F theaterpaspoort Pathé Zaandam ACHTER DE SCHERMEN THEATERPASPOORT Film theaters moeten hun onder scheidende indentiteit bewaken ineen wereld van 'culturele overdaad' HFN aters op het belang van het filmtheater als de sociale ontmoetingsplaats. Ze moeten daarbij volgens hem niet alleen het contact zien vast te houden met het vergrij zende publiek, maar ook contact maken met wat hij de iPod-generatie noemde. Het betoog van de hoogleraar dat de filmtheaters ook een rol van 'culturele bemiddelaar' moeten spelen, sloot aardig aan op het verhaal van Edwin Jacobs (directeur van het Utrechtse Centraal Museum), die in een interes sante, maar iets te abstracte voordracht aangaf vooral een brede educatieve taak weggelegd te zien voor het filmtheater van de toekomst. Dat Jacobs aangaf vooral gecharmeerd te zijn van de rol van 'explicateur' die het Louis Hartlooper Complex (LHC) zich heeft toege ëigend, kwam hem overigens wel op een interessante opmerking uit de zaal te staan, namelijk dat het LHC wel mooi een theater is dat zonder een cent subsidie wordt gerund. Open verbinding Waren de presentaties van Hans Mommaas en Edwin Jacobs bij tijd en wijle wat te abstract van aard, Jos van Eldonk, van Soeters en Van Eldonk architecten, probeerde zijn verhaal wat pragmatischer in te kleuren met praktijkvoorbeelden. Van Eldonk hield het publiek een duidelijke visie voor met betrekking tot de plaats die een filmtheater in een stad volgens hem behoort in te nemen. Uitgaande van een onderscheid tussen een binnen- en buitenstadse vestigingslocatie, adviseerde Van Eldonk zijn toehoorders om filmtheaters die echt in het centrum van een stad zijn gevestigd vooral 'een open verbinding te laten creëren met die stad'. Alleen op die manier kan een ontmoeting met het publiek echt worden gestimuleerd, aldus de architect. In de praktijk betekent dat bijvoorbeeld dat er heel bewust rekening moet worden gehouden bij het kiezen van de voordeur(en) en het al dan niet plaatsen van een terras. In een dag over het filmtheater van de toekomst mocht natuurlijk ook het onderwerp digitalisering niet ontbreken. Gamila Ylstra, die namens de branche leiding geeft aan het project Digitalisering Nederlandse Filmsector, betrad het podium echter niet om te schetsen welke mogelijk heden digitale cinema de filmtheaters in de toekomst kan bieden - alhoewel ze terloops een interessante verwijzing maakte naar de Dutch Media Hub en het project Beelden voor de toekomst - maar om de status weer te geven van wat tot voor kort bekend stond als het NVB-plan. Heel veel nieuwe elementen bevatte haar presentatie niet, zeker niet voor de aanwezige verte genwoordigers van filmtheaters van wie mag worden verwacht dat zij zich voortdurend voeden met het laatste nieuws. Wel gaf Ylstra aan dat er nu echt 'in een straf tempo moet worden doorgewerkt' om een collectief plan te kunnen doen slagen (zie ook het artikel op pagina 19 in deze editie van Holland Film Nieuws). Zaandam Plaats: Zaandam Aantal zalen: 6 Aantal stoelen: 1.177 Formaat grootste scherm: 18 meter breed Exploitant: Pathé Bioscoopmanager: Frank Schaper der Alderwereldt van Sint John Opening verwacht: 29 april 2010 Aantal bezoekers op jaarbasis: 300.000 Projectoren: óx analoog/2x digitaal inclusief 3D (RealD) Kassasoftware: Dolphin Bioscoopreclame: Jean Mineur Mediavision Merken bij het buffet: Grolsch, Coca-Cola, Jimmy's popcorn en merken van Masterfoods. De bioscoop is onderscheidend omdat: 'Het een Pathé-bioscoop is. Pathé-bioscopen onderscheiden zich onder andere door de architectonische grandeur en designinrichting van de complexen, de hoogste stan daards op gebied van zitcomfort, techniek en service én het breedste filmaanbod mogelijk door durf en cre ativiteit in de programmering.' Website: www.pathe.nl de basis maar jezelf goed in c' agenaar, Filmhuis Hoorn in de Handreiking

Historie Film- en Bioscoopbranche

Holland Film Nieuws | 2010 | | pagina 25