'De bioscoop is de motor van de hele exploitatieketen' ACHTER DE SCHERMEN 'Zonder bioscopen is het niet mogelijk een film te exploite ren/ Terugkijken op de Alice in Wonderland-soap De soap rond de distributie van Alice in Wonderland werd in februari breed uitgesponnen in vrijwel alle Ne derlandse media. De vete tussen Disney en vooral Pathé werd uiteindelijk met de mantel der liefde bedekt. Maar een echte oplossing is er nog niet. 'Iedereen beseft uit stekend dat we elkaar in deze branche heel hard nodig hebben.' Door Robbert Blokland Gezien het eclatante succes van de 3D-film Alice in Wonderland'in de Nederlandse bioscopen zou men bijna vergeten dat aan de release toch drie weken luidruchtig getouwtrek vooraf ging. Een aantal grote bioscoopketens in diverse Europese landen riep Alice niet te willen vertonen omdat Disney zich niet aan de afspraak zou houden dat er een win- dow van minimaal vier maanden tussen de bioscoop- en dvd-release zit. Eerder zou Disney deze ongeschre ven regel ook al geschonden hebben met UP, die drie maanden na de Nederlandse bioscooppremière al in de dvd- en Blu-ray-schappen lag. Stilzwijgen Maar het blijkt lastig om daags na de discussie welke partij dan ook om tekst en uitleg te vragen. Zowel Pathé als Disney hullen zich in een discreet stilzwijgen en willen er geen woorden meer aan vuil maken. Ook directeur Ron Sterk van de Nederlandse Vereniging van Bioscoopexploitanten (NVB) onthield zich van commentaar. Niemand lijkt te willen vertellen wie er hoeveel water bij de wijn heeft moeten doen om tot het herenakkoord te komen. En ook wil niemand van de direct betrokken partijen uitleggen hoe dit soort proble men in de toekomst kan worden voorkomen. Wie netto de balans op maakt, kan niet anders dan constateren dat Pathé ondanks alle commotie niet heeft bereikt wat wel de inzet van de discussie was: het Alice in Wonder land: een droom of werkelijkheid? verplaatsen van de dvd-release van Alice in Wonder land. Wel zouden er volgens Pathé nieuwe afspraken zijn gemaakt over het toekomstige distributiebeleid van Disney. Disney op zijn beurt stelt echter dat altijd al het beleid was 'om per titel te bekijken wat het beste plan van aanpak is'. Klant is koning Paul Visser van Amsterdam Booking Company, het bedrijf dat zich nooit heeft aangesloten bij de boycot die Pathé en andere exploitanten afkondigden, kan niet anders constateren dan dat Pathé wel heeft moe ten toegeven. 'Ze moesten gewoon die film wel gaan draaien', stelt hij. 'Je kunt het tegenover de klant niet maken om een populaire titel als Alice te negeren. Wat een bedrijf ook aanbiedt, of het nou een krant, een film of een zak drop is: de klant is en blijft koning.' Natuurlijk heeft Pathé wel een punt met de kritiek over het distributiebeleid van Disney. 'Disney snijdt zichzelf wel degelijk in de vingers door een grote titel als Alice zo kort de tijd te geven om zijn bioscoopgeld op te brengen', vindt Visser. 'Maar zo'n dispuut moet je professioneel en tussen vier muren zien te regelen. Daarmee stap je niet naar het NOS Journaal.' Motor Deze laatste mening deelt Michael Lambrechtsen van de Nederlandse Vereniging van Filmdistributeurs (NVF). 'Ik ga geen commentaar geven op een individu eel probleem van een distributeur en een exploitant', licht hij toe. 'Maar ik kan wel zeggen dat er in Neder land geen enkele collectieve overeenkomst bestaat over een window tussen de bioscoop- en dvd-release.' In de praktijk houden beide partijen zich aan onge schreven regels. 'Maar in tegenstelling tot bijvoorbeeld Frankrijk is er hier in dat opzicht niets wettelijk geregeld. Het staat distributeurs in principe vrij om te doen en laten wat ze willen.' Lambrechtsen is het niet eens met de stelling dat het verkleinen van de window de bioscoopbranche zou be dreigen. 'De bioscoop is de motor van de hele exploita tieketen', stelt hij. 'Zonder bioscopen is het niet mogelijk een film te exploiteren. We hebben elkaar even hard nodig en alle distributeurs beseffen dat. Ze zullen nooit zo dom zijn om in hun eigen voet te schieten door een dvd te vroeg uit te brengen.' Bovendien blijkt in de praktijk dat '99 procent van alle films binnen twaalf weken hun ding wel gedaan heeft in de bioscoop.' De NVF ziet ondanks het incident geen enkele reden om de discussie op brancheniveau op te pikken, zo stelt Lambrechtsen.

Historie Film- en Bioscoopbranche

Holland Film Nieuws | 2010 | | pagina 14