'Een kwestie van Fingerspitzengefühl en ervaring'
F
Op locatie
HFN
IN THE PICTURE
Daniella Koot, de machtigste boeker van Nederland
Zij is al ruim tien jaar de machtigste boeker van Neder
land en kan in die hoedanigheid films maken of breken.
Maar vooral prijst Daniella Koot van bioscoopexploitant
Pathé zich nog elke dag gelukkig dat ze zulk ontzettend
leuk werk heeft. 'Je hoeft echt geen genie te zijn om te
voorspellen wat Potter Zgaat doen.'
Het leukste
van het
vak zijn de
titels die
nog weten
te verras
sen.
IN THE PICTURE/OP LOCATIE
'Niemand
had durven
vermoeden
dat drie
uur lang
blauwe
mannetjes
kijken de
grootste
bioscoophit
aller tijden
op zou
leveren.'
HFN
■a
Door Robbert Blokland
Aan de muren van haar kamer op de dertiende etage
van een groot kantoorpand naast station Amsterdam
RAI prijken alleen maar filmposters en -foto's. Sex and
the City 2, Amelia en DearJohn aan de ene kant van
de kamer, een grote collectief Highlander-sWWs aan de
andere. 'Die zijn een erfenis van mijn voorganger Fred
Bertsch', legt ze uit. Op haar vensterbank een foto van
Koot met Twi/ight-hunk Robert Pattinson, op het strand
van Cannes. 'Die kans kon ik niet voorbij laten gaan',
verexcuseert ze zich. 'Ik maak daar veel mensen jaloers
mee.' Al zevenentwintig jaar werkt Koot als boeker in de
Nederlandse filmbranche. Ze begon haar carrière bij de
toenmalige distributeurs Tuschinski en UIP. Eigenlijk volgde
Koot een opleiding tot registeraccountant. 'Maar dat
bleek toch snel niet mijn vak', herinnert ze zich. 'Alleen
maar boeken en cijfertjes: ik miste de mogelijkheid om
een beetje creativiteit kwijt te kunnen. Die ruimte om met
je product te spelen biedt de filmsector veel meer.' Op
haar twintigste reageerde zij op een advertentie van
Tuschinski, waar men een nieuwe boeker zocht. 'Mijn
moeder is vroeger boeker geweest bij Corona Film. Dus
ik wist wat de functie inhield.'
Patronen
In eerste instantie behelsde het werk overigens vooral
veel schrijven. 'Er waren toen nog geen computers',
grinnikt Koot. 'We hadden er eentje, die een halve
kamer besloeg op de vierde etage van het pand aan
de Hobbemastraat. We moesten nog op een casset
tebandje intoetsen welke film naar welke bioscoop toe
moest. Die informatie ging dan via een telefoonlijn naar
de filmcentrale die dat allemaal weer met de hand moest
verwerken.'
Via UIP en Disney - waar ze en passant haar echtgenoot
ontmoette - belandde de boeker in 2000 bij Pathé. Als
'machtigste boeker van Nederland' bepaalt Koot wat er
in de 117 zalen van de veertien theaters van de grootste
exploitant van het land gaat draaien. In april komen daar
door de fusie met Minerva nog negen bioscopen met 45
zalen bij, plus zeven boekingstheaters met vijfentwintig
zalen.
Koot programmeert alle theaters met haar rechterhand,
Daniella Koot.
Foto Marjolijn
Heij.
Rink Klaassen. 'Samen zien we alle films', knikt ze. Het
bepalen van de programmering is 'een kwestie van Fin
gerspitzengefühl en ervaring. Je hoeft geen genie te zijn
om te voorspellen wat Harry Potter Zgaat doen. Voor de
rest ben je aangewezen op bepaalde patronen die je
met driehonderd films per jaar toch gaat ontdekken.'
Het maakt een groot verschil of een film wordt gepro
grammeerd in Pathé De Munt, waar vooral jongeren
komen, of Pathé Tuschinski, dat zich richt op het bioscoop
publiek boven de dertig. 'Een film als Gangsterboys
draaien we alleen in De Munt, maar Sex and the City
of James Bond komt in beide theaters tot zijn recht', legt
Koot uit. 'Dat is een film die beide doelgroepen op hun
eigen manier willen beleven.' Het leukste van het vak zijn
de titels die weten te verrassen - in positieve of nega
tieve zin. 'Niemand had een halfjaar geleden durven
vermoeden dat drie uur lang blauwe mannetjes kijken de
grootste bioscoophit aller tijden op zou leveren.'
Wegdromen
Met het aansnijden van Avatar komt direct het grootste
probleem ter sprake waar Pathé op dit moment tegen
aan loopt. Het bedrijf had zich voorgenomen om halver
wege 2010 in de helft van alle zalen digitale projectie
te kunnen bieden. Maar dit plan stagneert omdat de
bedrijven die de apparatuur leveren en installeren de
enorme vraag vanuit alle delen van de wereld niet aan
kunnen. 'De opmars van 3D is niet meer te stuiten', denkt
Koot. 'De techniek heeft zo'n enorme vlucht genomen
vergeleken met de krakkemikkige kartonnen roodgroene
brilletjes die we begin jaren tachtig kregen bij Jaws 3D.
Met Avatar verdwijn je echt in een andere wereld en voel
je de planten bijna langs je armen glijden.'
