Famous last words
m
HFN
Frank Smit
Met het
logo en
de slogan
'Het leuk
ste cadeau
in het
donker' als
basis zijn
we steentje
voor steen
tje gaan
bouwen
aan het
merk
Nationale
Bioscoop
bon.
Wanneer u dit leest ben ik niet meer commercieel
verantwoordelijk voor de Nationale Bioscoopbon en de
MaDiWoDo-kaart. Dit artikel bevat dus m'n famous (al
thans dat moet nog blijken) last words als commercieel
manager. Dit gezegd hebbende, hoop ik dat u verder
leest.
De bioscoopbon was in 1994 een product dat al ruim
30 jaar meeging, maar waar slechts weinigen de
potentie van inzagen. Het bestuur van de Stichting Bios
coopbon, bestaande uit Will Ruyters, Abel Abeln en Wil
van Dommelen, zag dat wel. Ze vroegen mij om, na het
schrijven van een businessplan, dit ook op interim-basis
ten uitvoer te gaan brengen. In eerste instantie onder
het toeziend oog van en later samen met secretaris
Frank van der Putte.
Eigenlijk wilde het bestuur niets aan de bon zelf veran
deren. Een reclamebureau was ook niet nodig, want
ze hadden mij net ingehuurd. Gelukkig ging men om
en omarmden ze de Nationale Bioscoopbon zoals die
gepitcht werd door Frans Willem Pompe. Hij tekende
ook voor het logo, de huisstijl, de slogan, de nieuwe bon
en alle campagnes sindsdien. Onze samenwerking was
en is uniek.
Naast het gedateerde uiterlijk van de bon was er één
poster ter promotie voor de bioscopen beschikbaar toen
ik begon. Met het logo en de slogan 'Het leukste ca
deau in het donker' als basis zijn we steentje voor steen
tje gaan bouwen aan het merk Nationale Bioscoopbon.
Af en toe was het moeilijk om personen te overtuigen
dat deze lijn voor een heel groot deel verantwoordelijk
is voor het resultaat. De exploitant ziet de uitingen van
de bon iedere dag, de consument misschien een keer
per jaar. Het logo en de pay-off zijn ijzersterk en kunnen
nog jaren mee.
In december 1995 introduceerden we de Special
Edition-bonnen in samenwerking met Disney en UIP. Het
doel was om mee te liften op de populariteit van films
en de bon extra leuk te maken voor in de schoen en
onder de kerstboom. In de loop van de jaren zijn we de
bon in onze uitingen steeds meer aan films gaan linken,
omdat je die er uiteindelijk mee cadeau geeft. Alle
filmdistributeurs zijn in de loop van de jaren aan boord
gekomen.
Dé plek om de bioscoopbon neer te zetten als het leuk
ste cadeau in het donker, is natuurlijk de bioscoopzaal.
Vanaf de introductie van de Nationale Bioscoopbon
in 1995 hebben we vele leuke 35mm-commercials
gemaakt. In eerste instantie zelf, later in samenwerking
met onder meer de Filmacademie. De productie van de
spots was een van de leukste onderdelen van mijn job.
Een klein aantal VW-kantoren verkocht de bioscoop-
bon medio jaren 90. Toen de groei van de omzet bij
bioscopen eind jaren 90 sterk afnam, omdat ze tegen
het maximum aan zaten, werd het tijd om groei via
andere verkooppunten te realiseren. Inmiddels wordt
zo'n 45% van de bioscoopbonnen verkocht door VW,
Free Record Shop, Postkantoren en sinds bijna een jaar
AKO. De zichtbaarheid optimaliseren en daarmee de
verkoop was de afgelopen jaren een van mijn groot
ste uitdagingen. Die uitdaging zal alleen maar groter
worden de komende jaren.
Een tweedimensionaal cadeau is minder leuk om te ge
ven en te ontvangen dan een driedimensionaal cadeau.
De introductie van het filmblik als cadeauverpakking
heeft daarom een belangrijke bijdrage geleverd aan
de omzetgroei. Inmiddels verkopen we jaarlijks zo'n
100.000 blikken! Bijkomend voordeel van het blik is dat
het de zichtbaarheid bij outlets sterk heeft vergroot.
In tegenstelling tot de bioscoopbon is de MaDiWoDo
wel door mij bedacht. Na een langzame start is de
kaart een enorm succes geworden. De positie van de
MaDiWoDo-kaart en die van de bioscoopbon in de b-
to-b markt is sterk, maar het wordt een enorme klus om
die vast te houden.
Inmiddels is de omzet zo'n 500% gegroeid. De bon is
met afstand het meest succesvolle marketinginstrument
dat de branche rijk is. Daarnaast is de MaDiWoDo-
kaart ook goed voor enkele honderdduizenden bezoe
ken per jaar. De branche mag er trots op zijn. Ik ben blij
dat ik het gelijk van Will, Abel, Wil en Frank heb mogen
bewijzen. We komen nog steeds een keer per jaar
samen als de vijf bioscoopbon-musketiers. Die traditie
houden we hopelijk nog jaren in ere.
De Nationale Bioscoopbon was, is en blijft voor mij
het leukste cadeau in het donker. Meer nog dan van
de zakelijke succes
sen heb ik genoten
van de persoonlijke
relaties die ik heb
opgebouwd met mijn
contactpersonen werk
zaam bij branchepar
tijen, outlets, media,
b-to-b afnemers en
leveranciers. Het was
me een waar genoe
gen!
Frank Smit
Ambassadeur
Nationale
Bioscoopbon
'All for one and one for all.' (Chris O'Donnell als D'Artagnan in The Three Musketeers)