ShoWest, vreemd maar toch bekend m m HFN BEURZEN FESTIVALS BEURZEN FESTIVALS HFN Je hoorde de aanwe zige ex ploitanten wel even slikken toen de prijs per zaal werd genoemd. ShoWest 2010 was de laatste editie van de grootste bioscoop- beurster wereld in de huidige vorm. Rondreizen op 's werelds grootste bioscoopbeurs Eigenlijk heeft het wel iets toepasselijks dat ShoWest in Las Vegas plaatsvindt: de sector waarvan wel gezegd wordt dat die uit kermislie- den bestaat, in de stad waar het dag en nacht kermis is. Ondanks alle glitter van Las Vegas heeft ShoWest veel bekends en waan je je af en toe gewoon op Cinema Expo. Door Frank de Neeve ShoWest 2010 was de laatste editie van de grootste bioscoop- beurs ter wereld in de huidige vorm. Nadat de familie Sunshine er de afgelopen tien jaar een geoliede, maar ook prijzige machine van had gemaakt, komt de beurs volgend jaar weer terug in handen van bran che-organisatie NATO. De nieuwe beurs gaat CinemaCon heten en zal niet in de huidige locatie - de Bally's Paris hotels - plaatsvinden, maar net aan de andere kant van de Strip in het bekende Caesars Palace. Op ShoWest 2010 was dus alle re den voor nostalgie. In zijn jaarlijkse State of the Industry, waarin vooral werd stilgestaan bij een voortref felijk bioscoopjaar, prees NATO- baas John Fithian echter niet alleen Robert Sunshine, maar ook Dan Glickman, voorman van brancheor ganisatie MPAA, die het na zes jaar voor gezien houdt. Naast branchebobo's waren er ook legio sterren op de beurs te bewonderen. Jaja, Buzz en Woody vereerden de screening van Toy Story 3 (nog niet 3D) met een bezoekje, waarna je met hen op de foto kon. Maar er waren ook sterren van vlees en bloed. Zo was de cast van Sex and the City 2 aanwezig en vereerden Will Smith en Jennifer Lopez ShoWest met een bliksem bezoek. De man die bij de traditionele prijzenregen op het einddiner de Lifetime Archievement Award mocht ophalen, Jerry Bruckheimer, verdiende hem. Niet zozeer voor kwaliteit, dan toch zeker voor kwan titeit en omzet. En natuurlijk waren er gedurende de week allerhande nieuwe releases te zien, zoals The Karate Kid, Kick-Ass en Prince of Persia: The Sands of Time plus showreels van de meeste studio's, al was 20th Century Fox daar de grote afwezige. Duurste zaal Zaal zes van het beroemde Mann's Chinese Theatre op Hollywood Bou levard in Los Angeles is misschien wel een van de duurst uitgeruste zalen ter wereld. In de aanloop naar ShoWest werd daar aan een aantal Europese exploitanten een demonstratie gegeven door losono, een van oorsprong Duits 3D-geluidssysteem. In een losono- zaal worden alle muren bekleed met een slinger van speakers die koud tegen elkaar zijn gemonteerd, zodat het geluid zozeer van alle kanten komt, dat je er echt in onder gedompeld wordt. Het losono-systeem heeft meer dan 300 geluidskanalen, die via een slimme compressiemethode in de ongebruikte geluidssporen van een digitale film kunnen worden gevoegd. Het 3D-geluidssysteem kan niet alleen geluid op slechts een exact bepaalde plek in de zaal hoorbaar maken, maar - interessan ter voor Hollywood - ook simuleren dat geluid, waar je ook zit in de zaal, uit eenzelfde hoek lijkt te komen. De demo's van het systeem waren heel spectaculair, maar je hoorde de aanwezige exploitanten wel even slikken toen de prijs per zaal werd genoemd. Voor studio's schijnen de extra kosten om een foto's Ryan Miller/Capture Imaging extra losono-mix bij een film te laten maken mee te vallen en daarom heeft het bedrijf fulltime een geluidstechnicus in Hollywood rond lopen om te proberen de studio's te overtuigen. Dit is echter wel een lange termijnstrategie: losono zal pas volgend jaar de beurs in Europa aandoen. In dezelfde zaal - en ook op de ShoWest-beursvloer waren twee rijen stoelen van D-Box geïnstal leerd, die middels beweging een 'extra dimensie' aan de filmbeleving geven. De Canadese fabrikant, die ook op de home cinema-markt actief is, laat 'motion artists' actuele films, zoals bijvoorbeeld Clash of the Titans omzetten in een D-box- ervaring. Bezoekers kunnen met een schuifje in de stoel zelf bepalen hoe intens ze de film willen ervaren. Flauwekul? In Mann's Chinese Theatre zijn deze twee rijen stoelen meestal als eerste verkocht. Leuke onzin Vanzelfsprekend