Fox Media bekent
in uw bioscoop
Beken óók kleur en informeer
naar de mogelijkheden!
MEDIA
Gratis 42" schermen en installatie bij entree,
horeca en foyer
Gratis trailers van films die in uw bioscoop
vertoond gaan worden
Gratis uw eigen bioscoopinformatie
Klein reclameblok, verzorgd door Fox Media
digital advertising
Fox Media BV
Kasteellaan 52, Wijchen
Postbus 376
6600 AJ Wijchen
Tel. (024) 648 85 51
Fax. (024) 648 85 52
info@foxmedia.nl
www.foxmedia.nl
Een snackbar waar ook nog een film wordt gedraaid
Zon bedrijf is Rosbeek Techniek.
kleur
De jaarlijkse QnemaExpo stond ook dit jaar weer helemaal in het teken van digitale projectie, het liefst in 3D. Een volkswijsheid wil dat de vooruitgang niet is tegen te houden. Toch wil het, laten we wel wezen, met de
invoering van de geheel digitale presentatie van film in bioscopen niet erg vlotten, ledere keer zijn daar in de RAI de bevloge n 'zieners' uit de VS - en uit eigen land - te beluisteren die twijfelende exploitanten en slim als
een eierboer zijnde financiers hun toekomstvisie willen opdringen.
Of de filmindustrie mondiaal overstog zal gaan, blijft koffiedikkijken. De omschakeling van 'stomme' naar geluidsfilm vond in een jaar z'n beslag: van 1928 tot 1929. Er zijn voor- en er zijn tegenstanders van digitale
projectie. De meeste bioscoopbezoekers zien helaas geen verschil tussen onaloge projectie van een verse 35mm-print en een digi tale versie. Het ziet er naar uit dat alleen de filmverhuurders baat hebben bij het uitbrengen
von een digitaal product.
In het zomemummer 2009 van het academische blad Kunst en Wetenschap, waarvan de medewerkerslijst bestaat uit personen met prof. dr. voor hun noam, is een opvallend stuk verschenen over de cinema.
Een citaat: 'De meerzalenbioscoop streek neer op industrieterreinen en langs invalswegen. De entree heeft de inrichting enomvang van een stationshal, compleet met bewegwijzering noor de zolen, 'de perrons'. Links naar
zaal 6 tm. 9, rechts noar zaal 10, trap op noor zaal 1 tm. 5. Hier begint voor een jong publiek een reis noar dromenland. Niet te ontlopen zijn de gigantische 'counters' met een gevarieerd aanbod aan 'food beverage',
met als basis 'huisgepofte' popcorn. Een snackbar waar ook nog een film wordt gedraoid.'
Toegegeven, het is een wat cynische kijk op de moderne bioscoop, de multi- en megaplexen. Maar daarom is die visie niet helemaal flauwekul.
Een goede bioscoopexploitant is te herkennen aan drie kenmerken: realiteitszin, analytisch vermogen en verbeeldingskracht. Hij kijkt naar de toekomst en handelt naar bevind van zaken. Hij begrijpt dat de wereldwijde
overgang naar digitale bioscoopprojectie een onderdeel is von een veel groter geheel. En het is hem duidelijk dat er aan de expertise en serviceverlening van een degelijk traditioneel bedrijf voor plaatsing en onderhoud van
analoge en digitale film- en geluidsinstallaties voorlopig grote behoefte bestaat.
Thomas Leefla
>i als 'nieuwste snufje'
julieisbreestiaüWeigoiipl oon hel 'dieplebeeld'.