Geen toekomst zonder geld
ACHTER DE SCHERMEN
'Film
theaters
zijn oases
van
kwaliteit'
Symposium stelt filmtheater van de toekomst centraal
Half februari kwamen vertegenwoordigers van filmthea
ters, gemeenten en provinciën op uitnodiging van het EYE
filminstituut en de filmconsulent van het Filmfonds samen
om verhalen en visies aan te horen over het filmtheater
van de toekomst. Kern van de bijeenkomst was de over
handiging van de nieuwe Handreiking Filmtheaters en
cultuurbeleid aan de inmiddels voormalige staatssecreta
ris Frans Timmermans.
Door Jeroen Huijsdens
'Filmtheaters zijn oases van kwaliteit', aldus EYE-direc-
teur Sandra den Hamer tijdens haar inleiding van het
symposium met de titel Het filmtheater van de toekomst.
Het zijn plekken waar je 'op reis kunt gaan naar andere
werelden, andere culturen, andere denkbeelden of je
gewoonweg kunt laten inspireren door de schoonheid
van de filmkunst. En waar films van context en duiding
worden voorzien.' Daarnaast onderscheiden ze zich van
andere filmvertoningsplekken omdat het 'bioscopen zijn
zonder winstoogmerk', zo vulde dagvoorzitter Raymond
van den Boogaard (chef Kunst van NRC Handelsblad)
al definiërend aan.
Die opmerking was waarschijnlijk vooral bedoeld voor
de aanwezige vertegenwoordigers van gemeenten en
provincies. Want als er een boodschap was die de or
ganisatoren in ieder geval graag over wilden brengen,
dan was het wel dat lokale overheden moeten inzien
- voor zover ze dat niet al doen - dat filmtheaters ook
in de toekomst een bijzondere plek in hun dorp of stad
innemen én het zonder hun steun niet redden. Dat bleek
uit meerdere presentaties, maar vooral uit de verhalen
van Jeroen de Kok, oud-directeur van de Drufabriek in
Foto llona van
Genderen Sforf
Ulft waar de lokale overheid maar liefst 600.000 euro
per jaar bijdraagt om de exploitatie van het multifuncti
onele cultuurhuis rond te krijgen, en die van wethouder
Jan van Es uit Hoorn. Hij gaf aan dat de realisatie van
het nieuwe onderkomen van het filmtheater in deze tijd
van crisis niet zou hebben kunnen plaatsvinden als de
gemeente niet als financierder had bijgesprongen.
iPod-generatie
De kern van de dag, die plaatsvond in het futuristische
hoofdkantoor van ING in Amsterdam, was de overhan
diging van de nieuwe Handreiking Filmtheater en cul
tuurbeleid aan de inmiddels voormalige staatssecretaris
van Europese Zaken, Frans Timmermans. Op het eerste
gezicht een opmerkelijke keuze, maar wie Timmermans
ooit heeft horen spreken weet dat het een gepassio
neerd filmliefhebber is en mede daarom ook wel weer
een geschikte (politieke) kandidaat om het boekwerk in
ontvangst te nemen.
Timmermans was een van de leukste sprekers van
de dag, op de voet gevolgd door Hans Mommaas,
hoogleraar Vrijetijdswetenschappen aan de Universiteit
Handreiking uitgelegd
De Handreiking is een bundeling van interessante
wetenswaardigheden, cijfers en verhalen bedoeld
voor bestuurders van gemeenten en provincies die
een filmtheater binnen hun dorps- of stadsgren
zen hebben of zouden moeten hebben. Het 80
pagina's tellende boekwerk, dat min of meer een
actualisering is van het boekje dat ook in 2002
verscheen, heeft uiteindelijk tot doel om de lokale
bestuurder meer en beter inzage te bieden in
de maatschappelijke rol die filmtheaters spelen.
Meer informatie over de Handreiking kan worden
verkregen via EYE Film Instituut Nederland, www.
eyefilm.nl
van Tilburg. Met zevenmijlslaarzen
stapte hij door een reeks ontwik
kelingen waar filmvertoners in
algemene zin, maar filmtheaters
in het bijzonder, met het oog op
de toekomst rekening mee moeten
houden. De voornaamste daarvan
was dat filmtheaters hun onderschei
dende indentiteit moeten bewa
ken in een wereld van 'culturele
overdaad', zoals Mommaas het
noemde. Daarnaast attendeerde de
hoogleraar de aanwezige filmthe-