Ik hou ervan mooie dingen te delen met andere mensen jM^ W •m^ HFN NL in aantocht IN PRODUCTIE IN PRODUCTIE/NL IN AANTOCHT Ik kan nu niet meer terug,ik moet nu met de billen bloot' 'Er lopen inde Neder landse filmwereld veel te veel azijn pissers rond' E3 In gesprek met Job Gosschalk Casting director Job Gosschalk nam twee jaar geleden afscheid van zijn geliefde Kemna Casting en zette met succes zijn eerste prille schreden als producent en regisseur. Deze zomer maakt Gosschalk met Alle tijd zijn debuut als speelfilmregisseur. 'De Nederlandse filmwereld heeft behoefte aan meer flamboyante makers.' Door Robbert Blokland Het is half maart, één van de eerste lentedagen na een lange, koude winter. Job Gosschalk oogt ontspan nen in het souterrain van zijn statige pand in het centrum van Amster dam. Na twintig jaar regisseurs van castingadvies te hebben voorzien, staat hij over een paar maanden voor het eerst zelf als grote roer ganger op een filmset. Hij is vol van het project en praat er honderduit over. 'Ik kan nu niet meer terug, ik moet nu met de billen bloot', grinnikt hij. 'Maar alle condities zijn prima. De mensen met wie ik werk zijn stuk voor stuk leuk. Aan de condities zal het niet liggen.' Gosschalk schreef zelf het script over een chaotische veertiger (Paul de Leeuw) die hunkert naar een onbereikbare jongere man. Onder tussen verandert zijn relatie met zijn jongere zusje als deze met haar nieuwe vriend gaat samenwonen. Nee, het verhaal is niet autobiogra fisch, bezweert Gosschalk, net als de hoofdpersoon een homoseksu ele veertiger. 'Al geloof ik niet dat er een schrijver of regisseur is die niet op een bepaalde manier eigen elementen in zijn projecten stopt', legt hij uit. 'Zelfs al maak je Komt een vrouw bij de dokter of Oorlogs winter. Je kunt alleen maar dingen maken met wie je zelf bent en wat je zelf in huis hebt.' Organisch Het was niet zijn droom om per se een keer een speelfilm te gaan maken, vertelt de verse regisseur. 'Eigenlijk is alles heel organisch verlopen sinds ik besloot te stoppen ra als casting director.' Het begon met een paar scènes die Gosschalk aan het papier toevertrouwde. Op een gegeven moment lagen er zestig pagina's, die hij liet lezen aan de bevriende regisseur Jean van de Velde en Brigitte Baake, hoofd dra ma van de KRO. Beiden drongen er bij hem op aan om het project vooral verder te ontwikkelen. 'Op eens voelde ik dat er mensen over mijn schouder meekeken', reconstru eert Gosschalk. 'Het ideetje werd concreet: het project was opeens veel minder vrijblijvend.' Toch zette de alleskunner door: in november lag er een eerste versie bij het Film fonds. Jos van der Linden verbond honderden, zo niet duizenden scripts gelezen: van Baantjer tot Zwartboek, van All Stars tot Marleen Gorris. En even zoveel toneelstukken en films gezien.' Daardoor hebben zich 'bepaalde blauwdrukken' over het vertellen van een verhaal in zijn hoofd ge zet, stelt de verse filmer. 'Ik wil niet zeggen dat iedereen die een boek gelezen heeft ook meteen een boek kan schrijven. Maar ik heb geleerd heel goed te luisteren naar wat mensen die ik hoog heb zitten over het vak te melden hebben. Voor de rest vaar ik puur op mijn intuïtie. Dat heeft de afgelopen twintig jaar vaak zijn vruchten wel afgeworpen.' Intuïtie Over het besluit om zijn eigen script te verfilmen, heeft Gosschalk wel eventjes getwijfeld. 'Bij Eddy Terstall pakt het de ene keer ook beter uit dan de andere keer', knikt hij. 'Daar zijn geen regels voor. Maar ik heb het script wel geschreven met bepaalde acteurs in mijn hoofd. En ik weet heel goed wat ik van die acteurs wil zien in deze film.' Hoofd rolspeler Paul de Leeuw stemde pas in met Alle tijd\oen het script af was. Ook hij vertrouwde in deze erg op zijn intuïtie, stelt Gosschalk. 'Ik denk dat hij een bepaalde melancholie, een zekere verstilling in zich heeft die mensen niet van hem kennen. Onder de uitbundigheid van hoofdpersoon Maarten zit een bepaald verdriet. Een diepgewor telde roep om gezien te worden. Dat heb ik Paul nog nooit zien doen. En ik weet wel dat hij dat als acteur in zich heeft.' Bij deze laatste zinnen klinkt Gosschalk toch weer even als de castinggoeroe van weleer. Hij lacht. 