Amerikanen te gast bij Europese belangenbehartiger
HFN
EDCF is
volgens
sommigen
een duis
ter clubje
technici
waarvan
de status
onduidelijk
is.
EDCF kiest voor technische benadering tijdens IBC
Het European Digital Cinema Forum (EDCF) houdt elk jaar
tijdens de International Broadcasting Convention (IBC)
een openbare bijeenkomst, waarin de wereldwijde stand
van zaken rond digitale cinema wordt belicht. Dit jaar
was de bijeenkomst erg technisch georiënteerd, met on
der meer sprekers van het Amerikaanse CineCert en van
Texas Instruments.
Door Frank de Neeve
EDCF is volgens sommigen een duister clubje technici
waarvan de status onduidelijk is. De Europese ex
ploitantenorganisatie UNIC, dat is hét aanspreekpunt
van de Amerikanen als het gaat om de digitalisering,
maar EDCF... wie zal het zeggen. Het European Digital
Cinema Forum is opgericht als platform voor informa
tie-uitwisseling, onderzoek en belangenbehartiging
over Europese digitale cinemazaken, in deze door
Hollywood gedomineerde markt. De organisatie heeft
verschillende comités, ook een commerciële, maar
uiteindelijk bestaat EDCF inderdaad vooral uit technici
die, vaak in hun vrije tijd, waardevol werk leveren om
digitale cinema in Europa vooruit te helpen.
Het is dan ook veelzeggend dat EDCF geen bijeen
komst heeft tijdens Cinema Expo, maar wel in de
moederschoot van dé techniekbeurs, IBC. Waren er
vorig jaar nog meerdere sprekers die als niet-technisch
konden worden beschreven, dit jaar was het er slechts
één, waarmee niet gezegd is dat de bijeenkomst niet
interessant was. Naast interne rapportages die vertel
len waar de verschillende leden zich mee bezighou
den, nodigt men altijd een aantal gastsprekers uit,
ditmaal een drietal Amerikanen.
Foto testopstel
ling tijdens IBC.
Weinig consensus
Andy Maltz van The Academy of Motion Picture Arts
and Sciences vertelde over het werk van hun Science
and Technology council, waar men zich momenteel
vooral bezighoudt met digitale archivering. Film is
onder goede omstandigheden prima te bewaren,
maar over de archivering van digitaal materiaal en
zeker digitale films, is internationaal nog weinig con
sensus. Sinds de publicatie van het rapport The Digital
Dilemma in 2007 heeft men naast het werk aan eigen
standaarden en procedures ook een congres geor
ganiseerd om het bibliotheek- en archiefwezen én de
filmindustrie bij elkaar te brengen.
Reiner Doetzkies van Texas Instruments (Tl) vertelde
over nieuwe ontwikkelingen bij deze belangrijkste
technologieleverancier van d-cinema. Want terwijl
iedereen uitkijkt naar de onthulling van 4K DLP Ci
nema-projectoren, wat nog meer dan eenjaar op zich
laat wachten, is de basis van deze ontwikkeling vrij
onbekend. Begin volgend jaar zullen projectoren na
melijk gebaseerd zijn op serie twee van de Tl-chipar-
chitectuur, die al rekening houdt met 4K. Het ontwerp
van serie één vond plaats lang voordat de DCI-aanbe-
veling uitkwam. Daarom vinden er allerlei veiligheids-
updates aan de apparatuur plaats, zoals momenteel
zelfs met een lapje Gore-textiel. Bij serie twee-projec
toren is de bijdrage van Tl teruggebracht tot slechts
een board. Er kan eventueel een interne server in de
projector worden gebouwd. Onder andere Doremi
werkt daar al aan, waardoor er geen kwetsbare Cine-
link-verbinding tussen projector en server meer nodig
is. Daarnaast kunnen projectorfabrikanten hun eigen
videoscaler inbouwen, wat verbindingen versimpelt en
veiligheid ten goede komt.
John Hirst is directeur van CineCert, een van de drie
bedrijven die d-cinema-apparatuur test om te zien of
die aan de specificatie voldoet. Hirst vertelde waar
het werk van dergelijke bedrijven uit bestaat, zoals
veel consultancy in het voortraject. Hij wees erop
dat er nog geen apparatuur door het testtraject is
gekomen en dat de studio's alleen op de hoogte
worden gesteld als apparatuur volledig slaagt voor de
procedure. Ook legde hij een aantal pijnpunten bloot,
zoals het feit dat apparatuur eigenlijk na elke soft-
ware-update zou moeten worden getest, waarvan hij
zelf toegaf dat dat onrealistisch is. Daar komt bij dat
de studio's de resultaten van de test naast zich neer
kunnen leggen, omdat ze die elk verschillend inter
preteren. Het certificeringsproces kost 70.000 dollar
per apparaat, wat de prijs van d-cinema apparatuur
verder opdrijft.
'I know: you're good looking and l'm too technical.' (Stuart Townsend als Jez in Shooting Fish)