Digitale dagen geven duidelijkheid
m
m
ACHTER DE SCHERMEN
ACHTER DE SCHERMEN
Informatie door NVB op een rij gezet
Na diverse denktanks en road shows waagde ook de NVB zich aan
een seminar over digitale cinema. Twee maal een zeer uitgebreide dag
vol financiën, techniek, toekomstvisies en de nodige visuele voorbeel
den. De NVB-leden waren de doelgroep, maar er was ook een ruime
vertegenwoordiging van de distributeurs aanwezig.
In de kos-
tenanaly-
seswerd
getoond
dat het
NVB-plan
voor ex
ploitanten
verreweg
het meest
voordelig
zal uitpak
ken.
Als je weet
watje
doet is het
allemaal
gemakkelij
ker dan je
denkt!
Door Roloff de Jeu
Oscar Poppe, al 30 jaar operateur
en nu steracteur in een filmpje
opgenomen in de cabine van Eu-
roscoop in Tilburg, vertelde hoe de
dagelijkse praktijk in een D-Cinema
verloopt. Alsof het om een afleve
ring van Het klokhuis ging, kwamen
de projector, de server, het inladen
van een film en het dagelijkse draai-
schema in heldere bewoordingen
en rap tempo voorbij. Met zijn uit
spraak 'het werkt gewoon allemaal'
was de toon gezet: als je weet wat
je doet is het allemaal gemakkelijker
dan je denkt!
De inspiratie voor deze bijeenkom
sten in Tilburg en Ede lag in Enge
land, bij de Britse exploitantenorga
nisatie CEA, die dit voorjaar al een
tiental van dit soort informatiedagen
op poten had gezet. Ook hier met
het oogmerk om nu eens niet een
commercieel verhaal te laten horen,
maar de leden de benodigde ken
nis te verschaffen om de juiste be
slissingen te kunnen nemen. Jammer
dus, dat er toch diverse afwezigen
waren, die dachten dat er niet veel
nieuws onder de zon was.
NVB-directeur Ron Sterk nam in drie
sessies de financiële consequenties
en internationale situatie onder de
loep, terwijl Frank de Neeve de
technische aspecten van de voor
exploitanten belangrijke kanten
van de digitalisering belichtte, een
en ander gelardeerd met allerlei
interessante demo's.
Stand van zaken
Na een jaar of tien begint er nu ge
staag wat groei in de Nederlandse
markt te komen, mede dankzij de
voortvarendheid van Paul Vissers
ABC-groep. Hierdoor zijn er nu veel
meer titels beschikbaar. De andere
kleine en middelgrote exploitanten
reageren echter nog steeds ad hoc
per titel en blijven daardoor achter.
De enige die nu al een doortim
merd plan heeft is Pathé, die een
aantal van zijn zalen voor vertoning
van films als Ice Age 3, G-Force
en Avatar geschikt heeft gemaakt.
In de filmtheaters zijn de 1.4K
GnemaNet-installaties eigenlijk al
afgeschreven, maar het initiatief
wordt nog voor een jaar voortge
zet, met dank aan de geldelijke
steun van het Filmfonds.
Ron Sterk maakte een vergelijking
met andere landen. Opmerkelijk is
bijvoorbeeld dat België al voor 50%
digitaal is, mede dankzij de vroege
instap van Kinepolis, dat nu bezig
is met een eigen virtual print fee-
deal. In Engeland heeft een aantal
ketens aangekondigd komend jaar
een kwart van hun vloot te digitali
seren en hebben kleinere theaters
zich verenigd in een buying group.
Eindelijk is ook op Europees niveau
doorgedrongen dat de digitalise
ring belangrijk is. Eurocommissaris
sen Redding en Kroes onderzoeken
of steun vanuit de overheden
toegestaan en mogelijk is.
Kostbare techniek
Frank de Neeve benadrukte dat
ook managers de technische
achtergrond moeten begrijpen om
de juiste operationele beslissingen
te kunnen nemen, al is het maar
om dezelfde termen te kunnen
bezigen als intergrators, facilita-
tors en technici. Hij wist hierbij de
ingewikkelde materie inzichtelijk te
maken, bijvoorbeeld dat 4K, dat
vier maal groter is dan 2K, alleen
zichtbaar effect heeft in zeer grote
zalen en in de voorste helft van
het stoelenplan. Meer K dan 4K
heeft voor het menselijk oog geen
zin, bovendien is de pixelgrootte
niet dé zaligmakende factor voor
kwaliteit, ook kleurbereik en -diepte,
evenals contrastomvang spelen
hierin een grote rol. De videoscaler
voor alternatieve content, alsook de
verschillende 3D-systemen werden
uitgelegd. De logistiek, het transport
van digitale content, welke opties
zijn er nu, welke komen er.
