Eén branche, twee beurzen m HFN BEURZEN EN FESTIVALS BEURZEN EN FESTIVALS Dat blijft toch een rare situ atie met Expo, dat de studio's zo gefor ceerd de publiciteit proberen te controleren. European Cinema Summit en Cinema Expo Bioscoopexploitanten konden deze zomer met recht uitblazen op hun vakantieadres: Cinema Expo werd dit jaar voor het eerst voorafge gaan door een eigen Europese beurs, de European Cinema Summit (ECS). Ondanks alle kritiek die er elk jaar al dan niet terecht is op het jaarlijkse samenkomen in de RAI, bleek ECS zeker geen warm bad. Cinema Expo was daarmee vergeleken goed georganiseerd en gede gen, of saai en van hetzelfde, zouden sommigen zeggen. Door Frank de Neeve en Jeroen Huijsdens 'Eindelijk een beurs die een denk tank is en geen trade show', riep een spreker uit op de derde dag van de European Cinema Summit. Helaas was de man vooral beleefd, want juist datgene waarvoor ECS is opgezet, kwam tijdens deze eerste editie niet van de grond. Al jaren sprak men bij UNIC, de organisatie van Europese bioscoopexploitanten, over een eigen beurs die Cinema Expo naar de kroon zou moeten steken. Niet slechts de focus op Amerikaanse films en door Coca- Cola gesponsorde seminars over verkooptechnieken, maar gesprek ken en discussies die recht doen aan de diversiteit van de Europese exploitanten. UNIC heeft lang met de Sunshines, de organisatoren van Cinema Expo, gepraat of ze de beurs niet konden overnemen. Blijk baar was er lang genoeg zonder resultaat overlegd want afgelopen juni ging men de concurrentie aan met de Amerikanen met een eigen beurs in Kinepolis Brussel, nota bene de geboortegrond van Cinema Expo, en nog wel precies in de week ervóór. Afwezig Veel telefoongesprekken eindigden dit voorjaar met de vraag wat je van die nieuwe beurs vond en of je er naartoe moest. De uiteindelijke opkomst op deze eerste editie was teleurstellend te noemen. De organi satie zegt dat er 500 delegates wa ren, maar dan telde men waarschijn lijk ook de sprekers, exposanten op de trade show en de dagjesmensen mee. Vooral de eerste dag werd door de topmensen van Nederland se bioscoopconcerns aangegrepen voor een dagje Brussel. Natuur lijk zal niemand hardop zeggen dat ECS werd geboycot door de Amerikanen, maar op een vertoning van Disney's The Proposal na, waren ze er gewoonweg niet. Oh ja, wel John Fithian van NATO, de Ame rikaanse evenknie van UNIC, en zijn adviseur Michael Karagosian, die konden hun Europese vakbroeders niet in de steek laten. Maar de stu dio's schitterden door afwezigheid. Op zich had het wel iets logisch: terwijl de Brusselaars in het gigan tische Kinepolis-complex in deze hoofdstad van Europa gewoon naar de film gingen, bespraken in een andere zaal de Europese exploitanten de stand van zaken in hun branche. De beurs was in een aantal secties opgedeeld: zo waren er seminars, workshops en screenings en was er ook een kleine trade show. De onderwerpen van de discussies waren gevarieerd en actueel, zoals de sessies over European Cinema Summit Brussel. filmdiefstal, 3D en de bioscoop van de toekomst. Daarom was het ook zo jammer dat het amper tot echte discussies kwam. Veel sessies bleven steken in de introductie van de deelnemers en hun werkzaamhe den, waarna men na de onvermijde lijke vertalingen wat beleefdheden uitwisselde en dat was het dan. Extra spijtig was dit bijvoorbeeld bij de sessie over de toekomstige rela tie tussen distributeur en exploitant in het licht van de digitalisering; bij uitstek een onderwerp dat om uitdie ping schreeuwt. De trade show van ECS was helaas een wat treurig gebeuren van slechts zo'n tien standjes. Daar stond onder meer digital darwin (d2), het bedrijf gelieerd aan digital genius. Dit Belgische bedrijf dat in Nederland vooral bekend is om zijn ticketsystemen, was al importeur van Qube. digital darwin is zich aan het ontwikkelen als een echte digital cinema integrator. Het heeft- maar de uitwerking van deze eerste editie was op z'n zachtst gezegd niet best. UNIC, dat de uitwerking én het risico aan een organisatie bureau had uitbesteed, heeft al erkend dat er veel verbeterpun- ten voor een tweede editie zijn genoteerd. Het tijdstip zo vlak vóór Cinema Expo is ook slecht gekozen; slechts weinigen kunnen twee ach tereenvolgende weken wegblijven van kantoor. Ander begin Na die meertalige Europudding van ECS was het wel weer lekker dat men op Cinema Expo gewoon allemaal Engels sprak. Ineens kwam je ook alle wegblijvers van ECS tegen: 'Al mijn zakelijke