Digitale dagen geven duidelijkheid m m ACHTER DE SCHERMEN ACHTER DE SCHERMEN Informatie door NVB op een rij gezet Na diverse denktanks en road shows waagde ook de NVB zich aan een seminar over digitale cinema. Twee maal een zeer uitgebreide dag vol financiën, techniek, toekomstvisies en de nodige visuele voorbeel den. De NVB-leden waren de doelgroep, maar er was ook een ruime vertegenwoordiging van de distributeurs aanwezig. In de kos- tenanaly- seswerd getoond dat het NVB-plan voor ex ploitanten verreweg het meest voordelig zal uitpak ken. Als je weet watje doet is het allemaal gemakkelij ker dan je denkt! Door Roloff de Jeu Oscar Poppe, al 30 jaar operateur en nu steracteur in een filmpje opgenomen in de cabine van Eu- roscoop in Tilburg, vertelde hoe de dagelijkse praktijk in een D-Cinema verloopt. Alsof het om een afleve ring van Het klokhuis ging, kwamen de projector, de server, het inladen van een film en het dagelijkse draai- schema in heldere bewoordingen en rap tempo voorbij. Met zijn uit spraak 'het werkt gewoon allemaal' was de toon gezet: als je weet wat je doet is het allemaal gemakkelijker dan je denkt! De inspiratie voor deze bijeenkom sten in Tilburg en Ede lag in Enge land, bij de Britse exploitantenorga nisatie CEA, die dit voorjaar al een tiental van dit soort informatiedagen op poten had gezet. Ook hier met het oogmerk om nu eens niet een commercieel verhaal te laten horen, maar de leden de benodigde ken nis te verschaffen om de juiste be slissingen te kunnen nemen. Jammer dus, dat er toch diverse afwezigen waren, die dachten dat er niet veel nieuws onder de zon was. NVB-directeur Ron Sterk nam in drie sessies de financiële consequenties en internationale situatie onder de loep, terwijl Frank de Neeve de technische aspecten van de voor exploitanten belangrijke kanten van de digitalisering belichtte, een en ander gelardeerd met allerlei interessante demo's. Stand van zaken Na een jaar of tien begint er nu ge staag wat groei in de Nederlandse markt te komen, mede dankzij de voortvarendheid van Paul Vissers ABC-groep. Hierdoor zijn er nu veel meer titels beschikbaar. De andere kleine en middelgrote exploitanten reageren echter nog steeds ad hoc per titel en blijven daardoor achter. De enige die nu al een doortim merd plan heeft is Pathé, die een aantal van zijn zalen voor vertoning van films als Ice Age 3, G-Force en Avatar geschikt heeft gemaakt. In de filmtheaters zijn de 1.4K GnemaNet-installaties eigenlijk al afgeschreven, maar het initiatief wordt nog voor een jaar voortge zet, met dank aan de geldelijke steun van het Filmfonds. Ron Sterk maakte een vergelijking met andere landen. Opmerkelijk is bijvoorbeeld dat België al voor 50% digitaal is, mede dankzij de vroege instap van Kinepolis, dat nu bezig is met een eigen virtual print fee- deal. In Engeland heeft een aantal ketens aangekondigd komend jaar een kwart van hun vloot te digitali seren en hebben kleinere theaters zich verenigd in een buying group. Eindelijk is ook op Europees niveau doorgedrongen dat de digitalise ring belangrijk is. Eurocommissaris sen Redding en Kroes onderzoeken of steun vanuit de overheden toegestaan en mogelijk is. Kostbare techniek Frank de Neeve benadrukte dat ook managers de technische achtergrond moeten begrijpen om de juiste operationele beslissingen te kunnen nemen, al is het maar om dezelfde termen te kunnen bezigen als intergrators, facilita- tors en technici. Hij wist hierbij de ingewikkelde materie inzichtelijk te maken, bijvoorbeeld dat 4K, dat vier maal groter is dan 2K, alleen zichtbaar effect heeft in zeer grote zalen en in de voorste helft van het stoelenplan. Meer K dan 4K heeft voor het menselijk oog geen zin, bovendien is de pixelgrootte niet dé zaligmakende factor voor kwaliteit, ook kleurbereik en -diepte, evenals contrastomvang spelen hierin een grote rol. De videoscaler voor alternatieve content, alsook de verschillende 3D-systemen werden uitgelegd. De logistiek, het transport van digitale content, welke opties zijn er nu, welke komen er. Omdat er bijkomende kosten zijn die vaak over het hoofd worden gezien, toonde Ron Sterk diverse berekeningen waarin de kosten van