F
theaterpaspoort
Pathé Zaandam
ACHTER DE SCHERMEN THEATERPASPOORT
Film
theaters
moeten
hun onder
scheidende
indentiteit
bewaken
ineen
wereld van
'culturele
overdaad'
HFN
aters op het belang van het filmtheater als de sociale
ontmoetingsplaats. Ze moeten daarbij volgens hem niet
alleen het contact zien vast te houden met het vergrij
zende publiek, maar ook contact maken met wat hij de
iPod-generatie noemde.
Het betoog van de hoogleraar dat de filmtheaters ook
een rol van 'culturele bemiddelaar' moeten spelen, sloot
aardig aan op het verhaal van Edwin Jacobs (directeur
van het Utrechtse Centraal Museum), die in een interes
sante, maar iets te abstracte voordracht aangaf vooral
een brede educatieve taak weggelegd te zien voor het
filmtheater van de toekomst. Dat Jacobs aangaf vooral
gecharmeerd te zijn van de rol van 'explicateur' die
het Louis Hartlooper Complex (LHC) zich heeft toege
ëigend, kwam hem overigens wel op een interessante
opmerking uit de zaal te staan, namelijk dat het LHC
wel mooi een theater is dat zonder een cent subsidie
wordt gerund.
Open verbinding
Waren de presentaties van Hans Mommaas en Edwin
Jacobs bij tijd en wijle wat te abstract van aard, Jos
van Eldonk, van Soeters en Van Eldonk architecten,
probeerde zijn verhaal wat pragmatischer in te kleuren
met praktijkvoorbeelden. Van Eldonk hield het publiek
een duidelijke visie voor met betrekking tot de plaats
die een filmtheater in een stad volgens hem behoort in
te nemen. Uitgaande van een onderscheid tussen een
binnen- en buitenstadse vestigingslocatie, adviseerde
Van Eldonk zijn toehoorders om filmtheaters die echt
in het centrum van een stad zijn gevestigd vooral 'een
open verbinding te laten creëren met die stad'. Alleen
op die manier kan een ontmoeting met het publiek
echt worden gestimuleerd, aldus de architect. In de
praktijk betekent dat bijvoorbeeld dat er heel bewust
rekening moet worden gehouden bij het kiezen van de
voordeur(en) en het al dan niet plaatsen van een terras.
In een dag over het filmtheater van de toekomst mocht
natuurlijk ook het onderwerp digitalisering niet ontbreken.
Gamila Ylstra, die namens de branche leiding geeft aan
het project Digitalisering Nederlandse Filmsector, betrad
het podium echter niet om te schetsen welke mogelijk
heden digitale cinema de filmtheaters in de toekomst
kan bieden - alhoewel ze terloops een interessante
verwijzing maakte naar de Dutch Media Hub en het
project Beelden voor de toekomst - maar om de status
weer te geven van wat tot voor kort bekend stond als
het NVB-plan. Heel veel nieuwe elementen bevatte haar
presentatie niet, zeker niet voor de aanwezige verte
genwoordigers van filmtheaters van wie mag worden
verwacht dat zij zich voortdurend voeden met het laatste
nieuws. Wel gaf Ylstra aan dat er nu echt 'in een straf
tempo moet worden doorgewerkt' om een collectief plan
te kunnen doen slagen (zie ook het artikel op pagina 19
in deze editie van Holland Film Nieuws).
Zaandam
Plaats: Zaandam
Aantal zalen: 6
Aantal stoelen: 1.177
Formaat grootste scherm: 18 meter breed
Exploitant: Pathé
Bioscoopmanager: Frank Schaper der Alderwereldt
van Sint John
Opening verwacht: 29 april 2010
Aantal bezoekers op jaarbasis: 300.000
Projectoren: óx analoog/2x digitaal inclusief 3D (RealD)
Kassasoftware: Dolphin
Bioscoopreclame: Jean Mineur Mediavision
Merken bij het buffet: Grolsch, Coca-Cola, Jimmy's
popcorn en merken van Masterfoods.
De bioscoop is onderscheidend omdat: 'Het een
Pathé-bioscoop is. Pathé-bioscopen onderscheiden zich
onder andere door de architectonische grandeur en
designinrichting van de complexen, de hoogste stan
daards op gebied van zitcomfort, techniek en service
én het breedste filmaanbod mogelijk door durf en cre
ativiteit in de programmering.'
Website: www.pathe.nl
de basis maar jezelf goed in c'
agenaar, Filmhuis Hoorn in de Handreiking