Ondanks de stagnatie in het installeren van digitale
projectoren liegen de bezoekerscijfers in de bioscopen
er niet om. De Nederlandse bioscopen verkochten in
2009 ruim zevenentwintig miljoen kaartjes. 'Bioscopen
doen het goed in de recessie', merkt Koot. 'Iedereen wil
even wegdromen uit de ellende van de crisis. En film is
een relatief goedkope manier van entertainment.' En
dat ondanks de piraterij, die de bioscoopbranche de
laatste jaren aanzienlijke schade aanricht. 'Bij Turkse
films en Bollywoodtitels barsten de zalen de eerste twee
weken uit hun voegen', stelt de boeker. 'Maar vanaf de
eerste dag zijn er illegale dvd's op de markt en zijn ze
te downloaden. Daardoor kun je de film na twee weken
afschrijven. Het is een gigantisch probleem.'
Filmliefde
Koot vindt het heel lastig om te voorspellen hoe de
bioscoopbranche zich de komende jaren gaat ontwik
kelen. 'Ik kan me nog herinneren dat een van mijn vaste
taken in 1982 was om elke week weer meneer Vink
uit Deurne te bellen', memoreert ze. De grote release
van dat jaar was Sophie's Choice, die met 'maar liefst
drieëntwintig kopieën' in Nederland draaide. 'Maar elke
week besloot Alhambra in Amsterdam de film weer te
prolongeren. Dus moest meneer Vink uit Deurne nog
langer op zijn kopie wachten.'
Nu gaan films gemiddeld met tweeëndertig kopieën uit
en gaan ze gemiddeld een maand mee. Elk jaar gaan
er in Nederland zo'n driehonderd titels in première. 'En
iedere distributeur wil zijn of haar graantje mee pikken.
Dat legt een enorme druk op het aantal zalen dat we
hebben.' Elke week hangen er distributeurs aan de lijn
die Koot om advies vragen om een goede datum te prik
ken waarop een bepaalde nieuwe film de beste kans
op scoren maakt. 'Maar tegen de tijd dat die datum
dichterbij komt, staan daar óók weer elf andere titels.
Veel films brengen hun geld in de
bioscoop niet op.'
Dat Pathé een commercieel bedrijf
is, belet de boeker niet af en toe
haar liefde voor het medium te laten
blijken in de programmering. 'We
zullen nooit een arthouse worden',
erkent ze. 'Ik wil wel proberen in
bepaalde theaters een reputatie op
te bouwen waar mensen vertrouwen
in durven te hebben.' Als voorbeeld
noemt ze het voormalige Alfa in
Amsterdam. 'Als een film uitverkocht
was, koos je voor een andere zaal.
Dan wist je altijd dat je een bijzonde
re ervaring te wachten stond. Zo'n
gevoel hoop ik op den duur ook bij
de vaste bezoekers van Tuschinski,
City of Buitenhof te kweken.'
f iZi verhuist naar De Weverij
fiZi is de enige filmvertoningsgelegenheid op Schou-
wen-Duiveland, qua oppervlakte de grootste gemeen
te van Nederland. Het is gevestigd in het centrum van
Zierikzee. Een knus en charmant theater volgens be
stuursvoorzitter Frans Meulenberg. Meulenberg: 'Door
de groei van het aantal bezoekers van 2.500 in 2004
naar 7.000 vorig jaar werden ook de nadelen zicht
baar: geen invalidentoilet, geen parkeergelegenheid
en een te kleine foyer.'
De woningcorporatie Zeeuwland beschikt over De We
verij, een leuk pand in het centrum van Zierikzee. Meu
lenberg: 'Er is jarenlang over gediscussieerd, maar nu
zijn de financiën rond. Het gebouw wordt verbouwd
met een flinke foyer aan de voorzijde en een zwarte
doos erachter. Meulenberg: 'We houden een zaal,
want dat is voldoende voor deze stad, maar we heb
ben met honderd stoelen dan wel een grotere capaci
teit. Bovendien krijgen we een toneelvloer. De exploi
tatie van De Weverij is in handen van stichting Centree.
Wij zijn de hoofdhuurder. Naast filmvoorstellingen
wordt de zaal gebruikt voor kleinschalige optredens.'
De opening wordt verwacht in het najaar van 2012.
Camera tijdelijk onderkomen van Images
Veel grootschaliger dan de operatie in Zierikzee zijn
de ingrepen in Groningen. Hier heeft de gemeente het
plan opgevat om de oost
zijde van de Grote Markt
een nieuw aangezicht te
geven. Forum heet het
nieuwe gebouw en aller
lei organisaties met een
culturele functie worden
erin verzameld. Het moet een 'zinderende hotspot van
inhoudelijk entertainment' worden, aldus NL Architecten.
Een van de gebruikers is straks Filmtheater Images. Als
de nieuw samengestelde gemeenteraad en het nieuwe
college van B&W geen andere koers inzetten zullen de
werkzaamheden binnenkort beginnen. Maar dan moet
Images eerst haar theater aan de Poelestraat ontrui
men, want daar wordt straks gebouwd. Gelukkig staat
de oude Wolff-bioscoop Camera nog leeg. Dat wordt
nu voor twee miljoen verbouwd tot een hip theater met
drie bioscoopzalen en een multifunctionele zaal, zodat
Forum er discussies, voordrachtavonden en andere eve
nementen kan organiseren. Als Forum en Images het
pand in 2015 verlaten zullen de investeringen niet verlo
ren gaan. Er hebben zich al kandidaten gemeld om het
gebouw over te nemen.
'There can be only one!' (Christopher Lambert als Conor MacLeod in High/ander)
'This was not judgment day. Only morning. Morning: excellent and fair.' (Peter MacNicol als Stingo in Sophie's Choice)