Een vrijplaats voor de slow movie F n Op locatie HFN IN THE PICTURE IN THE PICIURE Hef art house- publiek en het commerci ële publiek mixen niet zo goed. Als twee mensen die genieten van Three Monkeys geeft mij dat meer voldoening dan een volle zaal bij Angels Demons. HFN Bert Goessen van Cinecitta in Tilburg Er is geen actuele aanleiding om met Bert Goessen van Cinecitta te praten. Maar dat dit arthouse zich al zesen twintig jaar handhaaft in het turbulente bioscoopland schap van Brabant is bijzonder genoeg. Een gesprek met een gepassioneerde filmvertoner met een kritische blik op de bioscoopwereld en toch onverstoorbaar goed geluimd. Door Lucia Alleman Terwijl vrijwel iedereen aan het verbouwen is heeft Cinecitta geen plannen. Als ik dat Bert Goessen voor de voeten werp lacht hij vrolijk, zoals hij dat tijdens het hele gesprek doet. 'Ach, de hele wereld zit vol plannen. Maar Cinecitta is al zesentwintig jaar een succesvol film theater. We zijn hier in 1983 gekomen en hebben toen zo'n tien jaar verbouwd tot we hadden wat we wilden: een klein, intiem arthouse in het centrum van Tilburg en dat functioneert nog steeds goed.' Als Bert het over 'wij' heeft dan doelt hij op de sa menwerking met Frans van Beek, die sinds vorig jaar van zijn prepensioen geniet in Spanje. Tijdens hun studietijd aan de Universiteit van Tilburg organiseerden zij filmvoorstellingen voor de Tilburgse filmliga. Merk waardig feit is dat Bert tot zijn tweeëntwintigste maagd was op filmgebied. In 1974 zag hij zijn eerste film. Hij kan zich niet eens herinneren welke film, misschien Irma la Douce. Hij raakte volledig door het medium bevan gen, niet eens zozeer door het verhaal, maar door de bewegende beelden. Vies Omdat Bert is afgestudeerd als socioloog vraag ik hem of hij anders tegen de filmwereld aankijkt. 'Toen ik studeerde was het Marxisme erg in zwang. Je had stapels wetenschappelijke filmgeschiedenisboeken. Je trekt er nu een vies gezicht bij, maar het was heel interessant om de wereld te beschouwen vanuit een Marxistisch analysekader. Zo ontdekte je bijvoorbeeld dat in Amerikaanse films geen zwarte mensen te zien waren, alleen omdat dat de afzet van die films zou beperken. Je leert achter de dingen te kijken. Het is niet zo dat ik die kennis gebruik, maar je neemt het wel mee in je bagage. Voor Cinecitta hebben we altijd gekozen voor maatschappelijk relevante films. Dat is in de loop der jaren wel wat verschoven, want film is meer enter tainment geworden. Een film van Spielberg was in de jaren tachtig commercieel, dat was vies. Dat is nu meer genormaliseerd. Daar mag je nu weer naar kijken, en nog van genieten ook, hahaha.' Foto Lucia Al leman. Cachet Cinecitta is een van de arthouses die beginjaren '80 buiten de Randstad ontstonden. Dat gebeurde op de golven van het International Film Festival Rotterdam met Huub Bals als de grote roerganger. Nederland kent tegenwoordig een fijnmazig circuit van filmhuizen dat uniek is in Europa. Op zoek naar een permanente locatie lieten Van Beek en Goessen hun ogen vallen op het voormalige concertgebouw aan de Willem II straat. Wolff had daar toen nog een bioscoop in. Het klassieke gebouw uit 1877 had de gewenste uitstraling. 'Dat was voor ons toen al een issue, het extra cachet dat deze concertzaal had. Ook met onze vaste stoelen liepen wij in 1983 op de trend vooruit. Tegenwoordig zie je dat theaters die ook een restaurant en een grand café hebben, enorm goed lopen. Mensen willen graag een hele avond in een complex doorbrengen inclusief een diner en een glaasje achteraf. De Verkadefabriek, De Filmschuur en het nieuwe theater in Hilversum trekken veel publiek. Zo'n complete avond uit is echt de toekomst van de arthousebioscoop.' Ondanks de komst van negentien nieuwe zalen in MUSTSEE en Euroscoop loopt Cinecitta goed. Bert: 'Het arthouseaanbod draait in dat soort bioscopen nu eenmaal minder. Het arthousepubliek verstaat zich niet zo goed met het commerciële publiek dat voor Drag Me to Hellen dat soort films komt. In Engeland, waar je niet zo'n mooi arthousecircuit hebt, zie je dat ze aparte ingangen creëren voor het arthousepubliek. Die groepen mixen niet zo lekker. Distributeurs hebben dat ook in de gaten.' Tempo Naast een aantal kleine films staat ook Angels Demons op het programma. 