Sleutels tot succesvol filmtheater
ONDERZOEK
HFN
'Waarom
is het ene
theater
wel
succesvol
en het
andere
niet?'
Bente Adriaens ontwikkelt parametercheck voor filmhuizen
Onderzoek onder vier filmtheaters heeft onlangs geleid
tot elf parameters (een checklist) die van dienst kunnen
zijn bij de ontwikkeling van nieuwe concepten voor film
theaters of bij het verbeteren van bestaande theaters.
Door Roe/and Loosen
Het onderzoek naar het conceptualiseren van
filmhuizen in Nederland, verricht door Bente Adri
aens, studente Media Arts Management aan de
Hogeschool voor de Kunsten Utrecht, is gedaan om
verschillende redenen. Ten eerste omdat de filmhui
zen aan het professionaliseren zijn. Daarnaast omdat
de subsidies voor filmhuizen minder worden en de
filmhuizen zich dus minder afhankelijk moeten opstel
len. Verder zijn er nog 'witte vlekken in Nederland':
plaatsen waar nog geen filmhuis is en waar de
checklist behulpzaam kan zijn bij het opstarten van
een filmhuis.
Succesfactoren en valkuilen
Adriaens onderzocht in de periode maart tot en
met augustus van dit jaar vier arthouses: die van
Hoorn, Den Bosch, Almelo en Venlo. Daarbij werd
onderzocht welke parameters belangrijk zijn voor
de verbetering of het realiseren van het concept
van een filmhuis in een middelgrote stad (tussen
65.000 en 180.00 inwoners) in Nederland. De elf
parameters die werden ontwikkeld, zijn: het culturele
klimaat, de demografische structuur, doelgroepdefi
nitie, de concurrentie, de organisatiestructuur, cultural
business modeling (inkomsten, andere dan die uit
film), de locatie in de stad, het gebouw, het café, de
programmering en het marketingbeleid. Ook geeft
het onderzoek een overzicht van succesfactoren en
valkuilen.
Alle parameters zijn noodzakelijk voor een goed
lopend filmhuis, maar in belangrijkheid kunnen ze
uiteraard verschillen. Als belangrijkste punten voor
het ontwikkelen van een concept worden genoemd:
- de communicatie naar de buitenwereld;
- denk aan de beste ervaring van de doelgroep en
creëer een atmosfeer die de gasten willen. Door
onderzoek te doen naar de doelgroep kun je het
best inspelen op de wensen;
- geef structuur aan de organisatie; weet waarom en
hoe een filmhuis iets doet;
- wees je bewust van de doelen van de organisatie
en zorg ook dat iedereen deze doelen nastreeft.
Iedereen, dus ook de vrijwilligers en andere
medewerkers.
Fofo Roloff de
Jeu.
Leiderschap
Het onderzoek is uitgevoerd onder de bezielende
begeleiding van Ted Chiaradia, consulent filmtheaters
bij het Nederlands Fonds voor de Film. Chiaradia
fungeerde ook als opdrachtgever van het onderzoek.
'Toen Bente mij benaderde wilde ik eigenlijk een
nieuw witte vlekkenplan, dus een onderzoek naar die
regio's waar filmtheaters nog dungezaaid zijn. Dat
werd echter, in het kader van haar studie, wat al te
omvangrijk, vandaar dat het ingeperkt moest worden.
Ik kan mij voorstellen dat het onderzoek op het eerste
gezicht een hoog open deur-gehalte heeft. Het lijken
wellicht simpele abc'tjes, maar toch heb je nog altijd
succesvolle en veel minder succesvolle theaters. Het
formuleren van parameters en op basis daarvan een
checklist opstellen kan dus geen kwaad. Aan de hand
daarvan kom je er wel snel achter dat een goede
conceptontwikkeling en een goed marketingplan door
gaans tot een succesvol filmtheater leiden. Interessant
om te melden is nog dat tijdens Bente's verdediging
van haar afstudeeronderzoek nóg een wezenlijke
parameter ter sprake kwam: het leiderschap van de
organisatie. Veel van het succes is afhankelijk van de
managing director van het theater. Wat we verder nog
met het onderzoek gaan doen? Ik wil Bente er in elk
geval op een filmbeurs een keer een presentatie over
laten geven, om er daarna met theaters nog eens over
door te praten. Want waarom is het ene theater wel
succesvol en het andere niet? Interessant om daar met
vakbroeders een discussie over aan te gaan.'
Voor meer informatie: www.filmfonds.nl.
a marketing rept