bijvoorbeeld de lampen voor digitale projectie aan bod kwamen. Ook bijkomende kosten voor onder houd kwamen aan de orde, waaruit bleek dat bij het budgetteren veel meer komt kijken dan projector, server en installatie alleen. De baten van 3D kwamen ter sprake in een casestudy van de NVB naar aanlei ding van de 2D- en 3D-uitbreng van Ice Age 3. Het aantal 3D-prints was maar een kwart van het totale aan tal, terwijl de 3D-recette maar liefst de helft van de totale opbrengst bedroeg. Aansturing op afstand Tussen de presentaties door werd er het nodige aan bewegend beeld getoond, waaronder de bijzon dere trailer van een 3D-arthouse- documentaire over een imker en zijn bijen in Frankrijk. Verder toonde Frank de Neeve hoe eenvoudig het kan zijn om zelf een aankondiging of lokale reclame geschikt te maken voor een 2K-server met de Qube Master Xpress-software. Ook de monstreerde hij het Franse Dvidea Theater Management System, waarmee je vanuitje luie stoel van achter je computer een heel com plex kunt besturen. Helaas kwam de verbinding met een Franse bioscoop niet tot stand, aan de hand waarvan duidelijk zou zijn geworden, hoe je zelfs vanuit Ede de films aldaar zou kunnen aansturen. NVB's masterplan Zeer grondig was de presentatie van Ron Sterk over de financierings modellen. Aan bod kwamen de individuele aanschaf, de aankoop Foto's Roloff de Jeu via een buying group, de diverse intergrators en het masterplan van de NVB. In vrijwel alle gevallen zal men in aanraking komen met de virtual print fee (vpf), het bedrag dat per premièrekopie wordt be taald als vergoeding voor de aan schaf van de apparatuur. Tijdens de overgangsperiode naar digitaal helpen studio's en distributeurs op deze manier de bioscopen op weg. Daarna moet men op eigen benen kunnen staan. Het plan van de NVB betreft een nationale aanpak waarin iedere bioscoop of filmtheater evenveel kans maakt. De verschraling die zou kunnen ontstaan als ieder voor zich moet digitaliseren en die een kaalslag kan veroorzaken onder de filmhuizen, wordt met dit plan grotendeels opgevangen. Naast de distributeurs en vertoners zou daarom de overheid een grote rol kunnen spelen in de bekostiging van de overgang. Voor een periode van zeven jaar betalen exploitanten 100 euro per maand per projector, de filmverhuurders een vpf van 350 euro per print en de overheid en derden evenveel, zodat er uitein delijk een pot van 45 miljoen euro wordt gecreëerd (omgerekend zo'n 60.000 euro per doek), waarvoor de overheid garant zou moeten staan. Een kleine desillusie: ook in dit model, gaat het alleen om pre- mièretitels. De afdracht van de distributeurs is nog steeds per kopie. Zij zullen dus een afweging maken van het aantal digitale prints die ze zullen uitzetten, ondanks de lage technische kosten voor het vervaar digen ervan. Kleine theaters zullen dus ook in de digitale toekomst geen kans maken op premières. In januari zal duidelijk worden of er voldoende politiek draagvlak is voor dit plan. In de kostenanalyses werd getoond dat het NVB-plan voor exploitanten verreweg het meest voordelig zal uitpakken. Een plan vol hoop voor velen. Beide dagen eindigden met een discussie met ingewijden uit de branche. Terwijl het eerste evene ment in Euroscoop Tilburg minder vlekkeloos verliep dan de middag in Ede, was de discussie daar wel sterker. Maar dat kan er ook mee te maken hebben gehad dat er in Ede een screening na het event was gepland, waardoor de tijd ontbrak. Al met al waren het informatieve dagen die door de aanwezigen hogelijk werden gewaardeerd. Op de website van de NVB (www. nvbinfocentrum.nl) zijn voor leden de diverse presentaties te downloa den evenals het promotiemateriaal van de getoonde producten en films. Het demo filmpje waar de dag mee opende is een later stadium te zien op de NVB-site en op cineser- ver.nl. Met dank aan Frank de Neeve. 'It'd be a terrific innovation if you couid get your minds stretched a little further' (Katherine Hepburn in Stage Door) 'Okay, kids, let's settle down and review the important information.' (Keith Scott als verteller in Ceorge of the Jungle)

Historie Film- en Bioscoopbranche

Holland Film Nieuws | 2009 | | pagina 24