'Een kwestie van Fingerspitzengefühl en ervaring' F Op locatie HFN IN THE PICTURE Daniella Koot, de machtigste boeker van Nederland Zij is al ruim tien jaar de machtigste boeker van Neder land en kan in die hoedanigheid films maken of breken. Maar vooral prijst Daniella Koot van bioscoopexploitant Pathé zich nog elke dag gelukkig dat ze zulk ontzettend leuk werk heeft. 'Je hoeft echt geen genie te zijn om te voorspellen wat Potter Zgaat doen.' Het leukste van het vak zijn de titels die nog weten te verras sen. IN THE PICTURE/OP LOCATIE 'Niemand had durven vermoeden dat drie uur lang blauwe mannetjes kijken de grootste bioscoophit aller tijden op zou leveren.' HFN ■a Door Robbert Blokland Aan de muren van haar kamer op de dertiende etage van een groot kantoorpand naast station Amsterdam RAI prijken alleen maar filmposters en -foto's. Sex and the City 2, Amelia en DearJohn aan de ene kant van de kamer, een grote collectief Highlander-sWWs aan de andere. 'Die zijn een erfenis van mijn voorganger Fred Bertsch', legt ze uit. Op haar vensterbank een foto van Koot met Twi/ight-hunk Robert Pattinson, op het strand van Cannes. 'Die kans kon ik niet voorbij laten gaan', verexcuseert ze zich. 'Ik maak daar veel mensen jaloers mee.' Al zevenentwintig jaar werkt Koot als boeker in de Nederlandse filmbranche. Ze begon haar carrière bij de toenmalige distributeurs Tuschinski en UIP. Eigenlijk volgde Koot een opleiding tot registeraccountant. 'Maar dat bleek toch snel niet mijn vak', herinnert ze zich. 'Alleen maar boeken en cijfertjes: ik miste de mogelijkheid om een beetje creativiteit kwijt te kunnen. Die ruimte om met je product te spelen biedt de filmsector veel meer.' Op haar twintigste reageerde zij op een advertentie van Tuschinski, waar men een nieuwe boeker zocht. 'Mijn moeder is vroeger boeker geweest bij Corona Film. Dus ik wist wat de functie inhield.' Patronen In eerste instantie behelsde het werk overigens vooral veel schrijven. 'Er waren toen nog geen computers', grinnikt Koot. 'We hadden er eentje, die een halve kamer besloeg op de vierde etage van het pand aan de Hobbemastraat. We moesten nog op een casset tebandje intoetsen welke film naar welke bioscoop toe moest. Die informatie ging dan via een telefoonlijn naar de filmcentrale die dat allemaal weer met de hand moest verwerken.' Via UIP en Disney - waar ze en passant haar echtgenoot ontmoette - belandde de boeker in 2000 bij Pathé. Als 'machtigste boeker van Nederland' bepaalt Koot wat er in de 117 zalen van de veertien theaters van de grootste exploitant van het land gaat draaien. In april komen daar door de fusie met Minerva nog negen bioscopen met 45 zalen bij, plus zeven boekingstheaters met vijfentwintig zalen. Koot programmeert alle theaters met haar rechterhand, Daniella Koot. Foto Marjolijn Heij. Rink Klaassen. 'Samen zien we alle films', knikt ze. Het bepalen van de programmering is 'een kwestie van Fin gerspitzengefühl en ervaring. Je hoeft geen genie te zijn om te voorspellen wat Harry Potter Zgaat doen. Voor de rest ben je aangewezen op bepaalde patronen die je met driehonderd films per jaar toch gaat ontdekken.' Het maakt een groot verschil of een film wordt gepro grammeerd in Pathé De Munt, waar vooral jongeren komen, of Pathé Tuschinski, dat zich richt op het bioscoop publiek boven de dertig. 'Een film als Gangsterboys draaien we alleen in De Munt, maar Sex and the City of James Bond komt in beide theaters tot zijn recht', legt Koot uit. 'Dat is een film die beide doelgroepen op hun eigen manier willen beleven.' Het leukste van het vak zijn de titels die weten te verrassen - in positieve of nega tieve zin. 'Niemand had een halfjaar geleden durven vermoeden dat drie uur lang blauwe mannetjes kijken de grootste bioscoophit aller tijden op zou leveren.' Wegdromen Met het aansnijden van Avatar komt direct het grootste probleem ter sprake waar Pathé op dit moment tegen aan loopt. Het bedrijf had zich voorgenomen om halver wege 2010 in de helft van alle zalen digitale projectie te kunnen bieden. Maar dit plan stagneert omdat de bedrijven die de apparatuur leveren en installeren de enorme vraag vanuit alle delen van de wereld niet aan kunnen. 'De opmars van 3D is niet meer te stuiten', denkt Koot. 'De techniek heeft zo'n enorme vlucht genomen vergeleken met de krakkemikkige kartonnen roodgroene brilletjes die we begin jaren tachtig kregen bij Jaws 3D. Met Avatar verdwijn je echt in een andere wereld en voel je de planten bijna langs je armen glijden.' Ondanks de stagnatie in het installeren van digitale projectoren liegen de bezoekerscijfers in de bioscopen er niet om. De Nederlandse bioscopen verkochten in 2009 ruim zevenentwintig miljoen kaartjes. 'Bioscopen doen het goed in de recessie', merkt Koot. 