Bioscoopbeurzen strijden om bezoeker
m
BEURZEN EN FESTIVALS
Niemand
hoeft
raar op te
kijken als
20th
Century
Fox met
beroemd
heden op
de proppen
komt.
Europa Cinema Summit en Cinema Expo
Twee Europese vakbeurzen die zich richten op een en
dezelfde doelgroep. En dat twee weken na elkaar. Is
dat wel verstandig? Laten we de twee eens even naast
elkaar leggen.
Door Jeroen Huijsdens
De kans is redelijk groot datje dit artikel onder ogen
krijgt als in Brussel alweer de laatste uren voorbij tikken
van de eerste European Cinema Summit (ECS). Deze
Europese vakbeurs wordt (of werd, afhankelijk van uw
'leesmoment') georganiseerd omdat er onvrede was
over de wijze waarop Cinema Expo - die andere grote
Europese vakbeurs die dit jaar plaatsvindt van 22 tot
en met 25 juni - elk jaar programmatechnisch wordt
ingevuld. En omdat Cinema Expo door sommigen als te
prijzig wordt ervaren. Het gevolg is dat er nu twee beur
zen zijn, vla na elkaar. Laten we eens even inzoomen.
European Cinema Summit
De European Cinema Summit beslaat net als Cinema
Expo vier dagen en vindt plaats van 15 tot en met 18
juni in Brussel. Kritiek op de doorgaans wat statische
programmaopbouw van Cinema Expo beantwoordt de
ECS door het 'praatsegment' van het programma op te
delen in zogeheten conferenties, workshops en demon
straties. Of de invulling ervan wezenlijk anders is (lees:
beter) dan tijdens Expo, weten we nog niet, maar dat
men zegt praktische workshops te gaan geven (onder
meer over screen management, digitale cinema en over
films afkomstig uit de diverse Europese landen) verdient
in ieder geval lof. Interessant lijkt in ieder geval de confe
rentie te zijn waarin men ingaat op de bioscoop van de
toekomst, met aandacht voor 3D, 4D, digital signage en
de virtual ticketing (woensdag 17 juni, 13.30 uur). Ook
het leggen van nadruk op het verschil in de verschillende
Europese landen - zoals gebeurde tijdens de openings
conferentie - en het uitdiepen van de stand van zaken
Transformers te
zien op Cinema
Expo in IMAX
in een specifiek land (dit jaar België) lijkt een goede
zet. De vraag is alleen wel of die aanpak voldoende
antwoord geeft op de pragmatische vragen waar de
gemiddelde bezoeker van de ECS mee worstelt. Of zou
die toch gewoon vooral komen om collega's en leveran
ciers te ontmoeten? In dat geval is een exploitant bij de
ECS in ieder geval goedkoper uit dan bij Cinema Expo.
Hoewel er nog veel onduidelijk was bij het ter perse
gaan van dit blad, schitterde de ECS niet op het niveau
van de filmvertoningen. Ook hier legt de organisatie de
nadruk weer op Europa en minder op Hollywood. Hol
lywood was er wel (met trailers en films), maar Cinema
Expo lijkt vooralsnog toch meer het terrein te zijn van de
Amerikaanse studio's.
Cinema Expo
Dat de organisatoren van Cinema Expo niet erg geluk
kig waren met een tweede Europese bioscoopbeurs,
en zeker niet in de week voor Expo dat traditiegetrouw
weer in Amsterdam plaatsvindt, bleek onder meer uit de
aankondigingen van de te vertonen films. Veel ruimer
van tevoren werd bekend gemaakt welke films een
eenmalige vertoning zullen krijgen. Dat alles waarschijn
lijk om bezoekers te stimuleren vooral naar Cinema
Expo te komen. Toen dit blad de drukpersen opging was
bekend dat bezoekers in ieder geval kunnen rekenen op
een vertoning van Transformers: Revenge of the Fallen
(Paramount), The Ugly Truth (Sony), Ice Age 3 in 3D
(20th Century Fox), Up in 3D (Disney) en The Proposal
(Disney). Of de studio's de vertoning van films en pro
duct reels ook dit jaar zullen opluisteren met de aanwe
zigheid van filmmakers en -sterren, daarover viel dit jaar
helaas echt geen nieuws te achterhalen. Niemand hoeft
echter raar op te kijken als met name 20th Century Fox
alsnog met beroemdheden op de proppen komt. De
studio heeft wat dat betreft een goede reputatie. Het is
dus uitkijken naar dinsdagavond 23 juni als de mensen
van Fox het podium in het auditorium in de RAI betre
den.
Allebei
Hoewel leveranciers op de beursvloer bij zowel de ECS
als Cinema Expo vast wel weer wat nieuwtjes te bieden
hebben, was er in de weken voorafgaand aan de
beurzen weinig spectaculair nieuws te vernemen. Of het
moet dan toch het nieuws zijn dat een van de aanbie
ders van 3D, RealD, zich flink in de kijker heeft gespeeld
door een solide overeenkomst te sluiten met het Franse
bioscoopketen CGR Cinemas en in Amerika zaken te
doen met AMC en Regal Entertainment Group (zie ook
pagina 20).
'Man you've got some serious competition.' (Arjay Smith als Brian Parks in The Day After Tomor