Omdat er bijkomende kosten zijn
die vaak over het hoofd worden
gezien, toonde Ron Sterk diverse
berekeningen waarin de kosten
van bijvoorbeeld de lampen voor
digitale projectie aan bod kwamen.
Ook bijkomende kosten voor onder
houd kwamen aan de orde, waaruit
bleek dat bij het budgetteren veel
meer komt kijken dan projector,
server en installatie alleen. De baten
van 3D kwamen ter sprake in een
casestudy van de NVB naar aanlei
ding van de 2D- en 3D-uitbreng van
Ice Age 3. Het aantal 3D-prints was
maar een kwart van het totale aan
tal, terwijl de 3D-recette maar liefst
de helft van de totale opbrengst
bedroeg.
Aansturing op afstand
Tussen de presentaties door werd
er het nodige aan bewegend beeld
getoond, waaronder de bijzon
dere trailer van een 3D-arthouse-
documentaire over een imker en
zijn bijen in Frankrijk. Verder toonde
Frank de Neeve hoe eenvoudig het
kan zijn om zelf een aankondiging
of lokale reclame geschikt te maken
voor een 2K-server met de Qube
Master Xpress-software. Ook de
monstreerde hij het Franse Dvidea
Theater Management System,
waarmee je vanuitje luie stoel van
achter je computer een heel com
plex kunt besturen. Helaas kwam de
verbinding met een Franse bioscoop
niet tot stand, aan de hand waarvan
duidelijk zou zijn geworden, hoe je
zelfs vanuit Ede de films aldaar zou
kunnen aansturen.
NVB's masterplan
Zeer grondig was de presentatie
van Ron Sterk over de financierings
modellen. Aan bod kwamen de
individuele aanschaf, de aankoop
Foto's Roloff de
Jeu
via een buying group, de diverse
intergrators en het masterplan van
de NVB. In vrijwel alle gevallen zal
men in aanraking komen met de
virtual print fee (vpf), het bedrag
dat per premièrekopie wordt be
taald als vergoeding voor de aan
schaf van de apparatuur. Tijdens
de overgangsperiode naar digitaal
helpen studio's en distributeurs
op deze manier de bioscopen op
weg. Daarna moet men op eigen
benen kunnen staan.
Het plan van de NVB betreft een
nationale aanpak waarin iedere
bioscoop of filmtheater evenveel
kans maakt. De verschraling die
zou kunnen ontstaan als ieder voor
zich moet digitaliseren en die een
kaalslag kan veroorzaken onder
de filmhuizen, wordt met dit plan
grotendeels opgevangen. Naast
de distributeurs en vertoners zou
daarom de overheid een grote rol
kunnen spelen in de bekostiging van
de overgang. Voor een periode van
zeven jaar betalen exploitanten 100
euro per maand per projector, de
filmverhuurders een vpf van 350
euro per print en de overheid en
derden evenveel, zodat er uitein
delijk een pot van 45 miljoen euro
wordt gecreëerd (omgerekend zo'n
60.000 euro per doek), waarvoor
de overheid garant zou moeten
staan.
Een kleine desillusie: ook in dit
model, gaat het alleen om pre-
mièretitels. De afdracht van de
distributeurs is nog steeds per kopie.
Zij zullen dus een afweging maken
van het aantal digitale prints die ze
zullen uitzetten, ondanks de lage
technische kosten voor het vervaar
digen ervan. Kleine theaters zullen
dus ook in de digitale toekomst
geen kans maken op premières.
In januari zal duidelijk worden of er
voldoende politiek draagvlak is voor
dit plan. In de kostenanalyses werd
getoond dat het NVB-plan voor
exploitanten verreweg het meest
voordelig zal uitpakken. Een plan
vol hoop voor velen.
Beide dagen eindigden met een
discussie met ingewijden uit de
branche. Terwijl het eerste evene
ment in Euroscoop Tilburg minder
vlekkeloos verliep dan de middag
in Ede, was de discussie daar wel
sterker. Maar dat kan er ook mee
te maken hebben gehad dat er in
Ede een screening na het event was
gepland, waardoor de tijd ontbrak.
Al met al waren het informatieve
dagen die door de aanwezigen
hogelijk werden gewaardeerd.
Op de website van de NVB (www.
nvbinfocentrum.nl) zijn voor leden
de diverse presentaties te downloa
den evenals het promotiemateriaal
van de getoonde producten en
films. Het demo filmpje waar de dag
mee opende is een later stadium te
zien op de NVB-site en op cineser-
ver.nl.
Met dank aan Frank de Neeve.
'It'd be a terrific innovation if you couid get your minds stretched a little further' (Katherine Hepburn in Stage Door)
'Okay, kids, let's settle down and review the important information.' (Keith Scott als verteller in Ceorge of the Jungle)