'Iedereen wil even wegdromen uit de ellende van de crisis. En film is een relatief goedkope manier van entertainment.' En dat ondanks de piraterij, die de bioscoopbranche de laatste jaren aanzienlijke schade aanricht. 'Bij Turkse films en Bollywoodtitels barsten de zalen de eerste twee weken uit hun voegen', stelt de boeker. 'Maar vanaf de eerste dag zijn er illegale dvd's op de markt en zijn ze te downloaden. Daardoor kun je de film na twee weken afschrijven. Het is een gigantisch probleem.' Filmliefde Koot vindt het heel lastig om te voorspellen hoe de bioscoopbranche zich de komende jaren gaat ontwik kelen. 'Ik kan me nog herinneren dat een van mijn vaste taken in 1982 was om elke week weer meneer Vink uit Deurne te bellen', memoreert ze. De grote release van dat jaar was Sophie's Choice, die met 'maar liefst drieëntwintig kopieën' in Nederland draaide. 'Maar elke week besloot Alhambra in Amsterdam de film weer te prolongeren. Dus moest meneer Vink uit Deurne nog langer op zijn kopie wachten.' Nu gaan films gemiddeld met tweeëndertig kopieën uit en gaan ze gemiddeld een maand mee. Elk jaar gaan er in Nederland zo'n driehonderd titels in première. 'En iedere distributeur wil zijn of haar graantje mee pikken. Dat legt een enorme druk op het aantal zalen dat we hebben.' Elke week hangen er distributeurs aan de lijn die Koot om advies vragen om een goede datum te prik ken waarop een bepaalde nieuwe film de beste kans op scoren maakt. 'Maar tegen de tijd dat die datum dichterbij komt, staan daar óók weer elf andere titels. Veel films brengen hun geld in de bioscoop niet op.' Dat Pathé een commercieel bedrijf is, belet de boeker niet af en toe haar liefde voor het medium te laten blijken in de programmering. 'We zullen nooit een arthouse worden', erkent ze. 'Ik wil wel proberen in bepaalde theaters een reputatie op te bouwen waar mensen vertrouwen in durven te hebben.' Als voorbeeld noemt ze het voormalige Alfa in Amsterdam. 'Als een film uitverkocht was, koos je voor een andere zaal. Dan wist je altijd dat je een bijzonde re ervaring te wachten stond. Zo'n gevoel hoop ik op den duur ook bij de vaste bezoekers van Tuschinski, City of Buitenhof te kweken.' f iZi verhuist naar De Weverij fiZi is de enige filmvertoningsgelegenheid op Schou- wen-Duiveland, qua oppervlakte de grootste gemeen te van Nederland. Het is gevestigd in het centrum van Zierikzee. Een knus en charmant theater volgens be stuursvoorzitter Frans Meulenberg. Meulenberg: 'Door de groei van het aantal bezoekers van 2.500 in 2004 naar 7.000 vorig jaar werden ook de nadelen zicht baar: geen invalidentoilet, geen parkeergelegenheid en een te kleine foyer.' De woningcorporatie Zeeuwland beschikt over De We verij, een leuk pand in het centrum van Zierikzee. Meu lenberg: 'Er is jarenlang over gediscussieerd, maar nu zijn de financiën rond. Het gebouw wordt verbouwd met een flinke foyer aan de voorzijde en een zwarte doos erachter. Meulenberg: 'We houden een zaal, want dat is voldoende voor deze stad, maar we heb ben met honderd stoelen dan wel een grotere capaci teit. Bovendien krijgen we een toneelvloer. De exploi tatie van De Weverij is in handen van stichting Centree. Wij zijn de hoofdhuurder. Naast filmvoorstellingen wordt de zaal gebruikt voor kleinschalige optredens.' De opening wordt verwacht in het najaar van 2012. Camera tijdelijk onderkomen van Images Veel grootschaliger dan de operatie in Zierikzee zijn de ingrepen in Groningen. Hier heeft de gemeente het plan opgevat om de oost zijde van de Grote Markt een nieuw aangezicht te geven. Forum heet het nieuwe gebouw en aller lei organisaties met een culturele functie worden erin verzameld. Het moet een 'zinderende hotspot van inhoudelijk entertainment' worden, aldus NL Architecten. Een van de gebruikers is straks Filmtheater Images. Als de nieuw samengestelde gemeenteraad en het nieuwe college van B&W geen andere koers inzetten zullen de werkzaamheden binnenkort beginnen. Maar dan moet Images eerst haar theater aan de Poelestraat ontrui men, want daar wordt straks gebouwd. Gelukkig staat de oude Wolff-bioscoop Camera nog leeg. Dat wordt nu voor twee miljoen verbouwd tot een hip theater met drie bioscoopzalen en een multifunctionele zaal, zodat Forum er discussies, voordrachtavonden en andere eve nementen kan organiseren. Als Forum en Images het pand in 2015 verlaten zullen de investeringen niet verlo ren gaan. Er hebben zich al kandidaten gemeld om het gebouw over te nemen. 'There can be only one!' (Christopher Lambert als Conor MacLeod in High/ander) 'This was not judgment day. Only morning. Morning: excellent and fair.' (Peter MacNicol als Stingo in Sophie's Choice)

Historie Film- en Bioscoopbranche

Holland Film Nieuws | 2010 | | pagina 12