'Afgezien van een bijdrage van Europa Cinemas draaien wij zonder subsidie. Geluk kig zijn er distributeurs die ons goed gezind zijn. Met de opbrengsten van Angels Demons kunnen wij ook moei lijker films laten zien. Ik kan er nog steeds van genieten als mensen een fijne avond hebben met een film die ze ergens anders niet kunnen zien. Three Monkeys bijvoor beeld, van Nuri Bilge Ceylan, moeilijk onderwerp, Turks, noem maar op. Als daar op een avond twee mensen naar komen kijken en ze zeggen achteraf goh, mijnheer, wat een mooie film, dan geeft mij dat meer voldoening dan een volle zaal bij Angels Demons.' Je gebruikt zelf de term moeilijke film, maar ze zijn toch vaak niet moeilijk te begrijpen? Bert: 'Ik bedoel moeilijk qua tempo. Als je een film vertoont uit Groenland of uit een ver steppengebied, dan hebben veel westerse kijkers moeite met het trage tempo. Er gebeurt zo weinig, vinden ze. Maar om zo'n film te consumeren moetje er meer voor doen dan alleen onderuit liggen. Je moet veel actiever kijken. Je moet zelf veel invullen. Tegenwoordig zijn we verwend. We willen graag hapklare brokken, want we hebben het al zo moeilijk. De mensen worden meegesleurd in de hectiek van het alledaagse en nemen niet meer de tijd voor reflectie. Dan is het fijn dat er nog vrijplaatsen zijn voor dit soort films.' Randgebeuren Tegenwoordig heeft elke zichzelf respecterende bios coop een festival. Cinecitta ook? 'Jazeker, sinds driejaar hebben we het Mundial Festival in april. Dat is ontstaan op initiatief van het jaarlijks festival met wereldmuziek in Tilburg. Ik doe dat samen met Mare Boone van cultureel centrum de Warande in Turnhout. Ik had geen zin om weer het wiel uit te moeten vinden. We houden het ook klein, dus niet met allerlei gasten enzovoort. Tegenwoor dig gaat het meer om het randgebeu ren, en niet meer om de inhoud van de films, ook bij festivals. Het festival in Rot terdam is bijvoorbeeld hartstikke druk. Dat komt omdat mensen graag onder deel willen zijn van een event. Persepolis bijvoorbeeld werd daar als publieks lieveling heel druk bezocht. Later in de bioscoop kwam er bijna niemand meer. Je ziet het ook in de bioscoop. Dan is er een special over Belgische films en dan wordt daar een bierproeverij bij georga niseerd. De mensen komen haast meer voor de bierproeverij dan voor de film. Dat is echt van deze tijd, datje van alles rondom een film moet organiseren om de mensen naar de bioscoop te krijgen. Knap als datje lukt. Maar wij doen daar niet aan mee, hahaha.' Ongekende mogelijkheden in CineMec XL Van ijshal tot 3D-aquarium, van saloon tot poppodium, CineMec XL heeft een oneindig vermogen tot meta morfose. Afgelopen winter had Gerben Kuiper de hal in aanbouw ingericht als ijshal, waar je kon schaatsen. Op 27 juni ging CineMec XL in première. Sindsdien kun je er dagelijks natuurfilms in drie dimensies zien. Ook al zitje op de achterste rij dan nog komen de haaien naar je toe. 's Avonds treedt U2 in 3D op. - CineMec XL is al als pre- rezaal. Met 1.050 stoelen iet veel gro- dan Tuschin- Zelfs op de eerste rij heb je Jt A*iiii.#Ri idkJiX goed zicht op het 160 vierkante meter grote doek. Op 19 juli zat de zaal vol cowboys en squaws voor de première van Suske en Wiske de Texas rakkers. En op 15 augustus barst het Veluwe Highlands Music Film Festival los. Volgens Gerben Kuipers is dit nog maar het begin, maar qua bouwactiviteit is CineMec XL voorlopig het einde. Luxor annexeert Deventer Opnieuw een overname van een Merral-bioscoop: op 25 juni ging Merral Deventer over in handen van de nieuwe Luxor-keten. Amper twee weken daarvoor kreeg Albert Jan Vos een telefoontje van projectont wikkelaar Krijco. Albert Jan: 'Ik was eerder een van de aspirant-exploitanten. Toen kwam het niet uit. Belangrijk is ook dat wij de domeinnaam Luxor konden kopen.' Al bert Jan is meteen ook exploitant geworden van twaalf bowlingbanen. 'De combinatie werkt goed. Maar ik kan mij toch voorstellen dat we er bioscoopzalen van gaan maken.' Op 10 juni veranderde Albert Jan de naam van Movie Unlimited Meppel in Luxor Meppel. Toen werd er al over uitbreiding gesproken. Deventer is nu de eerste. Albert Jan: 'Dat wist ik toen nog niet. Deventer is er echt tussendoor gekomen. Maar we hebben onlangs het postkantoor in Hoogeveen gekocht, dat we bij het Luxor-theater gaan trekken. Daar komen extra zalen in en aanverwante faciliteiten. Maar wat blijft nog een verrassing.' Cinecitta heeft drie zalen met in totaal 333 stoelen (Bron: NVB). Tilburg is de vijfde bioscoopstad van Nederland gebaseerd op het aantal schermen (Bron: NVB).

Historie Film- en Bioscoopbranche

Holland Film Nieuws | 2009 | | pagina 13