De AH Filmwekenbon in actie m Genrevoorkeur van (niet-) kannibalen ONDERZOEK De 2-voor-1-actie uitgelicht Stichting Filmonderzoek verzorgt ook dit jaar, in opdracht van de NVB en de NVF, de evaluatie van de 2-voor-l -actie. Er wordt ditmaal extra aandacht besteed aan het afbakenen van verschillende bezoe- kersgroepen en het plaatsen van een spotlight op het onderscheid tussen filmtheaters en bioscopen. Door Engel Veld Uit de deskresearch is gebleken dat het totale bezoek tijdens de 2-voor-1 -actie dit jaar licht is gedaald, van ruim twee miljoen in 2007 naar ruim 1,9 miljoen in 2008. Het aantal ingeleverde AH Filmwekenbonnen tijdens de actie is in mindere mate gedaald, van 598.000 naar 581.000. Het deelnemerspercentage van de actie betrof dit jaar dan ook 61%, tegenover 57% in 2007. In de deskresearch is verder veel aan dacht besteed aan het berekenen van het kannibalisme tijdens de 2-voor-l-actie. Kannibalisme, wat ook wel schijnbaar extra bezoek wordt genoemd, betreft de bioscoopbezoekers die tijdens de actie gebruik maken van de AH Filmwekenbon, maar die zonder de bon ook naar de bioscoop zouden zijn gegaan. Volgens de deskresearch ligt dit tussen de 37% en 47%. Twijfelende filmtheaters Naar aanleiding van negatieve geluiden over de 2-voor-l-actie in filmtheaters, heeft Stichting Filmonderzoek in haar deskre search dit jaar extra aandacht besteed aan het bestuderen van de cijfers van de filmtheaters. Onder filmtheaters bestaat twijfel over de periode waarin de actie weken plaatsvinden. Het succes van de actie berust mede op het uitkiezen van een periode waarin de bezoekersaantallen onder nor male omstandigheden laag zijn. Sommige filmtheaters hebben de indruk dat de huidige speel- Figuur 1: uit de publieksen quête blijkt dat actiefilms het meest populair zijn, zowel onder kannibalen als niet-kannibalen. Niet-kannibalen houden meer van familiefilms dan kanniba len, kannibalen houden op hun beurt meer van bijzondere en kunstzinnige films. weken juist sterk zijn, waardoor het succes van de actie gering zou zijn door de hoge mate van kannibalisme. Deskresearch heeft echter uitgewezen, dat de huidige actieperiode wel degelijk, wat bezoekersaantallen betreft, voor hen een zwakke periode is. Het gemiddelde bezoek aan de filmtheaters in de speelweken 35 tot en met 38, ligt van 2000 tot en met 2005 dan ook onder het gemiddelde jaarbezoek per periode van vier weken. Daarnaast zijn sommige filmthea ters van mening dat de 2-voor-l- actie in haar geheel een nadelige actie is voor hen. Uit de desk research blijkt echter dat we dit jaar in de filmtheaters te maken hebben met een extra bezoek van dertigduizend en een recet- tesurplus van dertigduizend euro. Enquête Begin september heeft Stichting Filmonderzoek een wervingsactie opgestart. Hierbij werden res pondenten geworven in twaalf bioscopen en filmtheaters met een nationale verspreiding. Uiteindelijk beantwoordden 1.026 responden ten online de vragenlijst. Uit de resultaten blijkt, verge lijkbaar met vorig jaar, dat de filmactie vooral succesvol is onder incidentele bezoekers (maximaal vier bezoeken per jaar). Onder frequente bioscoopbezoekers vindt echter veel kannibalisme plaats, waardoor de actie ten aan zien van deze publieksgroep haar bedoelde effect niet optimaal bewerkstelligt. Daarnaast heeft de actie een beter effect in de com merciële bioscopen dan in de film theaters. In de filmtheaters ligt het kannibalisme relatief hoog. Een verklaring hiervoor kan zijn dat zich onder de bezoekers van het Actie ■Komedie y Kunst./bijz. Drama Familie re <T3 -Q c c 03 i Ar-* re -Q c re In 2008 hamen er 1.162.000 mensen deel aan de 2-voor-l-actie

Historie Film- en Bioscoopbranche

Holland Film Nieuws | 2008 | | pagina 56