Geen toekomst zonder geld ACHTER DE SCHERMEN 'Film theaters zijn oases van kwaliteit' Symposium stelt filmtheater van de toekomst centraal Half februari kwamen vertegenwoordigers van filmthea ters, gemeenten en provinciën op uitnodiging van het EYE filminstituut en de filmconsulent van het Filmfonds samen om verhalen en visies aan te horen over het filmtheater van de toekomst. Kern van de bijeenkomst was de over handiging van de nieuwe Handreiking Filmtheaters en cultuurbeleid aan de inmiddels voormalige staatssecreta ris Frans Timmermans. Door Jeroen Huijsdens 'Filmtheaters zijn oases van kwaliteit', aldus EYE-direc- teur Sandra den Hamer tijdens haar inleiding van het symposium met de titel Het filmtheater van de toekomst. Het zijn plekken waar je 'op reis kunt gaan naar andere werelden, andere culturen, andere denkbeelden of je gewoonweg kunt laten inspireren door de schoonheid van de filmkunst. En waar films van context en duiding worden voorzien.' Daarnaast onderscheiden ze zich van andere filmvertoningsplekken omdat het 'bioscopen zijn zonder winstoogmerk', zo vulde dagvoorzitter Raymond van den Boogaard (chef Kunst van NRC Handelsblad) al definiërend aan. Die opmerking was waarschijnlijk vooral bedoeld voor de aanwezige vertegenwoordigers van gemeenten en provincies. Want als er een boodschap was die de or ganisatoren in ieder geval graag over wilden brengen, dan was het wel dat lokale overheden moeten inzien - voor zover ze dat niet al doen - dat filmtheaters ook in de toekomst een bijzondere plek in hun dorp of stad innemen én het zonder hun steun niet redden. Dat bleek uit meerdere presentaties, maar vooral uit de verhalen van Jeroen de Kok, oud-directeur van de Drufabriek in Foto llona van Genderen Sforf Ulft waar de lokale overheid maar liefst 600.000 euro per jaar bijdraagt om de exploitatie van het multifuncti onele cultuurhuis rond te krijgen, en die van wethouder Jan van Es uit Hoorn. Hij gaf aan dat de realisatie van het nieuwe onderkomen van het filmtheater in deze tijd van crisis niet zou hebben kunnen plaatsvinden als de gemeente niet als financierder had bijgesprongen. iPod-generatie De kern van de dag, die plaatsvond in het futuristische hoofdkantoor van ING in Amsterdam, was de overhan diging van de nieuwe Handreiking Filmtheater en cul tuurbeleid aan de inmiddels voormalige staatssecretaris van Europese Zaken, Frans Timmermans. Op het eerste gezicht een opmerkelijke keuze, maar wie Timmermans ooit heeft horen spreken weet dat het een gepassio neerd filmliefhebber is en mede daarom ook wel weer een geschikte (politieke) kandidaat om het boekwerk in ontvangst te nemen. Timmermans was een van de leukste sprekers van de dag, op de voet gevolgd door Hans Mommaas, hoogleraar Vrijetijdswetenschappen aan de Universiteit Handreiking uitgelegd De Handreiking is een bundeling van interessante wetenswaardigheden, cijfers en verhalen bedoeld voor bestuurders van gemeenten en provincies die een filmtheater binnen hun dorps- of stadsgren zen hebben of zouden moeten hebben. Het 80 pagina's tellende boekwerk, dat min of meer een actualisering is van het boekje dat ook in 2002 verscheen, heeft uiteindelijk tot doel om de lokale bestuurder meer en beter inzage te bieden in de maatschappelijke rol die filmtheaters spelen. Meer informatie over de Handreiking kan worden verkregen via EYE Film Instituut Nederland, www. eyefilm.nl van Tilburg. Met zevenmijlslaarzen stapte hij door een reeks ontwik kelingen waar filmvertoners in algemene zin, maar filmtheaters in het bijzonder, met het oog op de toekomst rekening mee moeten houden. De voornaamste daarvan was dat filmtheaters hun onderschei dende indentiteit moeten bewa ken in een wereld van 'culturele overdaad', zoals Mommaas het noemde. Daarnaast attendeerde de hoogleraar de aanwezige filmthe-

Historie Film- en Bioscoopbranche

Holland Film Nieuws | 2010 | | pagina 24