baby kwijtraakt. Julia wordt gespeeld door Sylvia Hoeks, die vorig jaar een Gouden Kalf won voor haar rol in Duska. Nu speelt zij voor het eerst een dragende rol. Wat voor type vrouw is Julia? Sylvia: 'Julia is geen wilde meid, maar een meid met een eigen wil. Ze is een ongehuwde moeder en dat valt niet goed in de dorpsgemeenschap, die streng religieus is. Maar ze heeft er bewust voor gekozen haar kind te houden. Ze moet op twee fronten strijden. Nadat ze gered is gaat ze terug het overstroomde gebied in om haar kind te zoeken en tege lijkertijd moet ze een emotioneel gevecht leveren tegen haar familie en dorpsgenoten die haar veroorde len om haar eigengereidheid.' Julia wordt tegen haar zin gered door Aldo, een sergeant van de luchtmacht, die uit dezelfde streek komt. Barry Atsma speelt de levens redder. 'Aldo is jaren geleden de bekrompen denkwereld van het plat teland ontvlucht en keert nu terug als een man van de wereld en levens redder. Hij gaat in tegen de orders van zijn commandant en verbindt zijn lot met dat van Julia. Een love interest ligt op de loer, maar Julia moet aanvankelijk niets van Aldo hebben.' Zwemtraining Ter voorbereiding heeft de cast zich grondig ingelezen. In zijn boek De ramp reconstrueerde VPRO-jour- nalist Kees Slager de Watersnood ramp in Zeeland. Daarvoor sprak hij met honderden ooggetuigen. Sylvia Hoeks: 'Je kunt in dat boek goed lezen wat de mensen hebben meegemaakt. Opvallend is het schuldgevoel waar de overlevenden mee kampen.' De film stelt ook fysieke eisen aan de acteurs. Sylvia en Barry heb ben het Zeeuwse dialect moeten aanleren en wekenlang zwem- en roeitraining gehad. Daarmee moest ook hun conditie verbeterd worden om de ontberingen tijdens de opna men te kunnen doorstaan. Op de dag van ons bezoek zijn de ergste beproevingen voorbij. De scène in het bootje is een moment tegen het eind van het verhaal. Na de tevergeefse zoektocht over de donkere wateren naar haar zoontje laat Julia zich overtuigen om het gebied te verlaten. Hoe dat verder afloopt moeten we straks in de film Klassieker De aanpak van regisseur Ben Som bogaart belooft weer een mooie epische film. 'De film overspant achttien jaar. Vanuit het jaar 1971 blikken we terug op de gebeurtenis sen tijdens de eerste drie dagen van de ramp. Gaandeweg ontdekken wij de achtergronden van Julia. De Watersnoodramp is de arena waar in die gebeurtenissen zich afspelen. Maar ik wil dat de belevenissen van toen herkenbaar zijn voor mensen Q^ 15-01 Sfella's oorlog, distributeur I Independent Films O 22-01 Links, distributeur Amstelfilm 05-02 Spion van Oranje, distributeur A-Film Entertainment 05-02 Kan door huid heen, distributeur Benelux Film Distribution And we are gonna get h outta therei' (Saving Private Ryan) xg je dat je gelukkig wordt?' (Waldemar Torenstrq als Frank in Bride Flighfj

Historie Film- en Bioscoopbranche

Holland Film Nieuws | 2008 | | pagina 20