lokt de bling bling van Vegas, maar is ShoWest een must? Moet je bij je chef een jaar lijkse midweek Vegas bedingen als je je targets haalt? Nee, natuurlijk niet! Cinema Expo is een perfecte kopie van ShoWest, alleen een beetje kleiner. Waren de seminars interessanter? Nee, niet echt. En die twee maal zo grote trade show? Nou, daar staan ook twee maal zoveel onzin-bedrijven tussen, ditmaal zelfs een scharnieren- en deurklinkenboer. Natuurlijk was er ook leuke onzin, zoals een budget oplossing als vervanging voor subwoofers: een vibrerend geval dat tijdens de film op je borst ligt te trillen. Of die groene 3D-Shrek- brillen, met heuse oortjes. Het belangrijkste op de show maar toch geen 'nieuws' - was de nieuwe generatie projectoren op basis van serie 2-chiptechnologie van Texas Instruments die, als de nieuwe DLP Cinema-chips uitkomen een upgrade kunnen krijgen naar 4K. Projectorfabrikant Barco, die aankondigde dat hun nieuwe projectoren als allereerste 'DCI compliant' zijn, introduceerde met hun diag- nostics-software een handig nieuwtje. Dolby introduceerde op de beurs Van linksonder naar rechts boven: Zach Galifianakis, Robert Downey ir., Sarah Jessica ParkerCynthia Nixon, Kristin Davis, Jerry Bruckheimer. 7.1 geluid, terwijl intimi elders in de stad een testopstelling voor 11.1 geluid konden beluisteren. Inder daad: nog lang geen losono. Je komt op zo'n beurs altijd han dige kleine noviteiten tegen, zoals van het Australische digitAII, dat voor 250 dollar de dcpPlayer intro duceerde. Met deze software kun nen digitale niet-versleutelde films, oftewel dcp's, op een gewone computer worden afgedraaid. Dit is handig voor een kwaliteitscheck of om trailers op hoge kwaliteit in de foyer te kunnen vertonen. 3D op film Bij de demonstratie van Tech- nicolor 3D, het op film ge baseerde 3D-systeem, was het onverwacht druk, doch vooral met sceptici die het toch even met eigen ogen wilden zien. Technicolor 3D is gebaseerd op projectie vanaf een filmprint (twee perforatiegaatjes 'per oog') middels een lens die het bedrijf samen met Schneider ontwikkelde. Dit systeem werd vorig jaar al op ShoWest geïntro duceerd, met als doel om tijdelijk het tekort aan digitale 3D-projec- tiesystemen op te vangen. Intussen heeft een flink aantal studio's zich aan Technicolors systeem gecommiteerd, maar Disney bijvoorbeeld weer niet. Er is zelfs een aantal concurrerende systemen opgestaan, vooralsnog zonder steun van de studio's. Tech nicolor heeft 1.000 3D-systemen beschikbaar en rekent bioscopen 2.000 dollar per release, met een maximum van 12.000 dollar per jaar. De kwaliteit van het systeem is echter net 'redelijk' te noemen, ze ker als je digitale projectie gewend bent. In Nederland vrijwel onbekend, maar in niet-ondertitelende landen heel gewoon: speciale bioscoop systemen voor doven, blinden of slechtzienden. In de VS zijn derge lijke systemen wettelijk verplicht en omdat digitale cinema het mogelijk maakt om deze te standaardi seren, was daar op ShoWest een heuse 'mini trade show' aan gewijd. Ringleidingsystemen zijn hier wel bekend, maar interessanter waren de oplossingen voor doven, die in een aantal varianten beschikbaar zijn. De meeste variëteit was te vinden in speciale kleine ondertitel doosjes, zoals van fabrikant USL. Aan het doosje zit een buigbare stang die in de cupholder kan wor den geklemd, waarna de gebrui ker de unit in zijn gezichtsveld kan manoeuvreren. Via een draadloze verbinding verschijnt dan telkens de juiste ondertiteling op de display van het doosje, afgeschermd voor andere bezoekers. Bij een ander systeem wordt de ondertiteling in spiegelbeeld op de achtermuur van de zaal vertoond, zodat de dove deze met een half-doorlaatbaar spiegeltje recht voor zich kan lezen. Meest high tech, of eigenlijk van deze tijd, is het systeem van Intelligent Access dat gebruikmaakt van de iPhone. Daarmee kan men de ondertitels van de film op zijn eigen telefoon lezen, in de afmeting die hij zelf kan selecteren. Gelukkig: tóch nog een fabrikant ontdekt die deze zomer niet gewoon op Cinema Expo staat... Zie ook pagina 25 voor nieuws over Cinema Expo. just keep this in perspective.' (Tom Hank only way to stop th

Historie Film- en Bioscoopbranche

Holland Film Nieuws | 2010 | | pagina 9