afspraken heb ik hier', was het veel gehoorde commentaar. Verder waren er veel bekende programmaonderdelen, maar voor de openingssessie week men van het vaste stramien af. Lang stond hier een 'Focus op Europa' geprogrammeerd, maar die was vervallen, rara waarom? Deze werd vervangen door een aardige quiz waarbij twee panels van bobo's tegen elkaar streden. Ze moesten raden hoe de aanwezigen in de zaal over de bioscoopbran che dachten. Het was fraai om te zien hoe de mening van de zaal vaak lijn recht tegenover die van de 'des kundigen' stond. Zo wisten de A/ice in Won derland. Still en de ingang van het paviljoen op Cinema Expo. panelleden bijvoorbeeld absoluut niet te voorspellen dat filmposters in de bioscoop door slechts 3% van de aanwezigen gezien worden als het meest effectieve medium in de foyer. Twitterend Cinema Expo heeft echt voor op de ECS dat het de plek is waar de studios uitpakken met gelikte productpresentaties en vertoningen van aankomende films. Ondanks dat voordeel moet gezegd worden dat het met het jaar moeilijker lijkt te worden om exploitanten de allernieuwste films te laten zien. Diverse films - waaronder The Hangoveren The Proposal - waren al uit of stonden op het punt uit te gaan. En ook de productpresenta ties waren - met uitzondering van Disney en 20th Century Fox - toch minder spectaculair te noemen of bleven zelfs geheel achterwege. Sony volstond bijvoorbeeld met het gewoonweg twee keer draaien van dezelfde trailer, die van 2012. Alsof er niks anders in de pijplijn zit. Gelukkig pakte Fox wel flink uit. De hoofdrolspelers van Avatar en regisseur James Cameron waren over en zij leidden dan ook enkele scènes in van de veelbelovende 3D- film. En meer dan dat mogen we er hier ook niet over schrijven, 'other- wise we have to kill you', aldus een Cinema Expo Amsterdam. daarvoor, samen met een financiële instelling die ook Arts Alliance Me dia financiert, de Cinema Refresh Solution ontwikkeld, een flexibel financieringssysteem. Op zich is de doelstelling van ECS om een Europees discussieplatform te creëren heel lovenswaardig, glimlachende Expo-directeur Mitch Neuhauser. Dat blijft toch een rare situatie met Expo, dat de studio's zo geforceerd de publiciteit proberen te controleren. De pers moet verkla ren niks over de films of productpre sentaties te zullen schrijven, terwijl de exploitanten bijna al twitterend de zaal uitkomen om te zeggen wat ze van Avatar vinden. Trade show Op de beursvloer waren niet echt veel nieuwe producten te zien: Dolby heeft een nieuwe server - de DSS200 - en Sony's 3D-lens was voor het eerst in Nederland te zien. Op de beurs zijn ook steeds meer Theatre Management Systemen te zien, de centrale bediening van di gitale cinema in een complex. Sony heeft sinds kort een eigen TMS en op de stand van Cinemeccanica was die van het Franse Dvidea te bewonderen; ook al een partner van het eerdergenoemde d2. XDC's TMS Plaza was in een aparte suite te bewonderen; de mogelijkheden van dat systeem plus de grafische interface blijven ongeëvenaard. Curieus was echter te vernemen, dat ook Arts Alliance Media een eigen TMS aan het ontwikkelen is. Leuk was wel dat Disney de beursvloer van glans voorzag door er in een paviljoen een prachtige expositie onder te brengen van de aankomende film van Tim Burton Alice in Wonderland. Bezoekers wandelden door de imaginaire we reld van Alice ondertussen kijkend naar props, maquettes en sfeerbeel den uit de film. De belangrijkste aankondiging van Cinema Expo kwam toch wel in de week ervoor, tijdens de ECS dus: DLP Cinema, de chiptechnologie van Texas Instruments, gaat eind volgend jaar naar een resolutie van 4K. De aankondiging beloofde de toon te zetten voor een beurs vol discussie, maar die vond alleen in de wandelgangen plaats. Tijdens het officiële gedeelte speelde 4K amper een rol. Eigenlijk waren de seminars sowieso wat aan de matte kant dit jaar. Misschien is de ideale beurs dus wel een combinatie van deze twee beurzen: de trade show, de contacten met Hollywood en het professionalisme van Cinema Expo, gecombineerd met de beoogde ver dieping en discussie van European Cinema Summit. Misschien moeten beide organisaties toch nog eens met elkaar gaan praten. 'This woman is about as subtle as a gun.' (Ryan Reynolds als Andrew Paxton in The Proposal) 'Alice, you're terrible late you know? Naughty!' (Johnny Depp als The Mad Hatter in Alice in Wonderland)

Historie Film- en Bioscoopbranche

Holland Film Nieuws | 2009 | | pagina 8