m ONDERZOEK Uiteindelijk beant woordden 1.026 responden ten online de enquête. filmtheater meer filmkenners be vinden. Deze gebruiken de korting wel, maar waren zonder korting alsnog naar de film van hun keuze gegaan. Het totale kannibalisme tijdens de actie, komt volgens de publieksenquête neer op ongeveer 48%. Dit is een procent hoger dan de hoogste waarde uit de deskresearch, hetgeen onder andere verklaard zou kunnen wor den doordat respondenten een sociaal wenselijk antwoord denken te geven in de enquête: ze geven aan dat ze zonder bon ook waren gegaan, terwijl dit misschien niet de waarheid is. Het publieksoordeel Aan alle respondenten van de publieksenquête is gevraagd om in een open vraag een oordeel te geven over de 2-voor-1 -actie 2008. Hierbij geeft 28,9% aan de korting prettig te vinden, 19,3% vindt de actie leuk. 14,1 is van mening dat de bioscoop normaal te duur is, waarnaast 3,5% spe cifiek aangeeft dat de bioscoop normaal te duur is voor het gezin. Dat de actieperiode verkeerd is of te kort duurt wordt gemeld door 12,3%. Opvallend is verder dat 7,9% uit zichzelf aangeeft dat ze Albert Heijn dankbaar zijn voor de korting. Respondenten die geen gebruik hebben gemaakt van de AH Filmwekenbon is gevraagd om aan te geven wat daarvoor de reden is geweest. 33,2% ant woordde daarop dat er geen boodschappen waren gedaan bij Albert Heijn, of niet voor tenminste twintig euro. 11,6% gaf aan niet op de hoogte te zijn van de actie, 16% was de bon thuis vergeten. Dat men als alleenstaande of als derde van een groep van drie de bon niet kon gebruiken, werd ge noemd door respectievelijk 4,4% en 10%. Nieuw Nieuw dit jaar is het onderscheid dat in de evaluatie wordt gemaakt De kerncijfers uit de deskresearch Bioscopen Filmtheaters Bezoek xlOOO Bez. als perc. v. jaarbez. deeln. perc. Extra bezoek xlOOO Kanni balisme xlOOO Kann. perc. Recette- surplus x€1000 2007 2008 2.022 1.913 8,8% 8,1% 57% 61% 866/751* 735/617 330/445 427/545 28/37% 37/47% 1.844/1.053 965/264 *Omdat cijfers binnen deze schatting fluctueren zijn er twee berekeningen toegepast. In sommige cellen zijn om die reden twee waarden te zien. Filmtheaters Bezoek Bez. als xlOOO perc. v. jaarbez. deeln. perc. Extra bezoek xlOOO Kanni- Kann. baiisme perc. xlOOO Recette- surplus xCl 000 25% 46% 9,5 30 2007 2008 88,6 7,4% 112,5 8,9% 13 30 8,9 41% 21,6 42% tussen verschillende groepen bioscoopbezoekers tijdens de actie. Naast de splitsing in circa 40% bezoekers die geen korting hebben gekregen met een AH Filmwekenbon en de overige be zoekers die wel een bon in bezit hadden, wordt een nieuwe groep onderscheiden: bezoekers die kor ting hebben gekregen, maar zelf geen eigenaar waren van de bon. Zij hebben aangegeven, gebruik te hebben gemaakt van de bon van hun medebioscoopbezoeker. De reden om dit te onderzoeken, kwam voort uit de hypothese dat er zich onder deze niet-eigenaren veel incidentele bioscoopbezoe kers bevinden. Deze groep is zeer interessant voor het bioscoopbe drijf. Wat betreft kannibalisme zijn er tussen de eigenaren en niet-ei genaren echter geen significante verschillen vastgesteld, maar Stichting Filmonderzoek zal in de verdere evaluatie van de actie po gen om meer te weten te komen over het onderscheid tussen deze twee groepen. Eveneens als nieuw onderdeel van de evaluatie, voert Stichting Filmonderzoek dit jaar een her halingsmeting uit. Met behulp van gegevens uit deze tweede enquê te, kan meer bekend worden over eventueel herhalingsbezoek dat de actie genereert, waarbij in het bijzonder de filmtheaters onder de loep zullen worden genomen. Zo wordt gevraagd of de responden ten, gestimuleerd door de actie, van plan zijn om vaker een bios coop te bezoeken. Ook kan met deze tweede enquête geïnventa riseerd worden wie er, gedurende de gehele actieperiode, geen gebruik heeft gemaakt van de actie. Deze groep respondenten kan vervolgens gekarakteriseerd worden. Maar liefst 92% van de respondenten heeft aangegeven uitgenodigd te willen worden voor deze herhalingsenquête. De cijfers in dit artikel zijn nog niet definitief. Het definitieve evaluatierapport, waarin tevens de resultaten van de herhalingsenquête te vinden zullen zijn, zal eind februari 2009 verschijnen. Tot die tijd zal Stich ting Filmonderzoek een bijbeho rende Powerpoint-presentatie met interessante voorlopige bevindin gen beschikbaar stellen op www. filmonderzoek.nl. Engel Veld is onderzoeker en ambtelijk secretaris van Stichting Filmonderzoek 61 van alte bioscoopbezoekers tijdens de 2-voor-l -actie waren actiedeelnemers.

Historie Film- en Bioscoopbranche

Holland Film Nieuws | 2008 | | pagina 57