Sleutels tot succesvol filmtheater ONDERZOEK HFN 'Waarom is het ene theater wel succesvol en het andere niet?' Bente Adriaens ontwikkelt parametercheck voor filmhuizen Onderzoek onder vier filmtheaters heeft onlangs geleid tot elf parameters (een checklist) die van dienst kunnen zijn bij de ontwikkeling van nieuwe concepten voor film theaters of bij het verbeteren van bestaande theaters. Door Roe/and Loosen Het onderzoek naar het conceptualiseren van filmhuizen in Nederland, verricht door Bente Adri aens, studente Media Arts Management aan de Hogeschool voor de Kunsten Utrecht, is gedaan om verschillende redenen. Ten eerste omdat de filmhui zen aan het professionaliseren zijn. Daarnaast omdat de subsidies voor filmhuizen minder worden en de filmhuizen zich dus minder afhankelijk moeten opstel len. Verder zijn er nog 'witte vlekken in Nederland': plaatsen waar nog geen filmhuis is en waar de checklist behulpzaam kan zijn bij het opstarten van een filmhuis. Succesfactoren en valkuilen Adriaens onderzocht in de periode maart tot en met augustus van dit jaar vier arthouses: die van Hoorn, Den Bosch, Almelo en Venlo. Daarbij werd onderzocht welke parameters belangrijk zijn voor de verbetering of het realiseren van het concept van een filmhuis in een middelgrote stad (tussen 65.000 en 180.00 inwoners) in Nederland. De elf parameters die werden ontwikkeld, zijn: het culturele klimaat, de demografische structuur, doelgroepdefi nitie, de concurrentie, de organisatiestructuur, cultural business modeling (inkomsten, andere dan die uit film), de locatie in de stad, het gebouw, het café, de programmering en het marketingbeleid. Ook geeft het onderzoek een overzicht van succesfactoren en valkuilen. Alle parameters zijn noodzakelijk voor een goed lopend filmhuis, maar in belangrijkheid kunnen ze uiteraard verschillen. Als belangrijkste punten voor het ontwikkelen van een concept worden genoemd: - de communicatie naar de buitenwereld; - denk aan de beste ervaring van de doelgroep en creëer een atmosfeer die de gasten willen. Door onderzoek te doen naar de doelgroep kun je het best inspelen op de wensen; - geef structuur aan de organisatie; weet waarom en hoe een filmhuis iets doet; - wees je bewust van de doelen van de organisatie en zorg ook dat iedereen deze doelen nastreeft. Iedereen, dus ook de vrijwilligers en andere medewerkers. Fofo Roloff de Jeu. Leiderschap Het onderzoek is uitgevoerd onder de bezielende begeleiding van Ted Chiaradia, consulent filmtheaters bij het Nederlands Fonds voor de Film. Chiaradia fungeerde ook als opdrachtgever van het onderzoek. 'Toen Bente mij benaderde wilde ik eigenlijk een nieuw witte vlekkenplan, dus een onderzoek naar die regio's waar filmtheaters nog dungezaaid zijn. Dat werd echter, in het kader van haar studie, wat al te omvangrijk, vandaar dat het ingeperkt moest worden. Ik kan mij voorstellen dat het onderzoek op het eerste gezicht een hoog open deur-gehalte heeft. Het lijken wellicht simpele abc'tjes, maar toch heb je nog altijd succesvolle en veel minder succesvolle theaters. Het formuleren van parameters en op basis daarvan een checklist opstellen kan dus geen kwaad. Aan de hand daarvan kom je er wel snel achter dat een goede conceptontwikkeling en een goed marketingplan door gaans tot een succesvol filmtheater leiden. Interessant om te melden is nog dat tijdens Bente's verdediging van haar afstudeeronderzoek nóg een wezenlijke parameter ter sprake kwam: het leiderschap van de organisatie. Veel van het succes is afhankelijk van de managing director van het theater. Wat we verder nog met het onderzoek gaan doen? Ik wil Bente er in elk geval op een filmbeurs een keer een presentatie over laten geven, om er daarna met theaters nog eens over door te praten. Want waarom is het ene theater wel succesvol en het andere niet? Interessant om daar met vakbroeders een discussie over aan te gaan.' Voor meer informatie: www.filmfonds.nl. a marketing rept

Historie Film- en Bioscoopbranche

Holland Film Nieuws | 2008 | | pagina 44