\~s Piek V mix Hoe belangrijk zijn de nieuwe media voor filmpromotie? Bioscoop PICK yN' MIX BIOSCOOPPANEL Nieuws uit de wereld van film en bioscoop... EJ Goed eerste halfjaar voor bioscoopsector Het bioscoopbezoek is in het eerste halfjaar van 2009 met maar liefst 12,3% gestegen ten opzichte van het eerste halfjaar van 2008, zo was onlangs te lezen in een persbericht van de brancheverenigingen NVB en NVF. In volledige cijfers uitgedrukt ging het om 11.086.689 bezoekers in 2009 tegenover 9.869.416 bezoekers in 2008. Hoewel een deel van de totale groei is toe te schrijven aan de opening van nieuwe bioscopen in een aantal steden, lijkt het er op dat de bioscoopbranche in deze tijd van crisis bezoek aantrekt van mensen die nu ontdekken dat andere vormen van vrijetijdsbesteding duurder zijn. Het marktaandeel van de Nederlandse film is het eerste halfjaar wel gedaald naar 10,1 Dat was 14,6% in 2008. De cijfers van de NVB en NVF kwamen overigens naar buiten aan de vooravond van de release van Harry Potter 6, een film die onmiddellijk diverse records verbrak, waaronder dat van het hoogste aantal bezoekers in een openingsweekend in Nederland ooit, te weten 409.000 bezoekers. Uitslag operateurexamen 26 mei Vanwege extreme weersomstandigheden viel het voor jaarsexamen voor operateurs van 26 mei bijna letterlijk in het water. On-Nederlandse weersomstandigheden zorgden voor wateroverlast en een grote chaos in de ochtendspits. Vier van de in totaal dertien personen die waren aangemeld (twaalf voor volledig A en een voor een herexamen elektrotechniek) konden de examenloca tie in Amersfoort niet bereiken. De negen overgebleven kandidaten arriveerden allemaal met enorme vertraging in JT Amersfoort. Het resultaat van deze dag was echter uitstekend te noe men. De volgende kandidaten zijn geslaagd: Polona Kuz- man (LUX, Nijmegen), Anne Beerens (Cinestar, Ensche de), Martijn van der Kolk (Movie Unlimited, Kampen), Mare Zeldenthuis (De Fabriek, Zaandam), Rina Vervoort (Springhaver Theater, Utrecht) en Niny van Beek (Filmhuis Hoorn). Drie kandidaten moeten een herexamen afleg gen. De vier kandidaten die het examen door overmacht hebben moeten missen, kunnen dat examen inhalen op woensdag 23 september in Cinemajestic in Zutphen. Dat is tevens de dag waarop het volgende examen plaatsvindt, (foto vlnr: Ben de Graaff, Anne Beerens en Hans Crane) Jan Uttien, programmeur de Filmschuur Haarlem Een wisselend panel geeft kort antwoord op een actuele 'Dat nieuwe media belangrijk zijn en alleen maar belangrijker wor den staat wat mij betreft buiten kijf, al is het maar om snel te kun nen zien waar en hoe laat een bepaalde film draait. Het is echter maar de vraag of de mogelijkhe den momenteel optimaal worden benut. Voor de 'kwaliteitsfilm' bie den nieuwe media wellicht moge lijkheden om een nieuw, jonger publiek te bereiken. Met name een breed gedragen digitale variant van mond-tot-mondreclame zou een goede aanvulling op de tra ditionele promotiekanalen kunnen zijn.' Hein van Joolen, salesmanager Benelux Film Distributors 'Met nieuwe media kan veel ge richter gepromoot worden dan bijvoorbeeld in de krant of op tv. Als je het goed doet is er minder "waste". We moeten echter niet denken dat het plaatsen van een banner op www.nu.nl nieuwe me dia is. Dat is oude media op een beeldscherm. Nieuwe media is ver nieuwend, innovatief en subtiel. En om het optimaal te gebruiken moe ten wij het ook op deze manier be naderen. Een goed voorbeeld hier van is www.nalden.net. Kortom; nieuwe media is essentieel, maar er valt nog veel te leren.' Youry Harvey Bredewold, senior mana ger marketing concessions Pathé 'Nieuwe media zijn doorslagge vend in filmpromotie. Met tv en print kom je er niet meer. Zeker niet in een markt waar het over grote deel van de bioscoopbezoe ker jonger dan vijfentwintig jaar is. Het Internet is key, maar dat kun je eigenlijk geen nieuw medium meer noemen. Mobile marketing is de toekomst. Dit is voor jongeren dé portal tot het Internet en het device om social networks te onderhou den. We zien het bijvoorbeeld aan Pathé Mobiel dat over de 100.000 unieke gebruikers per maand gaat en het middel is geworden om trai lers te bekijken.' 'Man you've got some serious competition.' (Arjay Smith als Brian Parks in The DayAfter Tomorrow)

Historie Film- en Bioscoopbranche

Holland Film Nieuws | 2009 | | pagina 20