Netwerk, satelliet... en de gewone harddisk
HFN
TECHNIEK
EZ3
Digitale filmdistributie
Nu digitale cinema aan een opmars bezig is en er steeds
meer digitale films beschikbaar zijn, is het tijd om stil te
staan bij de verschillende vormen van digitale distributie.
Momenteel worden digitale speelfilms nog voornamelijk
via harddisk verspreid, maar het Internet en ook satelliet
lijken dit snel over te gaan nemen. Misschien is een ge
combineerd systeem voor ons kleine land de beste optie,
doch uiteindelijk zal filmdistributie echt globaliseren.
Door Frank de Neeve
Een kijkje in een digitale projectiecabine wekt soms
verwondering op. Onder de indruk van de high tech BlIHIGIlkOrt
projector en server, verbaast men zich erover dut films
per harddisk arriveren en niet zoals thuis via het Internet, ZUllCII
of zelfs per satelliet. De filmconsument, reeds volledig
gedigitaliseerd in de tien jaar dat de bioscoopwereld de QliQ N6"
overstap al overweegt, vergeet gemakshalve dat digitale
cinema complexe materie is, die beter stap voor stap kan OGrlCIIIClSG
worden aangepakt.
Harddiskdistributie heeft veel voordelen: de bezorging is DIOSCOPGII
snel, betrouwbaar en goedkoop. In ons land verslaat een
koeriersdienst netwerk- en satellietdistributie nog steeds WOrOGII Uit"
met gemak, zeker voor Jpeg2000-bestanden die al
gauw 150 gigabyte groot zijn. Maar harddiskdistributie QGflJSt RJCt
kent ook nadelen, zoals het feit dat alle disks na gebruik
weer retour moeten. Uitstaande harddisks kosten geld, Qg dlGltflle
reden waarom het Britse Arts Alliance Media (AAM)
prijzen verloot onder snelle terugzenders. Voor het geval flImklUIS.
dat er een probleem is met de server, is het echter beter
om de disk in de bioscoop te bewaren totdat de film is
uitgespeeld.
Ruud de Bruyn van Loods Lux Lumen, dat films digita
liseert, maakt vaak gebruik van harddiskdistributie door
een koerier. 'De bandbreedte van een koerier moet niet
worden onderschat', aldus De Bruyn. 'Die snelheid heb
ben wij nodig, omdat onze aanlevertijd soms kort is. Men Leroy.
associeert het digitaliseren van een film met snelheid en
levert dan pas kort voor de première aan. Wij hebben
liever de tijd om het echt goed te doen, waar ook een
kwaliteitscontrole van het eindresultaat bij hoort.'
Netwerk en satelliet
Er zijn grofweg twee alternatieven voor harddiskdistribu
tie, waarbij de keuze vooral financieel gemotiveerd zal
zijn, namelijk netwerk (ADSL en uiteindelijk glasvezel,
dat nu nog erg duur en niet wijdverspreid is) en satel
liet. De Hollywood-studio's lijken voor satelliet te kiezen
om de data van hun film te verzenden, omdat dit een
hoge snelheid van wel 70 Mbit/s combineert met het
point to multipoint-principe. Een film kan dus via één
uplinkverbinding goedkoop naar heel veel ontvangers
worden verstuurd, wat aansluit bij de globale werkwijze
van de studio's. Daarvoor moeten er wegens de hoge
kosten van satellietdistributie echter wel veel bioscopen
uitgerust zijn met satellietontvangstapparatuur. Voor satel-
lietbedrijven is filmdistributie interessant omdat het gaat
om grote hoeveelheden data op reguliere basis. Ook
bioscopen zien voordelen in satellietdistributie, omdat
naast hoofdfilms ook 'alternative content' en zelfs live
3D-evenementen kunnen worden ontvangen. Een aantal
Nederlandse bioscopen dat wordt geprogrammeerd
door de Amsterdam Booking Company heeft ondertus
sen een satellietverbinding die hoofdfilms kan ontvangen,
als onderdeel van hun vpf-overeenkomst met AAM. Zij
zijn daardoor uitgerust met een geavanceerde ontvanger
van satellietbedrijf Arqiva, die van afstand kan worden
beheerd. De apparatuur wordt gratis geïnstalleerd, ook
bij bedrijven die verder geen klant zijn van AAM, en ook
de ontvangst van hoofdfilms is gratis. De bioscoop is wel
verplicht om het systeem jaarlijks voor een aantal alterna
tieve content-evenementen te gebruiken, waar per keer
een paar honderd euro voor moet worden betaald.
Er zijn meerdere satellietbedrijven zoals GlobeCast en
Media Broadcast, en zelfs Dolby is in die markt actief.
Dolby Direct Distribution Services maakt gebruik van de
infrastructuur van Arqiva en richt zich met hun dienstverle
ning vooral op distributeurs. Volgens Dolby komt daar in
de bioscoop geen mensenhand meer aan te pas. Na be
zorging van de film wordt de integriteit van het bestand
door het systeem gecheckt, zoals bij alle professionele
systemen, waarna die automatisch in de server of het
Theatre Management System (TMS) wordt geladen.
Alternatief
Hoewel de digitalisering filmdistributie globaliseert, lijkt
distributie per satelliet wat overdreven voor ons kleine
land met hoge breedbandpenetratie. Een geheel
'What the fuck is the Internet?' (Jason Mewes als Jay in Jay and Silent Bob Strike Back)