'Je merkt dat ook aan Hans Kemna', legt hij uit. 'Er zit nog steeds iets in ons dat het niet kan laten als de gelegenheid zich voordoet toch even een castingsuggestie te doen. En als ik op het kantoor van Kemna Casting rondloop, gaat het meestal toch weer even kriebelen.' Groot ego Behalve Alle tijd werkt hij nu ook aan Walhalla, een komedieserie voor BNN. 'Die sessies met schrij vers Wim Bax en Frank Houtappels zich aan Alle tijd als uitvoerend producent, de AVRO had interesse als omroep en Independent Films meldde zich als distributeur. Gosschalk kan het begrijpen als mensen sceptisch zijn als iemand zonder enige ervaring een scenario gaat schrijven. 'Schrijven is een vak en daar denk ik allesbehalve lichtvaardig over', legt hij uit. 'Maar ik heb de afgelopen twintig jaar zijn voor mij het hoogtepunt van de week', grinnikt Gosschalk. 'Het is ook wel goed om eens een andere groep mensen om mij heen te heb ben. Vroeger waren het de acteurs en regisseurs, nu meer de schrijvers en de omroepen.' Bovendien trek ken mensen minder aan hem dan vroeger. 'Ik hoef me minder af te vragen of mensen mij aanspreken vanwege het werk dat ik doe, of omdat ze in mij persoonlijk geïn teresseerd zijn. Dat hoorde bij het vak, dus het was niet erg. Maar het is wel een stuk rustiger geworden sinds dat niet meer zo is.' Het gaat nu ook minder om zijn eigen grote ego, bekent hij. 'Dat is de afgelopen twintig jaar genoeg Q 06-05 Kom niet aan mijn kinderen, distributeur E1 2O05 Win/Win, distributeur Cinema Delicatessen 03-06 Dossier /C(B), distributeur El 03-06 Bardsongs, distributeur Cinema Delicatessen gevoed. Het gaat me nu puur om 17-06 Johan Primero, distributeur het vertellen van een mooi verhaal. Independent Films Ik hou ervan mooie dingen te delen juni/juli Schemer, distributeur met andere mensen.' En dat kan Independent Films heel veel verschillende vormen heb 05-08 Shocking Blue, distributeur ben. 'Ik kan ook enorm ontroerd ra A-Film Quality ken door een goede scène in GTST. 1 19-08 771/5 Is My Picture When 1 Televisie doet voor mij niet onder Was Dead, distributeur voor film.' De verse regisseur meent 1 A-Film Quality zelfs een trend te ontdekken in 16-09 Majesteit, distributeur A-Film deze ontwikkeling. 'De uitwisseling Quality tussen de verschillende disciplines 16-09 22 mei (B), distr. Cinéart wordt steeds groter. Een tv-regisseur 1 30-09 The Domino Effect, als Michiel van Erp maakt een to distributeur Benelux Film neelstuk en een toneelregisseur als Distributors Peter de Baan maakt de speelfilm sept. Vreemd bloed, distributeur Majesteit.' A-Film Quality sept. Tirza, distributeur Trots Independent Films De vraag of hij al meer speelfilm- 06-10 Ernst Bobbie en het geheim plannen heeft, kan Gosschalk niet van Monta Rossa, concreet beantwoorden. 'Ik zou me distributeur A-Film Ent. ook kunnen voorstellen dat dit mijn 06-10 Foeksia de miniheks, enige filmregie wordt', stelt hij. 'Mijn 1 distributeur Walt Disney drive is vooral verhalen vertellen. 13-10 UntiHed Sinterklaas 3 project Misschien rolt daar wel weer een distributeur El film uit.' Over bioscoopvarianten 14-10 Briefgeheim, distributeur op grote successen als S Ingle A-Film Entertainment en 't Vrije Schaep wordt serieus 14-10 Lang gelukkig, distributeur nagedacht. 'Maar het moet in beide 1 Independent Films gevallen wel iets toevoegen aan de 18-11 Richting West, distributeur serie. Een film moet niet voelen als A-Film Quality een te lang opgerekte aflevering, 25-11 De eetclub, distributeur zoals bij de eerste Sex and the Benelux Film Distributors Citywe\ het geval was. Je moet de 25-11 Sint, distributeur A-Film lange tijdspanne gebruiken om de Entertainment personages méér over zichzelf te 1 'Ik sta eigenlijk op de ware te wachten.' 'Wie niet. De vraag is: wat doen we in de tussentijd!' (citaat Alles is liefde) 'Ach man, jullie zijn zelf homo's.' (Thomas Acda als Willem in All Stars)

Historie Film- en Bioscoopbranche

Holland Film Nieuws | 2010 | | pagina 19