De stoelendans van 2008 COLUMN 'Max... Jouw afscheid is... ook een vaarwel aan waarden die er blijkbaar niet meer toe doen.' Dirk van de cinema Net terug van de American Film Market in Los Angeles. Het dragen van badges tijdens deze filmbeurs was een noodzakelijkheid wat betreft de identificatie van de Nederlandse delegatie aldaar. Niets is immers meer wat het is, lijkt of schijnt te zijn... Het ging namelijk zo: 'Dag Jan van Aert. Hoe gaat het bij A-Film?' Jan (nors): 'Ik zit nu bij Wild Bunch!' 'Dag Pim Hermeling. Hoe gaat het bij A-Film?' Pim (norser): 'Ik zit nu bij Jan van Aert!' 'Dag Wilco Wolfers. Alles goed bij Warner Bros.? Of is het nu eigenlijk Fox?' Wilco (blij): 'Ik zit nu bij A-Film!' 'Hey Bas Hol! Hoe gaat ie? Nog leuk bij UIP?' Bas Hol (terechtwijzend): "t is wel UPI tegenwoordig.' Bas Hol (belerend): 'en nu zit ik trouwens bij Warner Bros.!' 'Hey, Rachel van Bommel. Hoe is het met je booker Frank?' Rachel (erg blij): 'Die is weg 'Naar RCV. Oh nee, daar had ik die andere gozer zit ten toch? Ene Ruttenberg? Zit Frank niet bij A-Film?' 'Dag, Karel de Vries. Zo, de kilo's vliegen eraf, zie ik? Hoe gaat het nog bij onze vriendjes van Warner Bros.?' Karel (minzaam): 'Not my problem anymore!' Karel: 'Ben nu de directeur van UIP. Nee, sorry, IPU. Of wacht even, ik denk PUI.' 'Oh, is Jean Heijl daar weg dan?' Karel: 'Nee gek! Die zat bij Warner en nu bij Moon- light!' 'Kijk eens wie we daar hebben. Liane Geheniau! Nog gefeliciteerd met Sex and the Cityi' Liane (giechelend): "t zal mij 'n worst wezen. Ik zit nu bij PIU!' 'Hey, Carolyn van Liefland. Hoe gaat ie bij BFD?' Carolyn (tierend): 'Ze kunnen de klere krijgen!' 'Oh sorry, daar zit Bas Hol nu toch?' Carolyn (woest): 'die overloper zit nu bij Fox.' 'Hey, Martin Ruttenberg. Hoe gaat het bij RCV?' Ruttenberg (staccato): 'Heel goed hoor! Kijk, we heb ben de Sinterklaasfilm. Die heb ik dus binnengebracht. Dat wordt de grootste van dit jaar hoor! En we hebben hier dus een film gekocht. Nou, ik zal niet veel zeg gen, maar dat wordt dus de grootste van volgend jaar hoor! En misschien ook wel van het jaar daarna, want dan hebben we ook nog een film gekocht voor het jaar daarna, dus nou die wordt dus de grootste van het jaar daarna hoor... En dan hebben we dus ook nog...' 'Martin?' Martin (totale extase): en voor 2011 hebben we dus een film gekocht. Nou, dat wordt dus de grootste...' 'Martin? MARTIN...?' Martin (ratelt vrolijk door tegen Frank van Independent, oh nee, A-Film):dus we hebben dus een film gekocht die pas uitgaat in 2020, maar ik zeg nu al, dat wordt dus de beste van dat jaar hoor en ik...' 'Dag Wallie Pollé. Alles goed bij A-Film?' Wallie (zeer erg blij): 'Cineart! Kunst! Le Septième Art! Arthouse! Leven!' 'Hey Hajo Hinsbergen. Doe je de groeten aan Lauge? Hoe gaat het trouwens bij Pathé?' Hajo (ernstig): 'Het ligt niet binnen mijn huidige mogelijk heden om de groeten over te maken aan Lauge gezien mijn reconversie naar Warner Bros. alwaar ik moet uitgaan van de possibiliteit dat een potentiële grote klant als Lauge Nielsen van Pathé het overbrengen van groeten zou kunnen interpreteren als een indicatie van mogelijke zwakte in de negotiatie van de toekomstige contractuele modaliteiten tussen genoemde Pathé en mijzelve als managing director van Warner Bros. Pictu- res International Holland BV, aldus.' 'Dag Max van Praag...! Blij u hier te treffen.' 'Dag Dirk. Hoe gaat het met Meteor Film? Nee, sorry PolyGram? Of, shit, je zat toch bij Warner Bros.? Oh nee, 't was RCV toch? Of nee, wacht even... RTL? A-Film? Rode Kruis? Paradiso? Scheisse... Ik word oud hoor!' 'Max? Mag ik even wat zeggen? Jouw afscheid is niet alleen het afscheid van een monument in de Nederlandse filmdistributie, maar ook een vaarwel aan waarden die er blijkbaar niet meer toe doen: gedreven heid, loyaliteit, verbondenheid en pure liefde voor het vak. Ik herinner me je ingezonden brieven, je woeste blik na weer een negatieve recensie, jouw pure emotio nele uitbarstingen en je onverbiddelijke betrokkenheid. Ik herinner me je feilloze intuïtie in het aantrekken van Nederlandse f ilmf lops, maar ook je onverzettelijkheid om deze films tot de laatste snik te verdedigen. Je bent niet alleen galant, erudiet en aimabel, nee boven alles ben je een "Mensch". Max, ik ga je missen als Laatste Der Mohicanen. Behouden vaart en mazzeltov!' Max: 'Lul niet zo uitje nek man!' 'Zeg, kijk daar eens. Daar staat die Belg. Hoe heet hij nou weer? Die arrogante Belg weetje wel, de Lul, de Fil... Kijk, daar staat hij bij Max van Praag. Da's toch de Max van Dreamworks? Oh nee, Paramount geloof ik, maar wie is toch die Belg?' 'Ah, da's Dirk de Lille.' 'Wat doet ie tegenwoordig dan?' 'Geen idee, volgens mij niets meer.' 'Zielig hè!?' 'It's more fun when yóu raise your arms up like'this, ah ha ha ha!' (Sacha Baron Cohen als Julian in Madagascar 2}

Historie Film- en Bioscoopbranche

Holland Film Nieuws | 2008 | | pagina 50