Fox Media bekent in uw bioscoop Beken óók kleur en informeer naar de mogelijkheden! MEDIA Gratis 42" schermen en installatie bij entree, horeca en foyer Gratis trailers van films die in uw bioscoop vertoond gaan worden Gratis uw eigen bioscoopinformatie Klein reclameblok, verzorgd door Fox Media digital advertising Fox Media BV Kasteellaan 52, Wijchen Postbus 376 6600 AJ Wijchen Tel. (024) 648 85 51 Fax. (024) 648 85 52 info@foxmedia.nl www.foxmedia.nl Een snackbar waar ook nog een film wordt gedraaid Zon bedrijf is Rosbeek Techniek. kleur De jaarlijkse QnemaExpo stond ook dit jaar weer helemaal in het teken van digitale projectie, het liefst in 3D. Een volkswijsheid wil dat de vooruitgang niet is tegen te houden. Toch wil het, laten we wel wezen, met de invoering van de geheel digitale presentatie van film in bioscopen niet erg vlotten, ledere keer zijn daar in de RAI de bevloge n 'zieners' uit de VS - en uit eigen land - te beluisteren die twijfelende exploitanten en slim als een eierboer zijnde financiers hun toekomstvisie willen opdringen. Of de filmindustrie mondiaal overstog zal gaan, blijft koffiedikkijken. De omschakeling van 'stomme' naar geluidsfilm vond in een jaar z'n beslag: van 1928 tot 1929. Er zijn voor- en er zijn tegenstanders van digitale projectie. De meeste bioscoopbezoekers zien helaas geen verschil tussen onaloge projectie van een verse 35mm-print en een digi tale versie. Het ziet er naar uit dat alleen de filmverhuurders baat hebben bij het uitbrengen von een digitaal product. In het zomemummer 2009 van het academische blad Kunst en Wetenschap, waarvan de medewerkerslijst bestaat uit personen met prof. dr. voor hun noam, is een opvallend stuk verschenen over de cinema. Een citaat: 'De meerzalenbioscoop streek neer op industrieterreinen en langs invalswegen. De entree heeft de inrichting enomvang van een stationshal, compleet met bewegwijzering noor de zolen, 'de perrons'. Links naar zaal 6 tm. 9, rechts noar zaal 10, trap op noor zaal 1 tm. 5. Hier begint voor een jong publiek een reis noar dromenland. Niet te ontlopen zijn de gigantische 'counters' met een gevarieerd aanbod aan 'food beverage', met als basis 'huisgepofte' popcorn. Een snackbar waar ook nog een film wordt gedraoid.' Toegegeven, het is een wat cynische kijk op de moderne bioscoop, de multi- en megaplexen. Maar daarom is die visie niet helemaal flauwekul. Een goede bioscoopexploitant is te herkennen aan drie kenmerken: realiteitszin, analytisch vermogen en verbeeldingskracht. Hij kijkt naar de toekomst en handelt naar bevind van zaken. Hij begrijpt dat de wereldwijde overgang naar digitale bioscoopprojectie een onderdeel is von een veel groter geheel. En het is hem duidelijk dat er aan de expertise en serviceverlening van een degelijk traditioneel bedrijf voor plaatsing en onderhoud van analoge en digitale film- en geluidsinstallaties voorlopig grote behoefte bestaat. Thomas Leefla >i als 'nieuwste snufje' julieisbreestiaüWeigoiipl oon hel 'dieplebeeld'.

Historie Film- en Bioscoopbranche

Holland Film Nieuws | 2009 | | pagina 18